شناسهٔ خبر: 66959393 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

سنتز نانوذرات از یک گیاه آپارتمانی

صاحب‌خبر -

محققان موفق به تولید نانوذرات اکسید قلع با کمک یک گیاه آپارتمانی شدند که این نانو ذرات در زیر نور مرئی فعالیت فتوکاتالیستی دارند.

نتایج این پروژه نشان می‌دهد که از عصاره گیاهان آپارتمانی گیاه کروتون که با نام کرچک هندی هم شناخته می‌شود، می‌توان برای تولید نانوذرات به روشی سبز استفاده کرد. ساقه‌ها و برگ‌های این گیاه رنگارنگ و شکل ظاهری برگ‌های این گیاه بسیار متنوع است.

استفاده از عصاره برگ کروتون ماکروستاچیوس به عنوان یک عامل احیاء کننده در سنتز نانوذرات اکسیدقلع (نانوذرات SnO۲)، رویکرد جدیدی در فناوری نانو سبز است و از آن در سنتز نانوذرات SnO۲ از عصاره برگ کروتون ماکروستاچیوس از طریق یکسری مراحل کنترل شده برای اطمینان از تکرارپذیری و کیفیت نانوذرات انجام شد.

ترکیبات فعال زیستی با استفاده از یک حلال آبی از برگ‌های خشک شده استخراج و مقدار مشخصی از برگ‌های خشک شده به یک نسبت بهینه شده به آب مقطر اضافه شد و این مخلوط در شرایط کنترل شده برای تسهیل در انتشار فیتوشیمیایی از مواد گیاهی تحت گرما قرار گرفت.

به نقل از ستاد نانو، عصاره برگ استخراج شده با محلول نمک قلع در یک محیط کنترل شده مخلوط و نسبت بین عصاره گیاه و غلظت نمک قلع برای تأثیرگذاری بر اندازه و پایداری نانوذرات SnO۲ بهینه شد. نانوذرات SnO۲ سنتز شده با استفاده از ترکیبی از روش‌های تحلیلی برای ارزیابی اندازه، ساختار و ترکیب شیمیایی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

طیف سنجی فرابنفش/مرئی برای بررسی خواص جذب SnO۲ استفاده شد و نتایج آن حضور این نانوذرات را نشان داد.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما