شناسهٔ خبر: 66957057 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز برداشت پیله‌تر ابریشم در شهرستان کوهسرخ

برداشت پیله‌تر ابریشم در شهرستان کوهسرخ، دومین مرکز اصلی تولید پیله‌تر ابریشم در خراسان رضوی، آغاز شد.

صاحب‌خبر -
آغاز برداشت پیله‌تر ابریشم در شهرستان کوهسرخ
 
 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کوهسرخ گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۴۰ تن پیله‌تر در این شهرستان تولید شود.
 
حجت صفرنژاد، قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم پیله‌تر ابریشم را بر مبنای کیفیت از سه میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تا چهار میلیون ریال اعلام کرد و افزود: امسال هزار و ۳۰۰ جعبه تخم نوغان بین حدودا هزار و ۴۰۰ خانوار در روستا‌های مختلف کوهسرخ توزیع شده است. 
 
وی ادامه داد: پرورش کرم ابریشم از اواخر فروردین با شکوفایی درختان توت آغاز و پس از یک دوره ۳۵ تا ۴۵ روزه، برداشت پیله‌تر آغاز می‌شود.
 
صفرنژاد گفت: با پرورش هر جعبه تخم نوغان، به طور متوسط ۳۰ کیلوگرم پیله‌تر تولید می‌شود و به گفته کارشناسان این حوزه از هر پنج کیلوگرم پیله‌تر پس از فرآوری، یک کیلوگرم نخ ابریشم خام به دست می‌آید.
 
او رکوردار تولید پیله‌تر در این شهرستان را ۵۵ کیلوگرم ذکر کرد و گفت: کوهسرخ در تولید پیله‌تر ابریشم بعد از شهرستان تربت حیدریه، رتبه دوم استان را دارد.
 
وی به منظور توسعه نوغانداری در استان و شهرستان‌هایی که ظرفیت لازم را برای پرورش کرم ابریشم دارند، خواستار تخصیص اعتبارات کم بهره، توسعه نهالستان توت، بیمه رایگان جعبه‌های نوغان در سطح پایه و تخفیف ویژه در سطح بیمه‌های تکمیلی شد.

نظر شما