شناسهٔ خبر: 66947965 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

اجرای «لایک» در ترکیه برای کودکان رفح/روایت تاثیر مخرب فضای مجازی

تئاتر خیابانی «لایک» به کارگردانی محمد لارتی با تقدیم اجرا به کودکان غزه به‌خصوص کودکان رفح، در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر قونیه در کشور ترکیه اجرا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنر آنلاین، محمد لارتی کارگردان تئاتر خیابانی «لایک» که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر قونیه در کشور ترکیه حضور پیدا کرد و اجرا شد، درباره روند تولید این اثر نمایشی  گفت: نمایش «لایک» در اسفند سال ۱۴۰۲ تولید شد. از ابتدا قصد ما اجرای این اثر در فستیوال‌های بین‌المللی بود به همین منظور از ابتدا کار را به صورت پرفورمنس و بدون دیالوگ طراحی و تولید کردیم. مدت ۲ ماه با بازیگران تمرین داشتیم و فیلم کار را برای جشنواره‌های مختلف ارسال کردیم که شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر قونیه از گروه ما دعوت به‌عمل آورد تا در این رویداد شرکت کنیم.

وی درباره موضوع این نمایش، توضیح داد: موضوع نمایش به شعر مولانا و مفهوم بازگشت به اصالت وجود و نقدی بر زندگی کورکورانه و عدم توجه به هدف و مفهوم متعالی زندگی مربوط است و اینکه غرق شدن در مادیات و دور شدن از اصالت وجود باعت تنهایی و عزلت می‌شود. ما در این نمایش با زبان موسیقی، تصویر و حرکت، فضای مجازی و تاثیر مخرب آن را روی کودکان نقد می‌کنیم.

اجرای «لایک» در ترکیه برای کودکان رفح/روایت تاثیر مخرب فضای مجازی

لارتی درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی در کارگردانی، بازی و طراحی‌ها، یادآور شد: نمایش «لایک» نمایشی خیابانی است که بدون کلام و با توجه به ظرفیت‌های بدنی بازیگران، در قالب فرم و حرکت، همراه با موسیقی و با مشارکت تماشاگران طراحی و اجرا شد. با توجه به اشتراکات فرهنگی فراوانی که بین ما و کشور ترکیه به‌خصوص مردم قونیه وجود دارد، بازخورد قابل توجهی را دریافت کردیم که خوشبختانه این بازخورد باعث همراهی و مشارکت تماشاگران در حین اجرای نمایش شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر قونیه از ۳۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد، تاکید کرد: این اثر نمایشی با تقدیم به کودکان غزه به‌خصوص کودکان رفح اجرا شد.

کارگردان نمایش «لایک» با بیان اینکه این اثر نمایشی تاکنون در ایران اجرا نشده است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به زودی نمایش را در ایران اجرا کنیم.

مرتضی اسدی‌مرام، حسین نادری، کیمیا خلج، بازیگران نمایش «لایک» هستند.

منبع مهر

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر قونیه با حضور گروه‌های تئاتری از کشورهای اسپانیا، تاتارستان، آذربایجان، کوبا، ترکیه، برزیل و ایران برگزار شد.

 

نظر شما