شناسهٔ خبر: 66953497 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پایان اختلافات میکروچیپ‌گذاری اسب در کشور

رئیس فدراسیون سوارکاری با اشاره به اینکه اعلام جواب آزمایش دوپینگ برای نخستین بار در ایران به چهار روز رسیده، از پایان اختلافات فدراسیون و وزارت جهاد کشاورزی در میکروچیپ‌گذاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمد کاظمیان در حاشیه سی‌وپنجمین دوره مسابقات جشنواره زیبای اسب عرب استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: در دوره جدید مدیریت فدراسیون، نخستین مجمع عمومی سالیانه برای انتخاب هیئت رئیسه فدراسیون سوارکاری را در یزد برگزار می‌کنیم و این نشان دهنده اهمیت سوارکاری استان یزد برای فدراسیون است.

وی ادامه داد: بیش از 300  باشگاه سوارکاری و مرکز تولید و پرورش اسب در استان یزد مشغول به فعالیت هستند که از بهترین نژادهای اسب در این مراکز پرورش و تکثیر می‌شوند که از این تعداد 110 مجموعه فقط در شهرستان اشکذر مستقر هستند.

رئیس فدراسیون سوارکاری خاطرنشان کرد: مردم یزد به حدی عاشقانه در این عرصه حضور دارند و سرمایه‌گذاری‌ها و باشگاه‌ها در این استان در حوزه سوارکاری طی چندسال گذشته افزایش یافته که به یزد جایگاه بسیار خاصی بخشیده است.

کاظمیان عنوان کرد: امروز مردم یزد خیلی هوشمندانه و با هدف به تولید و پرورش اسب مشغول به فعالیت هستند و این موضوع که قبلا به نظر می‌رسید خیلی احساسی برای اسب عرب تصمیم‌گیری می‌شد امروز این تصمیم هوشمندانه شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت ورزش یزد هم حمایت خوبی از پرورش اسب دارند گفت: در شهرهای مختلف یزد پیست‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه سوارکاری وجود دارد که از این موارد می‌توان به ظرفیت‌های یزد، اردکان، تفت و اشکذر اشاره کرد.

رئیس فدراسیون سوارکاری بیان کرد: سیاست فدراسیون در این دوره خروج اکثریت فعالیت‌ها از مرکز به استان‌های دارای ظرفیت است و توسعه اختیارات استان‌های دارای ظرفیت را به صورت ویژه در دستور کار داریم.

کاظمیان بیان کرد: مجموعه پرروش اسب‌های اصیل امروز فقط کار پرورش را انجام نمی‌دهند و به جز آن در حوزه گردشگری هم به صورت ویژه فعال شده‌اند و قطعا این موضوع هم زمینه توسعه هرچه بیشتر را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: در این سفر پیشنهاد دادیم که در پیست صفائیه یزد بتوانیم یک سری مجموعه‌های سوارکاری را ایجاد کنیم و در صورتی که ظرفیت‌های دیگر در این بخش ایجاد شود، برای استان و کشور بسیار مفید است.

رئیس فدراسیون سوارکاری از افزایش کیفیت اسب‌ها و همچنین بهبود علمی نگهداری و پرروش اسب در استان یزد خبر داد و بیان کرد: همچنین در شهرستان اردکان برای پرروش اسب بیمارستانی در حال ایجاد است و تاکنون هم 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در دیدار با نماینده مردم اردکان در مجلس قول همکاری و مساعدت در زمینه تکمیل این بیمارستان و همچنین سایر فعالیت‌های سوارکاری داده شده است.

کاظمیان افزود: این چنین اقداماتی در کنار هدفمند شدن فعالیت‌های عرصه سوارکاری در یزد زمینه‌ای به وجود آورده که در آینده شاهد توسعه و رشد فعالیت‌های سوارکاری استان در این حوزه باشیم و یزد بتواند یکی از قطب‌های اصلی کشور و منطقه در زمینه سوارکاری شود.

وی گفت: اتفاقاتی که در یزد در این زمینه رخ داده با توجه به اینکه یک شهر کویری به حساب می‌آید بسیار بزرگ بوده است. فعالیت‌هایی از جمله انتقال جنین نیز یک اقدام بسیار شجاعانه بوده که در یزد رخ داده است.

رئیس فدراسیون سوارکاری افزود: این موضوع اسب دوانی عرب به نوعی مهجور مانده بود ولی الان یزد پایتخت اسب عرب کشور به حساب می‌آید و امروز یزد به عنوان یکی از استان‌های اصلی در حوزه رشته استقامت به حساب می‌آید، همه نشان دهنده توجه بسیار خاصی است که در این استان به بحث سوارکاری وجود دارد.

کاظمیان از تولید بسیاری از وسایل مورد نیاز سوارکاران در داخل کشور خبر داد و گفت: در گذشته تجهیزات مورد نیاز عمدتا از خارج کشور وارد می‌شد اما امروز بسیاری از وسایل در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود.

وی در ارتباط با بحث میکروچیپ‌گذاری و اختلافاتی که در گذشته بین فدراسیون و وزارت جهاد وجود داشت نیز عنوان کرد: در کنار وزارت جهاد کشاورزی با تعامل برای برطرف کردن نیازها و مشکلات جامعه سوارکاری فعالیت خواهیم کرد. در چند ماه گذشته نیز دو جلسه بسیار خوب با وزارت داشتیم و به پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای رسیده‌ایم که نتایج بسیار خوبی دارد و با طی کردن مراحل قانونی این مسیر اختلافات در حزوه میکروچیپ‌گذاری برطرف می‌شود.

رئیس فدراسیون سوارکاری با بیان اینکه علاوه بر این موضوع بحث سریع اعلام شدن جواب آزمایش دوپینگ را به صورت ویژه در دستور کار داشتیم گفت: خوشبختانه این مشکل هم برطرف شده و الان جواب آزمایش دوپینگ به مدت 4 روز اعلام می‌شود.

کاظمیان خاطرنشان کرد: کاری هم که در زمینه دوپینگ الان انجام می‌شود بر اساس پروتکل‌های بین المللی و در کیت‌های استانداردی است و در بهترین آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/781

نظر شما