شناسهٔ خبر: 66952906 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه:

تلاش‌های رئیس جمهور شهید برای افزایش سهم ایران در بازار سوریه تداوم یابد 

اهواز- ایرنا- عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با اشاره سیاست‌های دولت سیزدهم برای توسعه تجارت خارجی با اولویت کشورهای منطقه گفت: تداوم تلاش‌های رئیس جمهور شهید برای افزایش سهم ایران در بازار سوریه ضروری است.

صاحب‌خبر -

شهلا عموری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: اردیبهشت ماه سال گذشته آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید کشورمان به سوریه سفری مهم داشت که توسعه مبادلات تجاری از مهمترین اهداف این سفر بود.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه صفر شدن تعرفه تجاری برای ۳۰۰ کالا بین دو کشور را از دستاوردهای سفر سال گذشته آیت الله رئیسی به سوریه عنوان کرد و گفت: صفر شدن تعرفه این تعداد کالا، چشم انداز امیدبخشی را برای توسعه روابط تجاری با سوریه ایجاد کرده است.

تلاش های رئیس جمهور شهید برای افزایش سهم ایران در بازار سوریه تداوم یابد 

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی در این سفر خواستار تداوم همکاری‌های ایران و سوریه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی پس از دوره بحران در سوریه شده بود و گفت: اجرای کامل اسناد و توافق‌نامه‌های همکاری امضا شده بین دو کشور از دیگر موضوعات مورد تاکید آیت الله رئیسی در این سفر بود.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه برنامه جامع همکاری‌ راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و ۱۴ سند همکاری در زمینه همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی، موضوعاتی هستند که در دولت سیزدهم برای توسعه تجارت با کشور سوریه هدفگذاری شده است.

عموری تصریح کرد: همانگونه که رئیس جمهور فقید کشورمان تاکید داشته، این اسناد همکاری، زمینه لازم برای رقم‌ زدن فصل نوین فعالیت‌های اقتصادی و علم و فناوری بین دو کشور را فراهم کرده است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سطح مبادلات اقتصادی و مراودات تجاری میان ایران و سوریه می تواند متناسب با روابط سیاسی روند روبه رشدی داشته باشد گفت: سوریه در سال ۲۰۲۳ یک میلیارد دلار کالا به سراسر جهان صادر و در این سال پنج میلیارد دلار کالا وارد کرده بود با این حال ارزش صادرات ایران به سوریه در این سال ۲۵۰ میلیون دلار اعلام شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه تصریح کرد: با توجه به ضرورت اجرای طرح های عمرانی فراوان در دوره بازسازی سوریه، این کشور می‌تواند بازار مصرف خوبی برای کالاهای ایرانی باشد و تقاضا برای انواع کالای وارداتی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، ایجاد شرکت های حمل و نقل و خطوط کشتیرانی بین بنادر ایران و سوریه، ایجاد یک شعبه از بانک‌های ایرانی در سوریه ، تسهیل شرایط بیمه کالاهای صادراتی به سوریه از جمله چالش های بخش خصوصی ایران برای حضور در بازار سوریه محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی صبح روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲عازم دمشق شد.

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه، «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه، «جواد اوجی» وزیر نفت، امیرسرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد، «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر و «محمد جمشیدی» معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور و نیز جمعی از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این سفر حضور داشتند.

در این سفر امضا ۱۵ سند همکاری میان ایران و سوریه با حضور آیت الله رئیسی و بشار اسد به امضا رسید.

گفتنی است، رئیس جمهور سوریه روزگذشته پنجشنبه ۱۰ خرداد که به منظور ابراز تسلیت شهادت رئیس جمهور فقید و هیات همراه ایشان به دولت و ملت ایران، به کشورمان سفر کرده بود با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری ایران دیدار کرد.

نظر شما