شناسهٔ خبر: 66941407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

برگزاری مراسم یادبود شهید رئیسی در نیویورک

ادای احترام مجمع عمومی سازمان ملل به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید ایران +فیلم

مراسم یادبود شهیدان آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و سایر شهدای سانحه بالگرد ایرانی روز پنجشنبه به وقت محلی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و مجددا مجمع عمومی سازمان ملل یک دقیقه به احترام آنان سکوت کرد و ایستاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری دانشجو، نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ادای احترام به شهید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و امیر عبداللهیان، وزیرامور خارجه امروز پنجشنبه ۳۰ می (پنجشنبه ۱۰ خرداد) برگزار شد تا یاد و خاطره رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران و نیز سایر شهدای سقوط بالگرد ایرانی را گرامی بدارند.

مجمع عمومی سازمان ملل به احترام آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور شهید ایران و همراهان او از جمله حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد، در نخستین نشست خود پس از این سانحه، یک دقیقه سکوت کرد. علاوه بر این شورای امنیت سازمان ملل و نیز سفرای جنبش عدم تعهد نیز در نخستین نشست های خود به احترام شهدای این سانحه یک دقیقه سکوت کردند و ایستادند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2293243" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149767/2293243?width=400&height=300"></script></div>



دنیس فرانسیس رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این مراسم گفت: وظیفه من است که یاد سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران که در تاریخ ۱۹ ماه مه در حادثه سقوط بالگرد جان خود را از دست داد، گرامی بدارم.

رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: من به مردم و دولت ایران و به خانواده سید ابراهیم رئیسی نیز تسلیت عرض می‌کنم. من اکنون از نمایندگان می‌خواهم به احترام سید ابراهیم رئیسی یک دقیقه بایستند و سکوت کنند.

آمریکا در پی وقوع این سانحه دلخراش پیام تسلیت رسمی صادر کرد که صدور این پیام تسلیت از سوی وزارت خارجه آمریکا موجب خشم سناتورهای تندرو و مخالف جمهوری اسلامی ایران شد اما یک مقام آمریکایی در سازمان ملل ، با طرح ادعاهایی درباره سوابق آیت الله رئیسی و حمایت از مردم ایران، اعلام کرده است که در مراسم امروز حضور نخواهد یافت.

همزمان تعداد اندکی از گروههای مخالف و معاند جمهوری اسلامی ایران که از اقدام سازمان ملل برای برگزاری این مراسم خشمگین بودند، تحت تدابیر پلیس نیویورک در مقابل سازمان ملل تجمع کردند اما تجمع آنان حتی مورد استقبال رهگذران نیز قرار نگرفت.

 

  • ابراز همدردی گوترش با ملت ایران

دبیرکل سازمان ملل متحد در آیین گرامیداشت شهید رئیس و همراهانش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: تنها چند روز پس از حادثه غم انگیز ۱۹ مه که جان جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران و همچنین جناب آقای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و ۷ نفر دیگر را گرفت، گرد هم آمده ایم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2293239" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149767/2293239?width=400&height=300"></script></div>

وی افزود: می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های جانباختگان، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران ابراز نمایم. تنها ساعاتی پیش از درگذشت جناب رئیس جمهور، پروژه مشترکی بین دو کشور ایران و آذربایجان در حال نهایی شدن بود.

 

گوترش گفت: در این شرایط دشوار، همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بیش از هر زمان دیگری حیاتی است و سازمان ملل متحد در کنار مردم و تلاش آنها برای صلح، توسعه و آزادی‌های بنیادین می‌ایستد. همچنین عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به دولت‌ها و مردم ایران و سراسر جهان ابراز می‌دارم.

 

  • رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: عمیق‌ترین مراتب همدردی خود را با دولت و مردم ایران اعلام می‌کنیم

عمیق‌ترین مراتب همدردی خود را با دولت و مردم ایران پس از درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی به همراه هیئت همراه ایشان، اعلام کنیم. رئیس جمهور در طول دوران خدمت خود، نقش مهمی در جامعه و دولت ایران ایفا نمودند و سهم ارزشمند کشورشان را در شکل دهی اصول و همکاری‌های بین المللی بر عهده داشتند.

رئیس جمهور در نشست هفتاد و هشتم، با صراحت کامل اولویت‌ها و ارزش‌های پشتوانه ایران در ترویج چندجانبه گرایی و همکاری‌های بین المللی را تبیین نمودند. همچنین یاد و خاطره جناب امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه را گرامی می‌داریم که در کنار رئیس جمهور به نمایندگی از ایران در عرصه جهانی حضور داشتند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2293347" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149767/2293347?width=400&height=300"></script></div>


به خوبی به یاد دارم که بنده به عنوان رئیس مجمع عمومی، در تاریخ بیست و یکم سپتامبر سال ۲۰۲۳، برای آخرین بار افتخار میزبانی از جناب امیرعبداللهیان را در یک دیدار دوجانبه در دفتر خود داشتم و از تبحر دیپلماتیک ایشان به شدت قدردانی می‌کنم. من مردم ایران را تشویق می‌کنم تا با شجاعت و همبستگی بر این فقدان بزرگ فائق آیند.

 

  • نماینده کشور‌های جنبش عدم تعهد: بابت فقدان آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان عزاداریم/ این دو شخصیت برای ارتقای صلح، توسعه و همکاری میان کشور‌های ما تلاش کردند

به نمایندگی از کشور‌های جنبش غیرمتعهدها، درگذشت جانسوز آقایان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، و همراهان گرانقدرشان را به دولت و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنیم.
کشور‌های جنبش غیرمتعهد‌ها همچنین همدردی خود را با دولت و مردم ایران در این زمان سخت اعلام می‌دارند. این دو شخصیت با هم به کار برای ارتقای صلح، توسعه و همکاری میان کشور‌های ما تلاش کردند، بابت فقدان آن‌ها عزادار هستیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2293248" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149767/2293248?width=400&height=300"></script></div>


همکاری‌ها و تعامل با کشور‌های جنبش غیرمتعهد‌ها مدیون تلاش‌های آن‌ها بود و آن‌ها در این همکاری موثر بودند. جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری آن‌ها نقش مهمی در تقویت همکاری میان کشور‌های در حال توسعه ایفا کرد.

 

  • نماینده کشور‌های آمریکای لاتین: رئیس جمهور فقید ایران به چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی متعهد بود

گروه کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب ضایعه غم‌بار فوت آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همراهان ایشان متعاقب سانحه بالگرد را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت و همدردی صمیمانه خود را اعلام می‌دارد.
ضمن ادای احترام، مایلیم همبستگی و همدردی خود را با خانواده آن‌ها نیز ابراز کنیم. رییس جمهور فقید در راه خدمت خستگی‌ناپذیر به مردم جان خود را از دست داد و فداکاری خود را در راه سعادت و موفقیت ملت ایران نشان داد. اطمینان داریم که مردم ایران بر این فاجعه فائق آمده و راه سعادت و توسعه خود را ادامه خواهند داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2293247" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149767/2293247?width=400&height=300"></script></div>


آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رییس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

نظر شما