شناسهٔ خبر: 66940417 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مراسم یادبود رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و دوباره یک دقیقه سکوت

مراسم یادبود شهیدان آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و سایر شهدای سانحه بالگرد ایرانی روز پنجشنبه به وقت محلی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و مجددا مجمع عمومی سازمان ملل یک دقیقه به احترام آنان سکوت کرد و ایستاد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: این مراسم با حضور نمایندگان کشور‌های مختلف جهان و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل امروز پنجشنبه ۳۰ می (پنجشنبه ۱۰ خرداد) در حال برگزاری است تا یاد و خاطره رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران و نیز سایر شهدای سقوط بالگرد ایرانی را گرامی بدارند.

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل به احترام آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور شهید ایران و همراهان او از جمله حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد، در نخستین نشست خود پس از این سانحه، یک دقیقه سکوت کرد. علاوه بر این شورای امنیت سازمان ملل و نیز سفرای جنبش عدم تعهد نیز در نخستین نشست‌های خود به احترام شهدای این سانحه یک دقیقه سکوت کردند و ایستادند.

ادای احترام و ابراز همدردی کشور‌های مختلف جهان در پی وقوع این سانحه دلخراش و نیز یک دقیقه سکوت مجامع بین المللی موجب خشم مخالفان جمهوری اسلامی ایران شده است.

دنیس فرانسیس رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این مراسم گفت: وظیفه من است که یاد سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران که در تاریخ ۱۹ ماه مه در حادثه سقوط بالگرد جان خود را از دست داد، گرامی بدارم.

رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: من به مردم و دولت ایران و به خانواده سید ابراهیم رئیسی نیز تسلیت عرض می‌کنم. من اکنون از نمایندگان می‌خواهم به احترام سید ابراهیم رئیسی یک دقیقه بایستند و سکوت کنند.

آمریکا در پی وقوع این سانحه دلخراش پیام تسلیت رسمی صادر کرد که صدور این پیام تسلیت از سوی وزارت خارجه آمریکا موجب خشم سناتور‌های تندرو و مخالف جمهوری اسلامی ایران شد، اما یک مقام آمریکایی در سازمان ملل، با طرح ادعا‌هایی درباره سوابق آیت الله رئیسی و حمایت از مردم ایران، اعلام کرده است که در مراسم امروز حضور نخواهد یافت.

همزمان تعداد اندکی از گروه‌های مخالف و معاند جمهوری اسلامی ایران که از اقدام سازمان ملل برای برگزاری این مراسم خشمگین بودند، تحت تدابیر پلیس نیویورک در مقابل سازمان ملل تجمع کردند، اما تجمع آنان حتی مورد استقبال رهگذران نیز قرار نگرفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رییس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده، ولی فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

برچسب‌ها:

نظر شما