شناسهٔ خبر: 66953416 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

گوگل رسما به شکست بزرگ خود اعتراف کرد

صاحب‌خبر -

کمپانی گوگل به زبان آمد و درباره اسناد فاش شده هفته اخیر سخن گفت. این اسناد تاثیر زیادی بر کسب و کارها می‌گذارند.

هفته گذشته خبری منتشر شد که ادعا می‌کرد اسناد داخلی زیادی از گوگل افشا شده و به همین ترتیب غول تکنولوژی در صدر اخبار تکنولوژی قرار گرفت. کمپانی گوگل روز گذشته بالاخره تایید کرد که شایعه درز کردن مجموعه 2500 سند داخلی صحت دارد. گوگل پیش از این تلاش می‌کرد موضع رسمی خود را درباره افشای این اسناد اعلام نکند. اسناد فاش شده حاوی جزئیات زیادی مربوط به داده‌هایی هستند که کمپانی گوگل جمع آوری می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، این اسناد فاش شده شامل جزئیات درباره داده‌هایی می‌شوند که گوگل آن‌ها را پیگیری و پایش می‌کند. این غول تکنولوژی به منظور بهینه سازی الگوریتم‌های متعلق به موتور جستجوی خود از این داده‌ها بهره می‌گیرد. اسناد مورد بحث می‌توانند نظریه‌ها و شایعه‌های زیادی را درباره گوگل تایید یا مردود کنند. پیش از این گمانه زنی‌ها درباره سامانه شکل دهی فضای وب به دست گوگل مورد بحث بسیاری از افراد و کارشناسان قرار دشت؛ اما هیچ‌کس سندی برای ادعای خود نمی‌توانست ارائه کند.

دیویس تامپسون، سخنگوی گوگل به خبرگزاری The Verge اعلام کرد:

ما در مقابل پیشنهادهای جستاری مبتنی بر اطلاعات نادرست، قدیمی و ناقص در پاسخ به جستجوی کاربران محتاط هستیم. پیش از این هم اطلاعات جامعی درباره ساز و کار موتورهای جستجویمان و چگونگی عملکرد آن‌ها ارائه کرده‌ایم. این اطلاعات شامل انواع عوامل دخیل می‌شد که سامانه‌های گوگل آن‌ها را پیش از ارائه نتیجه به کاربر، سنجش می‌کنند. این سامانه‌ها همچنین در زمینه حفظ نتایج از هرگونه دست‌کاری تلاش می‌کنند.

اولین خبر درباره وجود اسناد افشا شده گوگل از سوی دو کارشناس بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) به تایید رسید. مایک کینگ و راند فیشکین پس از بررسی، تحلیل اولیه این اسناد را به همراه محتوای آن‌ها برای عموم منتشر کردند. گوگل در خلال روزهای گذشته سکوت اختیار کرده بود و تصمیم گرفت واکنش سریع به این اخبار نشان ندهد.

این اسناد فاش شده صنعت سئو را متلاطم می‌کنند

اسناد فاش شده نشان می‌دهند که کمپانی گوگل داده‌هایی را جمع آوری و استفاده می‌کند که قبلا مدعی شده بود هیچ ارتباطی به رتبه بندی صفحه‌ها در نتایج موتور جستجوی گوگل ندارند. برخی از این داده‌ها شامل تعداد کلیک‌ها، داده‌های کاربری کروم و چند مورد دیگر می‌شوند. این اسناد فاش شده در حجم چند هزار صفحه مانند گنجینه‌ای از اطلاعات مفید در دسترس کارمندان گوگل قرار داشتند.

موتور جستجو کمپانی گوگل موتور جستجو کمپانی گوگل

البته حالا مشخص نیست که دقیقا کدام داده‌ها برای رتبه بندی صفحه‌های وب در موتور جستجوی گوگل کاربرد دارند. شاید این اطلاعات قدیمی باشند یا کمپانی گوگل از آن‌ها برای مقاصد آموزشی استفاده کرده باشد. حتی این احتمال هم وجود دارد که این اطلاعات صرفا گردآوری شده و هرگز در زمینه جستجو مورد استفاده قرار نگرفته باشند! در اسناد فاش شده به وزن مشخص هر کدام از این عوامل اشاره نشده و نمی‌دانیم آیا انواع داده‌ها اهمیت بیشتری نسبت به یکدیگر دارند یا از این نظر همگی یکسان هستند.

با وجود همین سردرگمی‌ها همچنان اسناد فاش شده می‌توانند صنعت سئو، بازاریابی و انتشارات را دستخوش تغییرات چشمگیری کنند. کمپانی گوگل همیشه در مقابل شفاف سازی ساز و کار الگوریتم‌های جستجوی خود مقاومت می‌کند و توضیح مشخصی ارائه نمی‌دهد. از آن سو، اسناد فاش شده بعلاوه شهادت اخیر پرونده ضد انحصار در وزارت دادگستری آمریکا می‌توانند بازگو کننده مواضع خاصی باشند. این دو در کنار هم نشانه‌های مهمی را درباره سیگنال‌های مورد نظر گوگل در زمینه رتبه بندی صفحه‌های وب شفاف سازی می‌کنند.

تصمیم‌گیری‌های گوگل درباره تعیین عوامل موثر بر رتبه بندی صفحه‌های وب در نتایج جستجو، همچنین بر همه افرادی که از فضای وب برای کسب و کار خود استفاده می‌کنند تاثیرگذار است. از مجله‌های آنلاین کوچک گرفته تا رستوران‌ها و فروشگاه‌های آنلاین با هر تغییر در الگوریتم‌های جستجوی کمپانی گوگل تاثیر می‌پذیرند و می‌توانند نتیجه آن را به سرعت بر کسب و کار خود ببینند.

به همین خاطر است که اغلب افراد در تلاش هستند تا سر از راز مگوی کمپانی گوگل درآورند و معمای الگوریتم جستجو را حل کنند. شاید برخی کارشناسان در برخی موارد قادر باشند تغییرات را به درستی دنبال کنند؛ اما هر برداشت و اقدام اشتباهی در این زمینه ممکن است به ضرر کسب و کار ایشان تمام شود.

ابهام گوگل در این زمینه اصلا کمک کننده نیست. از طرفی اسناد فاش شده اخیر حداقل می‌تواند نشان دهد که ذهن این غول تکنولوژی چگونه کار می‌کند. حالا با بررسی شواهد می‌توانیم متوجه شویم که کدام داده‌ها از نظر گوگل حائز اهمیت هستند؛ هرچند که میزان اهمیت هر نوع داده هنوز مشخص نیست.

از دست ندهید:
قابلیت Simple Search گوگل، تجربه جستجو کردن کاربران را آسان‌تر می‌کند گوگل با هوش مصنوعی، موتور جستجوی خود را متحول می‌کند هوش مصنوعی گوگل همیار جدید پلیس فتا است! با ۱۸ مورد از مزایای تبلیغات گوگل ادز که کسی به شما نمی‌گوید آشنا شوید

نظر شما