شناسهٔ خبر: 66951039 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لیبی به پرونده شکایت از رژیم صهیونیستی در لاهه پیوست

نماینده لیبی در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: این نهاد حقوقی سازمان ملل متحد درخواست طرابلس برای پیوستن به پرونده آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را پذیرفت.

صاحب‌خبر -

لیبی به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در لاهه پیوست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از پایگاه خبری اخبار شمال آفریقا، «احمد الجهنی» نماینده لیبی در دیوان بین المللی دادگستری در یک کنفرانس خبری افزود: دیوان بین المللی دادگستری درخواست لیبی برای پیوستن به پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را پذیرفته است.

وی افزود: انتظار می‌رود که استدلال کتبی لیبی در مورد این پرونده در ۱۰ جولای (۲۱ خرداد) به طور کامل به قضات دیوان بین المللی دادگستری ارائه شود.

نماینده لیبی در دیوان بین المللی دادگستری اشاره کرد که دیوان بین المللی دادگستری الحاق دیگر کشور‌ها برای پیوستن به این پرونده را هم پذیرفته که جدیدترین آنها مکزیک است.

پیشتر دیوان دادگستری بین‌المللی در اوایل اردیبهشت امسال اعلام کرده بود که مکزیک طی درخواستی خواهان پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه شده است.

دیوان بین المللی دادگستری در بیانیه‌ای اعلام کرده بود مکزیک خواهان پیوستن به دادخواست آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی درباره نقض توافقنامه منع جنایت نسل‌کشی شده است.

مکزیک با استناد به ماده ۶۳ اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری که به کشور‌های دیگر این حق را می‌دهد برای اظهارنظر و تفسیر توافقنامه مذکور مداخله کنند، درخواست مذکور را ارائه کرده است.

اواخر دسامبر ۲۰۲۳ آفریقای جنوبی به اتهام نقض توافقنامه منع جنایت نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد.

پس از آن تعدادی از کشور‌ها از جمله مکزیک، ترکیه، کلمبیا، نیکاراگوئه و لیبی خواهان الحاق به این پرونده شدند.

نظر شما