شناسهٔ خبر: 66959884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

مردم می خواهند سیاست‌ های دولت شهید رئیسی ادامه یابد؟

یک دیپلمات پیشین ایران با بیان اینکه شهید رئیسی هدف اصلی خود را در داخل کشور، حل مشکلات اقتصادی و ساماندهی مسائل معیشتی مردم قرار داده بود، اظهارکرد: این انتظار مردم تا حد زیادی در زمان حیات ایشان برآورده شد و البته تداوم این حرکت، می‌تواند نیمه ناتمام فعالیت‌های رئیس‌جمهور شهید را تکمیل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محسن پاک‌آیین اضهار کرد؛ نگاه شهید رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی در واقع بر دو بخش داخلی و خارجی متمرکز بود، افزود: بخش داخلی مبتنی بر مفاد اقتصاد مقاومتی، که توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده بود، به‌دنبال نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌های انسانی و منابع غنی اقتصادی در داخل کشور بود. به همین دلیل هم ایشان تلاش زیادی داشتند با رونق تولید و انجام صادرات تولیدات داخلی به خارج و همچنین جلوگیری از واردات کالاهایی که در ایران تولید می‌شود، به کارخانه‌های دارای مشکل و احیانا برخی واحدهای تولیدی ورشکسته کمک کنند که مجددا وارد چرخه تولید شوند.

وی با بیان اینکه چنین امری، هم اشتغال ایجاد می‌کرد و هم به‌طور طبیعی تولید را افزایش می‌داد و نیاز کشور به واردات خارجی را کم می‌کرد، گفت: ازسوی دیگر توجه به منابع داخلی و نیروی انسانی و همچنین همراهی و همکاری با بخش‌خصوصی، یکی از سیاست‌های شهید رئیسی بود.

پاک‌آیین با بیان اینکه دولت‌ها به‌طور طبیعی در امور اقتصادی بسترساز هستند تا بخش‌های خصوصی بتوانند از بستر مناسب استفاده و محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند و ارزآوری داشته باشند، ادامه داد: یکی از برنامه‌های آیت‌الله رئیسی این بود که معمولا در داخل ارتباط نزدیکی با اصحاب بخش‌خصوصی داشته باشند و هنگام سفرهای خارجی نیز حتما عده‌ای از بخش‌خصوصی را با خود همراه می‌کردند تا بتوانند از فرصت این سفر رئیس‌جمهور، برای امضای قراردادهای مختلف با بخش های خصوصی کشورهای دیگر استفاده کنند.

مردم می خواهند سیاست‌ های دولت شهید رئیسی ادامه یابد؟ | الگوی مطلوب برای روابط خارجی دولت چهاردهم چیست؟

الگوی راهبردی برای روابط خارجی

این دیپلمات پیشین ایران با تاکید بر اینکه شهید رئیسی در بخش خارجی به خوبی متوجه شده بودند تقویت روابط دوجانبه، به‌ویژه با همسایگان و کشورهای همسو موجب افزایش مبادلات اقتصادی می‌شود و تجارت غیرنفتی را رشد می‌دهد، گفت: در دوره ریاست‌جمهوری ایشان هر سال نسبت به سال گذشته، رشد صادرات غیرنفتی ایران افزایش پیدا کرده بود و البته دلیل موفقیت این سیاست نیز ارائه مشوق‌های لازم به بخش‌های‌خصوصی و حل برخی موانع بود که باعث می‌شد این مسیر هموار شود.

پاک‌آیین افزود: در سطح چندجانبه هم شهید رئیسی به این جمع‌بندی رسیده بود که باید از مسیر تقویت همکاری‌ها با نهادها و سازمان‌های منطقه‌ای، بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق کرد.

وی ادامه داد: دراین زمینه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و همچنین گروه بریکس، امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، افزایش همکاری‌ها در چارچوب سازمان همکاری اکو و همچنین استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بقیه نهادهای منطقه‌ای، همگی در دستورکار دولت و وزارت امورخارجه قرار داشت که به طور طبیعی باعث رونق اقتصاد شد.

