شناسهٔ خبر: 67348655 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه اردبیل:

شعرا و مداحان شأن معصوم را بالا ببینند

اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: شعرا و مداحان باید شأن معصوم (ع) را بالا دیده و از بیان مطالب عرفی و خرافی پرهیز کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی پیش از ظهر دوشنبه در یازدهمین همایش مداحان، شعرا و ریش سفیدان حسینی در اردبیل، اظهار کرد: نقش تربیتی و هدایت‌گرانه شعرا و مداحان بی‌بدیل و ممتاز است و در این جایگاه باید کار ارزشمند شعرا و مداحان را ستود.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم برای چند طایفه مقام بالاتری ذکر شده که شهدا، اهل تقوا، علما و انسان‌های عادل جز دارندگان این مقام هستند اما بالاترین درجه به افراد هادی و هدایتگر داده شده که در اصلاح اخلاق و رفتار افراد جامعه نقش تأثیرگذار دارند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: شعرا و مداحان نیز جز گروه هادیان جامعه هستند که با رفتار و منش خود می‌توانند زمینه‌ساز هدایت نسل جوان و نوجوان بوده و به نوعی در هیأت‌ها و برنامه‌های مذهبی و معنوی اصلاح‌گری را مد نظر قرار دهند.

آیت‌الله عاملی افزود: شهرت و آوازه مداحان و شعرای اردبیلی در سطح ملی و جهانی ممتاز و بی‌نظیر است و در کنار اعتلای این جایگاه و مقام ارزنده، شایسته است تا مراقب آفات و برخی آسیب‌ها باشیم تا شعر و مداحی اردبیل صدمه نبیند.

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر زمانی حصار زمان و مکان شکسته شود جایگاه شعرا و مداحان در وصف ائمه اطهار (ع) به ویژه امام حسین (ع) روشن شده و قطعاً این حقیقت، حقیقت غیرقابل کتمان و پنهان است.

وی رعایت اخلاق حسنه و پرهیز از برخی دعواها در بین مداحان و شعرا یادآور شد و اضافه کرد: بزرگترین جاذبه فعالیت در شعرا و مداحان عشق به اهل بیت است و توجه و تمرکز در روی مسائل مادی نباید انگیزه‌ای برای این حرکت باشد.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: شعرا و مداحان باید شأن معصوم را در اشعار و مداحی خود بالا ببرند و با پرهیز از ریاکاری تلاش کنند تا این شأن را از فرشی بودن به عرشی بودن سوق دهند.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: انتظار می‌رود متناسب با شأن معصوم (ع) شعر و مداحی صورت گرفته تا فضیلت قیام و نهضت سیدالشهدا (ع) مطرح شده و همه بدانند که امام حسین (ع) با نه بزرگ به ظالمان و طاغوتیان زمان هیچ وقت اجازه نداد تا رفتار مسالمت‌آمیز مد نظر قرار گیرد.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در کنار حفظ شأن و جایگاه ائمه اطهار، بنده از شعرا و مداحان مصرانه می‌خواهم تا اجازه ندهند تا هیأت‌ها و دستجات عزاداری به محل حضور افراد بدحجاب و یا شلوار پاره‌ای تبدیل شده و یا عده‌ای بخواهند در این مجالس خودنمایی کنند بلکه بهتر است شأن و مرتبه چنین محافل و مجالسی حفظ شده و در مدرسه و مکتب سیدالشهدا (ع) مرام آزادگی و حریت را یاد بگیرند.

آیت‌الله عاملی گفت: خانواده‌ها نوجوانان و جوانان خود را به صاحبان این هیأت‌ها و دستجات عزاداری به ویژه ریش سفیدان سپرده اند و بهتر است فضای تربیتی خوب و شایسته در این مجموعه‌ها فراهم آید تا ما بتوانیم نسلی فاخر تربیت و تحویل جامعه دهیم.

وی افزود: شعرا و مداحان بهتر است فکر و عقیده ائمه هدی را ترویج کنند و سعی آنها بر تبیین حقیقت غدیر و عاشورا باشد چرا که این ۲ در کنار هم و بدون اختلاف عنصر وحدت و پرهیز از اختلاف است.

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: غدیر نظام سیاسی جامعه اسلامی است و عاشورا در تداوم آن راه صحیح را در پیروی از رهبری صالح نشان می‌دهد چرا که امام حسین (ع) سه عقیده خود را در این نهضت عظیم به نمایش گذاشت.

وی اضافه کرد: امام حسین (ع) به همه ما درس اطاعت از رهبری صالح را داده تا از زمامدار خودسر پرهیز کنیم و امروز عده‌ای سعی می‌کنند مروج این زمامداران ناصالح باشند.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: طاغوت و یزید زمان امروز رژیم صهیونیستی است که اسباب کشتار ۳۷ هزار بیگناه را فراهم کرده و در این بین جز شیعه، کسی قدرت و توان اعتراض ندارد و ضرورت دارد این یزید زمان را امت اسلامی به سلاخی بکشند.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: ۱۴ معصوم (ع) نه تنها ذره‌ای از اصول خود تنازل نکردند بلکه در مقابل زمامداران خودسر ایستاده و مأموریت خود را در احیای اسلام ناب به نمایش گذاشتند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ارکان رهبری صالح را عدالت و امامت برشمرد و گفت: شعرا و مداحان به این ۲ عنصر توجه کرده و سعی کنند تا حرکت‌های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را در شعر و مداحی خود تبیین و تشریح کنند.

نظر شما