شناسهٔ خبر: 66941869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

احیای دوره سربازی اجباری در انگلیس

 حزب حاکم انگلیس اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو و باقی ماندن در قدرت، دوره وظیفه عمومی اجباری را در این کشور احیا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛   حزب حاکم انگلیس اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو و باقی ماندن در قدرت، دوره وظیفه عمومی اجباری را در این کشور احیا می‌کند.

<div id="video-display-embed-code_11170526"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4248188/11170526?width=600&height=350"></script></div>


بر اساس گزارش مرکز ملی آمار انگلیس پارسال حدود ۱۶ هزار نیروی ارتش انگلیس بازنشسته و یا به علت‌های مختلف از آن جدا شدند و فقط جای ۱۲ هزار نفرشان پر شده، شمار نیرو‌های ارتش انگلیس از سال ۲۰۰۰ تاکنون نزدیک سی درصد کاهش یافته است.
براساس طرح احیای دوره سربازی اجباری در انگلیس، هر جوان ۱۸ ساله اعم از دختر یا پسر در این کشور، باید به مدت یک سال کامل در نیرو‌های مسلح خدمت کند یا روز‌های تعطیل اخر هفته یکی از هفته‌های هرماه در نهاد‌هایی مثل آتش نشانی، پلیس و یا بهداشت و درمان ملی انگلیس داوطلب خدمت باشد. بازگشت خدمت سربازی اجباری در انگلیس موافقان و مخالفانی دارد
یک پسرجوان انگلیسی در این باره می‌گوید: احتمالا بخشی از این طرح برای ارتش چیز خوبی است، اما نباید اجباری باشد، چون ممکن است کسی اخلاقا معتقد باشد که عملیات ارتش ما به ویژه در دهه‌های اخیر چیز خوب و قابل دفاعی نیست.
یک خانم جوان انگلیسی می‌گوید: من شخصا فکر نمی‌کنم هیچ وقت دوست داشته باشم به ارتش بپیوندم.
یک خانم میانسال انگلیسی، اما با استقبال از این طرح می‌گوید: به نظرم ایده خوبی است چرا که اغلب جوانان نه تنها در این کشور بلکه در کل جهان در شرایطی بزرگ می‌شوند که سختی نمی‌کشند؛ بنابراین خوب است که در قبال خدماتی که از جامعه می‌گیرند خدمت کنند.
یک دختر جوان هم می‌گوید: من شخصا دوست ندارم به سربازی بروم به نظرم نباید اجباری باشد بلکه باید به عنوان یک گزینه انتخابی در نظر گرفته شود.
در حالی که ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس خدمت سربازی را موجب ایجاد حس افتخار در کشور می‌داند، حزب کارگر، بزرگ‌ترین حزب رقیب دولت این طرح را اقدامی "از سر استیصال" و "بدون پشتوانه مالی" ارزیابی کرده است.
از جمله افرادی که از طرح خدمت سربازی اجباری دفاع کرده جیمز کلورلی، وزیر کشور و سرهنگ سابق نیروی زمینی ارتش انگلیس است که می‌گوید: اخیرا ملاحظه می‌کنیم که نوعی انشقاق در جامعه، به ویژه در میان جوانان پدید آمده است. جوانان گویی در انزوا در حباب‌های خود فرو رفته اند و فقط در جمع دوستان خود حاضر می‌شوند. ما می‌خواهیم مردم را دوباره دور هم جمع کنیم و به هم پیوند دهیم. می‌خواهیم با سرمایه گذاری بر جوانان، نگرانی درباره انزوای آنان را برطرف کنیم.
سخنانی که واکنش برانگیز شده و یک شهروند انگلیسی درباره آن می‌گوید: " شاید جیمر کلورلی، وزیر کشور و اعضای دولت خودشان در درون حباب خودشان باقی مانده اند و نمی‌دانند که در دنیای واقعی، چه می‌گذرد. "

حزب حاکم محافظه کار در انگلیس می‌گوید نظام وظیفه اجباری همچنین کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود جوانانی که بیکارند، مشغول تحصیل نیستند، یا در معرض خطر ارتکاب به جرم و جنایت اند، از بیکاری و جرم و جنایت دور شوند. "
خدمت وظیفه عمومی در انگلیس در سال ۱۹۴۷ پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد که بر اساس آن مردان ۱۷ تا ۲۱ سال باید به مدت ۱۸ ماه در نیرو‌های مسلح خدمت می‌کردند.
قانون دوره سربازی اجباری در انگلیس، سال ۱۹۶۰ لغو شد و اکنون پس از ۶۴ سال دولت انگلیس در نظر دارد اولین گروه از جوانان مشمول را از سال آینده وارد دوره سربازی اجباری کند.

 


شات لیست
۱ – شهروندان انگلیسی
۲ – جیمزکلورلی – وزیر کشور انگلیس
-----

نظر شما