شناسهٔ خبر: 66958253 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۳ ذی‌القعده و گره زدن دل به حرم سلطان خراسان

مشهد- ایرنا- حرم مطهر امام رضا (ع) در ۲۳ ذی‌القعده، محل رهایی از قید و بندهای دنیایی است که هر دل زنگار گرفته‌ای در آن صیقل می‌یابد و مامن همه دردمندان و نیازمندانی است که دست حاجت به سوی امام مهربانی‌ها دراز کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، زیارت خاستگاه اعتقادی و فقهی دارد که در تحکیم مبانی اعتقادی نیز نقش بسزایی را ایفا می ‌کند؛ زیرا زائر ارکان اعتقادی خود را در زیارت باز می یابد که به همین دلیل ۲۳ ذی القعده را روز زیارتی حضرت امام رضا (ع) نامیده اند، روزی که زنده‌ترین و مؤثرترین راه برای شناخت و ایجاد ارتباط فکری و قلبی با آن امام همام و پروردگار صورت می گیرد.

امروز عاشقان دست به سینه و در حال تعظیم با چشمان اشک آلود وارد حرم مطهر رضوی می‌شوند، دستها را به آسمان می‌برند و با زیارت آن حضرت رابطه خود را با خداوند تقویت می کنند.

از مرحوم علامه مجلسی نقل شده که زیارت امام رضا (ع) در تمام ایام و اوقات دارای فضل و شرف است، مخصوصا ایامی که به آن حضرت اختصاص دارد مانند یازدهم ذی القعده روز ولادت، و آخر ماه صفر روز شهادت آن حضرت.

سید بن طاووس در کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه فیما یعمل مرةٍ فی السنةِ، در ذیل اعمال روز ۲۳ ذی القعده آورده چنین آورده است که: در بعضی از کتاب‌های دانشمندان غیر عرب دیده ام که زیارت امام رضا (ع) در روز ۲۳ ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است. البته باید یادآور شد که در روایتی، امام رضا (ع) در این روز به شهادت رسیده اند. از این رو زیارت امام، ثواب ویژه‌ای دارد.

۲۳ ذی‌القعده و گره زدن دل به حرم کرامت رضوی

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی با اشاره به ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت ایام شهادت امام رضا(ع) و روز زیارتی آن حضرت اظهار کرد: همه ساله در این روز با فضیلت حرم مطهر رضوی میزبان خیل دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت(ع) است که از راه‌های دور و نزدیک برای زیارت به حرم امام هشتم مشرف می‌شوند.

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد افزود: ویژه برنامه‌های حرم مطهر، با محوریت رواق امام خمینی(ره) از دیروز آغاز شد و تا امشب ادامه دارد. مرثیه خوانی، قرائت زیارت جامعه کبیره قرائت زیارت امین‌الله، قرائت دعای عالیة المضامین و سخنرانی از جمله برنامه‌های این مراسمها است.

عصر امروز نیز از ساعت ۱۷ تشرف گروهی زایران و مجاوران از میدان شهدا به سمت حرم مطهررضوی به نیابات شهدای خدمت برگزار خواهد شد. همچنین به نیابت از شهدای خبرنگار غزه، حضور خبرنگاران مشهدی همراه با تصاویر شهدای خبرنگار نیز در این تشرف برنامه‌ریزی شده است.

نظر شما