شناسهٔ خبر: 66943445 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بزرگترین درز اطلاعاتی تاریخ گوگل اتفاق افتاد

اخیرا اسنادی از نحوه عملکرد الگوریتم‌های رتبه‌بندی سایت‌ها توسط گوگل فاش شده که متخصصان سئو از آن به عنوان بزرگترین درز اطلاعاتی تاریخ گوگل یاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

اخیرا اسنادی از نحوه عملکرد الگوریتم‌های رتبه‌بندی سایت‌ها توسط گوگل فاش شده که متخصصان سئو از آن به عنوان بزرگترین درز اطلاعاتی تاریخ گوگل یاد می‌کنند.

افشای اسنادی از نحوه کار گوگل برای رده‌بندی سایت‌ها و نتایج جستجو، متخصصان سئو را به وجد آورده است؛ به نحوی که برخی این را مهمترین و بزرگترین درز اطلاعاتی تاریخ این شرکت می‌دانند. این اسناد را رند فیشکین از شرکت نرم‌افزاری SparkToro و عرفان عظیمی، یک متخصص ایرانی فعال در حوزه سئو به اشتراک گذاشته‌اند.

اطلاعات فاش شده از گوگل که چیزی بیش از ۲۵۰۰ صفحه است، شامل مدارکی مستند از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) می‌شود که به توضیح نحوه عملکرد عوامل موثر در تولید نتایج جستجو برای کارمندان گوگل اختصاص دارد. گرچه این اسناد در مجموع به‌روز به‌نظر می‌رسند، اما گمان می‌رود حداقل بخشی از آن‌ها مربوط به سیستم‌های قدیمی‌تر باشند.

آن‌طور که شواهد امر حاکیست، گوگل این اسناد را به‌طور غیرعمدی در تاریخ ۲۷ مارس سال جاری مقارن با ۸ فروردین ۱۴۰۳ به طور عمومی در گیت‌هاب قرار داده و سپس در تاریخ ۷ می‌یعنی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ آن‌ها را حذف کرده است. با وجود این مسئله، به دلیل اینکه اسناد مذکور در مدت انتشار در سرویس دیگری نیز ایندکس شده‌اند، حتی بعد از حذف نسخه گیت‌هاب، همچنان نسخه‌ای از آن‌ها در دسترس کاربران است.

اما این اسناد حاوی چه هستند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اسناد اطلاعات مهمی درباره عوامل موثر در رده‌بندی سایت‌ها و نتایج جستجو دارند.

البته و اگرچه تاثیر هر عامل در نتیجه نهایی به طور دقیق مشخص نشده، قطعا کارشناسان سئو که همواره در تلاش برای تطبیق فعالیت‌های خود با الگوریتم‌های رده‌بندی گوگل هستند تا در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، از اطلاعات فاش‌شده استقبال خواهند کرد.

در این بین اشاره به این مهم خالی از لطف نیست که یکی از جمله عوامل موثر در رد‌ه‌بندی نتایج جستجو که در این اسناد به آن اشاره شده، NavBoost نام دارد و این طور که توضیحات مربوط به آن حاکیست، داده‌هایی مانند امتیازدهی به سوالات کاربران، کلیک روی ویدیو‌ها و تصاویر، ویژگی‌های ویدیو و تصویر و موارد مشابه را در رده‌بندی درنظر می‌گیرد.

گفتنی است، آخرین بروزرسانی گوگل در بخش جستجو در ماه مارس ۲۰۲۴ مقارن با اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ انجام و هدف آن نمایش محتوای اصیل و سودمند به کاربران عنوان شد. با آپدیت اخیر، الگوریتم‌های رده‌بندی گوگل به‌نحوی کار می‌کنند تا تشخیص دهند محتوای منتشر شده توسط سایت‌ها با هدف ارائه اطلاعات مفید خلق شده یا صرفا برای موتور‌های جستجو بهینه‌سازی شده است.

منبع: گجت

نظر شما