شناسهٔ خبر: 66948539 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار مدودف درباره استفاده از سلاح‌های غربی در خاک روسیه

علی مدنی

معاون رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد هر گونه استفاده اوکراین و متحدانش از تسلیحات دوربرد غربی برای حمله به خاک روسیه به مثابه مداخله ناتو در جنگ اوکراین تلقی و با پاسخی ویرانگر مواجه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت و رئیس جمهور سابق روسیه در پی بالا گرفتن لفاظی در میان متحدان غربی اوکراین بر سر اجازه دادن به حمله این کشور با تسلیحات متحدانش به خاک روسیه در بیانیه‌ای در پیام‌رسان تلگرام تصریح کرد: «اوکراین سابق و متحدانش در ناتو (در صورت چنین حمله‌ای به خاک روسیه) با چنان پاسخ ویرانگری مواجه خواهند شد که دیگر خود این ائتلاف قادر به مقاومت در برابر کشیده شدن به داخل جنگ نخواهد بود.»

این مقام بلندپایه روس ادامه داد، درگیری نظامی با غرب دارد طبق بدترین سناریو نزدیک می‌شود و قدرت تسلیحاتی که ناتو اجازه به استفاده از آنها می‌دهد دائما در حال افزایش بوده بنا بر این هیچ کس نمی‌تواند گذار به سمت جنگ نهایی با غرب را رد کند.

مدودف خاطرنشان کرد: « کشورهای غربی که ادعا شده با استفاده از تسلیحات دوربرد خود برای حمله به خاک روسیه (صرف نظر از این که صحبت درباره بخش‌های قدیمی یا جدید کشور ما باشد) موافقت کرده‌اند باید این نکته را به وضوح درک کنند؛ تمامی متخصصان و تجهیزات نظامی آنها که در حال جنگ با ما باشند هم در خاک اوکراین سابق و هم در کشورهای دیگر که از خاکشان برای اجرای حملات به خاک روسیه استفاده شود نابود خواهند شد.»

این مقام روسیه خاطرنشان کرد «کمک‌های انفرادی» کشورهای ناتو به کی‌یف در مسیر حمله به روسیه به مثابه تشدید جدی جنگ است.

معاون دبیر شورای امنیت روسیه خاطرنشان کرد، اگر کشورهای غربی دست به محاسبه غلطی پیرامون استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی بزنند این ممکن است اشتباه نهایی آنها را رقم بزند.

مدودف در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «محاسبه غلط ممکن است درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی نیز اتفاق بیفتد. هر چند این محاسبه غلط به قیمت یک اشتباه نهایی تمام خواهد شد. به هر حال همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به درستی متذکر شده، کشورهای اروپایی تراکم جمعیتی بسیار بالایی دارند. سرانجام یک پتانسیل راهبردی نسبت به آن دسته از کشورهای دشمن با سطح اراضی بیشتر از سطح پوشش منطقه‌ای تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی وجود دارد.»

این مقام اضافه کرد: «هر چقدر غرب بگوید روسیه از تسلیحات هسته‌ای غیرراهبردی استفاده نخواهد کرد اما زندگی خیلی بدتر از استدلال‌های کم‌ارزش آنها است.»

وزارت دفاع روسیه اول خرداد ماه اعلام کرد ستاد کل نیروهای مسلح این کشور مرحله اول رزمایش‌هایی با حضور واحدهای موشکی منطقه نظامی جنوب، هوانوردی و همچنین نیروهای دریایی با شبیه‌سازی تدارک برای شلیک تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را آغاز کرده است.

به گفته این وزارتخانه، در طول این رزمایش، نیروهای مسلح روسیه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را برای آماده‌سازی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک تمرین کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف این رزمایش را به اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، مقامات بریتانیا و نماینده مجلس سنای آمریکا در مورد امکان اعزام نیروهای غربی به اوکراین مرتبط دانست.

سناریوهای احتمالی که بر اساس آن روسیه می‌تواند از نظر تئوری از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند، در دکترین هسته‌ای روسیه تشریح شده است.

بر اساس این سند، در صورت حمله به روسیه یا متحدانش با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی یا حمله با استفاده از سلاح‌های متعارف، زمانی که موجودیت خود این کشور تهدید شود، استفاده از این نوع سلاح‌های هسته‌ای امکان پذیر است.

انتهای پیام

نظر شما