استفاده مناسب از ژئوپلتیک ایران

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل همچنین اظهارکرد: نکته مهمی که در واقع ارتباط مستقیم با سیاست‌های داخلی و خارجی دارد، بخش استفاده از ژئوپلتیک ایران، به‌ویژه مسیر ترانزیتی ایران برای کشورهای همسایه و کشورهای دورتر از همسایه است. به همین دلیل تمرکز دولت رئیسی ساخت خطوط جاده‌ای بیشتر و همچنین راه‌اندازی خطوط ریلی به‌منظور کامل کردن خط ارتباطی شمال به جنوب و همچنین شرق به غرب بود.

پاک‌آیین افزود: در حوزه شرق به غرب، شاهد بودیم جمهوری‌آذربایجان از مسیر ایران، خط ریلی را درحال ساخت دارد که به نخجوان می‌رسد. این توجه ایران به موافقت با جمهوری‌آذربایجان جهت استفاده از مسیر ایران، باعث شد اختلاف‌های ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان که زمینه‌ساز جنگ جدی در شمال ایران شده بود، کاهش پیدا کند و مسیر صلح هموار شود که این موضوع، هم برای امنیت و هم برای اقتصاد بسیار مفید بود.

وی عنوان کرد: در مسیر شمال به جنوب هم ساخت خط ریلی از رشت به بندر کاسپین که به‌تازگی افتتاح شده، اقدامی بسیار مهم بود که دریای عمان و خلیج فارس را از مسیر ریلی به دریای خزر متصل کرد.

پاک‌آیین ادامه داد: در واقع کشورهای حاشیه دریای خزر مثل روسیه، جمهوری‌آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان می‌توانند از این مسیر کالاهای خود را به ایران بیاورند و از آنجا تا بندرعباس با ریل ببرند که با توجه به مطلوبیت بالایی که خطوط ریلی می‌تواند به‌طورطبیعی برای حمل کانتینرها داشته باشد، رشد تجاری را شاهد خواهیم بود.

اتخاذ رویکردهای نتیجه‌بخش

این دیپلمات پیشین ایران همچنین با بیان اینکه بخش عمده‌ای از خط آهن زاهدان - چابهار در دوره شهید رئیسی تکمیل شد و کماکان هم ادامه دارد، گفت: توجه به خطوط ریلی و جاده‌ای در داخل کشور و همچنین تقویت بنادر و خطوط کشتیرانی، همگی باعث شد مزیت‌های ژئوپلیتیکی ایران افزایش یابد و در واقع بتوانیم درآمدزایی بیشتری کنیم که این به‌طورطبیعی نقش مهمی در سفره مردم و اقتصاد داخلی دارد. به همین دلیل مردم علاقه‌مندند این سیاست‌ها ادامه پیدا کند.

پاک‌آیین افزود: در حوزه انرژی هم شاهد بودیم با وجود تحریم‌های ظالمانه، به دلیل اتخاذ تدابیر مناسب، موفق به فروش نفت و گاز شدیم و پولش را نیز با تدابیری که اتخاذ شد، وارد ایران کردیم. همچنین موفق شدیم بخش زیادی از طلب خود را از کشورهایی همچون کره‌جنوبی و عراق و کشورهای دیگر دریافت کنیم که همه اینها به اقتصاد داخلی، اشتغال و راه‌اندازی واحدهای تولیدی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه برجام هم میز مذاکرات را ترک نکردیم و بسیار فعال با هدف لغو تحریم‌ها وارد شدیم، تاکید کرد: اصرار ما بر مذاکره با هدف لغو تحریم‌ها درنهایت باعث شد بایدن نیز مثل ترامپ، میز مذاکره را ترک کند و حقانیت ایران دراین رابطه ثابت شود.

پاک‌آیین اضافه کرد: درمجموع سیاست‌های عاقلانه دولت شهید رئیسی در ارتباط با سیاست‌خارجی که رابطه مستقیمی با سیاست داخلی داشت، موضوعی است که مردم ایران را متمایل کرده‌است این سیاست‌ها در دولت آینده نیز ادامه یابد.

نظر شما