شناسهٔ خبر: 66946349 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دبیرکل سازمان ملل: رئیسی در برهه ای چالش برانگیز ایران را هدایت کرد

صاحب‌خبر -
دبیرکل سازمان ملل: رئیسی در برهه ای چالش برانگیز ایران را هدایت کرد
خبرگزاری آریا - آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مراسم یادبود رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و سایر شهدای سانحه بالگرد ایران گفت: سید ابراهیم رئیسی، ایران را در برهه ای چالش برانگیز برای کشور، منطقه و جهان هدایت کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در مراسم یادبود رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و سایر شهدای سقوط بالگرد ایرانی گفت: ما تنها چند روز پس از حادثه دلخراش 19 اردیبهشت که جان سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه از جمله حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هفت نفر دیگر را گرفت، دور هم جمع می شویم.
گوترش افزود: من از این فرصت استفاده کرده و به خانواده های آن مرحومان و به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می گویم.
دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: سید ابراهیم رئیسی، ایران را در برهه ای چالش برانگیز برای کشور، منطقه و جهان هدایت کرد.
گوترش اضافه کرد: رئیسی تنها ساعاتی قبل از مرگش با همتای آذربایجانی خود در سد قیز قلعی سی، بزرگترین پروژه آبی مشترک بین دو کشور است، دیدار کرد. در این شرایط سخت، همکاری های بین المللی و منطقه ای بیش از پیش مورد نیاز است.
دبیرکل سازمان ملل گفت: چنین همکاری هایی برای ایجاد اعتماد، جلوگیری از درگیری و حل و فصل اختلافات حیاتی است.
گوترش تاکید کرد: اطمینان می دهم که سازمان ملل متحد در کنار مردم ایران در تلاش آنها برای صلح، توسعه و آزادی های اساسی می ایستد. سازمان ملل متحد برای کمک به تحقق صلح و امنیت پایدار و توسعه و حقوق بشر برای همه که در منشور آمده است ، هدایت خواهد شد.
دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: در حالی که جمهوری اسلامی ایران در سوگ درگذشت رئیس جمهور و همراهانش سوگوار است، من بار دیگر به دولت و مردم آن از صمیم قلب تسلیت می گویم.
مراسم یادبود شهیدان آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و سایر شهدای سانحه بالگرد ایرانی روز پنجشنبه به وقت محلی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و مجددا مجمع عمومی سازمان ملل یک دقیقه به احترام آنان سکوت کرد و ایستاد.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رییس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه (30 اردیبهشت 1403) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.
حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

نظر شما