شناسهٔ خبر: 66941388 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

زلزله ۴.۷ ریشتری در راور کرمان، اولین پیوند کبد خوک به انسان و دیگر اخبار مهم‌ امروز

محمدحسین رضوانی‌فرد

ایران و جهان امروز پنجشنبه دهم خرداد ۱۴۰۳ خورشیدی شاهد اخبار متفاوتی بود که در این بسته خبری آنها را مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اخبار دنیای علم و فناوری در روزی که گذشت اتفاقات گوناگونی را به گوش ما رساند.

از ثبت وقوع زمین‌لرزه ۴.۷ ریشتری در شهرستان راور استان کرمان گرفته تا خبر نخستین پیوند کبد اصلاح ژنتیکی شده خوک به انسان، غذا ساختن از هوا و برق، آمادگی ابرموشک استارشیپ برای پرواز چهارم و عزیمت فضاپیمای باری روسیه به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی همگی از مهم‌ترین اخبار علمی و فناوری امروز بودند که در ادامه به طور خلاصه به مرور آنها می‌پردازیم.

شما مخاطبان گرامی در صورت تمایل به خواندن شرح هر خبر می‌توانید تیتر آبی‌رنگ آن را لمس کنید تا به خبر مورد نظر خود هدایت شوید.

نخستین پیوند کبد خوک به یک بیمار سرطانی

پزشکان چینی برای نخستین بار در جهان کبد خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک بیمار مبتلا به سرطان پیوند زده‌اند که به گفته آنها این بیمار اکنون می‌تواند آزادانه حرکت کند و عملکرد کبد و سایر شاخص‌های سلامتی او نیز طبیعی است.

اولین ربات جوشکار در فضا

شرکتی به نام تینک‌اوربیتال(ThinkOrbital) یک ربات جوشکار با پرتو الکترونی را به عنوان محموله بر روی موشک «فالکون ۹» شرکت اسپیس‌ایکس به فضا فرستاد و اکنون آن را برگردانده و روی نتایج آن تحقیق می‌کند.

استارشیپ دوباره سوخت‌گیری کرد

شرکت اسپیس‌ایکس بار دیگر برای پرواز آزمایشی ابرموشک خود آماده می‌شود و به همین منظور دومین «تمرین مرطوب» برای این موشک را که می‌تواند ظرف یک هفته آینده به فضا پرتاب شود، به انجام رساند.

از ابتلای چندباره به تب دِنگی تا زندگی در هوای منفی ۱۰۰ درجه!

علم مدرن را نمی‌توان در انزوا انجام داد. محققان در همه جا باید در سطح جهانی با دانشگاه‌ها در ارتباط باشند، اما برخی از آنها به دلایل جغرافیایی و در نتیجه اقتصاد یا سیاست دور افتاده‌اند. برخی از آنها هزاران کیلومتر دورتر از مراکز تحقیقاتی بزرگ زندگی و کار می‌کنند، برخی باید برای انجام کارهای میدانی به مکان‌های دور رفت و آمد کنند و برخی نیز باید بر کمبود سیستماتیک منابع یا پشتیبانی غلبه کنند. فناوری بسیاری از موانع را از بین برده است، اما انزوا همچنان عواقبی دارد. دانشمندان در مکان‌های دور باید به طور ویژه‌ای انعطاف‌پذیر، مدبر و مایل به طی کردن مسیرهای بیشتر برای حفظ ارتباط باشند.

یخ نزدن فضاپیماها با بخاری هسته‌ای

بخاری‌های هسته‌ای جدیدی که از ایزوتوپ عنصر americium-۲۴۱ برای جلوگیری از یخ زدن فضاپیماها استفاده می‌کنند، می‌توانند جان فضاپیماها را در شرایط سخت شب‌های کره ماه نجات دهند و مانع از توقف موقت یا دائمی فعالیت آنها شوند.

فنلاند از هوا و برق غذا می‌سازد!

فنلاند «پایدارترین» پروتئین غذایی جهان را از هوا و برق تولید کرده است. این پروتئین که سولین نام دارد از میکروب‌های خشک شده ساخته شده است که با کشت و کم آبی باکتری‌های اکسید کننده هیدروژن که توسط اجزای هوا تغذیه می‌شوند ایجاد می‌شود.

فضاپیمای جدید روسیه عازم ایستگاه فضایی شد

فضاپیمای باری جدید روسیه امروز با موفقیت به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

زلزله ۴.۷ ریشتری در راورِ کرمان

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، راور در استان کرمان را لرزاند.

تلاش معاونت علمی برای کسب ۲۰ درصد بازار ۵ هزار میلیارد دلاری طب سنتی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت قابل توجهی که در کشت و تولید گیاهان دارویی داریم، می‌توانیم سهم ۲۰ درصدی را از بازار ۵ هزار میلیارد دلاری داشته باشیم.

انتهای پیام

نظر شما