شناسهٔ خبر: 67320281 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بازطراحی تجارت نفت‌خام ایران در دولت سیزدهم در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها

روزنامه جوان

دو رویکرد کلیدی برای احیای بخش انرژی اتخاذ شد؛ تمرکز بر سیاست پالایش فراسرزمینی و تسهیل صدور مجوز برای شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین مشترک ایران. هدف این طرح‌ها جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد بازار‌های جدید و تنوع‌بخشیدن به تجارت انرژی ایران بود. 

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: دولت شهید رئیسی علاوه بر رسیدگی به عقب‌ماندگی نفت‌خام فروخته‌نشده و فروش کامل آن، تولید نفت‌خام را در شرایط تحریمی به ۵/ ۳ میلیون بشکه نفت‌خام رساند که از خنثی‌سازی کامل تحریم‌ها در کنار رکوردشکنی در صادرات نفت‌خام در شرایط تشدید تحریم‌ها و رشد چشمگیر ۲۷۵‌درصدی درآمد‌های ارزی کشور و همچنین چرخشی موفق در تجارت انرژی ایران در دوره دولت سیزدهم حکایت دارد. 

صنعت نفت و گاز ایران سال‌هاست پیشتاز اقتصاد کشور و منبع درآمد و ارز قابل توجهی بوده است، با این حال در دولت روحانی به دلیل عدم‌تمرکز بر خنثی‌سازی تحریم‌ها، شاهد بودیم تحریم‌های غرب میزان فروش نفت‌خام را به زیر ۲۰۰‌هزار بشکه در روز نیز رساند و در عوض به دلیل عدم‌اقدام متناسب در زمینه تجارت نفت‌خام و فقط چشم‌انتظاربودن برای رفع تحریم‌ها با مذاکرات نه تنها ضربه جدی به رشد اقتصادی کشور زده شد، بلکه منابع ارزی کشور نیز کاهش یافت و میزان نفت‌خام فروش‌نرفته ایران که در کشتی‌های تجاری ایران روی آب به شکل شناور ذخیره‌سازی شده بود، به رقم بی‌سابقه ۸۰‌میلیون بشکه رسیده بود که تجارت خارجی ایران را نیز مختل کرده بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران، تغییرات قابل توجهی برای رفع این چالش‌ها و متحول‌شدن تجارت انرژی کشور ایجاد شد. 

دو رویکرد کلیدی برای احیای بخش انرژی اتخاذ شد؛ تمرکز بر سیاست پالایش فراسرزمینی و تسهیل صدور مجوز برای شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین مشترک ایران. هدف این طرح‌ها جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد بازار‌های جدید و تنوع‌بخشیدن به تجارت انرژی ایران بود. 

یکی از مسائل مهمی که دولت قبل با آن مواجه بود، افزایش ذخایر نفت‌خام فروخته‌نشده بود که در زمان تحویل دولت، بیش از ۸۰‌میلیون بشکه روی آب شناور بود. این مانع بزرگی بر سر راه تجارت نفت و درآمدزایی ایران بود، با این حال دولت تحت ریاست شهید رئیسی اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای فروش تمام ذخایر نفت‌خام شناور و افزایش تولید روزانه ۴/ ۱ میلیون بشکه انجام داد. این امر نه تنها ذخیره نفت فروخته‌نشده را به طور کامل به فروش رساند، بلکه تولید روزانه را به ۵/ ۳ میلیون بشکه افزایش داد و نیاز به شناورشدن ذخایر نفت روی آب را از بین برد. 

دولت شهید رئیسی علاوه بر رسیدگی به عقب‌ماندگی نفت‌خام فروخته‌نشده و فروش کامل آن، تولید نفت‌خام را در شرایط تحریمی به ۵/ ۳ میلیون بشکه نفت‌خام رساند که نشان از خنثی‌سازی کامل تحریم‌ها در کنار رکوردشکنی در صادرات نفت‌خام در شرایط تشدید تحریم‌ها دارد و همچنین رشد چشمگیر ۲۷۵‌درصدی درآمد‌های ارزی کشور در دوره دولت سیزدهم، حکایت از یک چرخش موفق در تجارت انرژی ایران دارد. 

مسیر هموار صنعت نفت و گاز در دولت چهاردهم، بر پایه ابتکارات و تحولات دولت شهید رئیسی حاصل شده است. هدف دولت سیزدهم با تمرکز بر ایجاد بازار نفت و گاز، گسترش روابط ایران با شرکای منطقه‌ای، جهانی و مشارکت فعال در دیپلماسی انرژی، تقویت بیشتر تجارت انرژی ایران و تثبیت جایگاه خود به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی انرژی بوده است.

نظر شما