شناسهٔ خبر: 66934383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در جریان بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم مطرح شد:

اعتراض رسایی به جابه‌جایی ۴۰ رای در انتخابات هیات رئیسه مجلس/ قالیباف: من مسئولیتی نداشتم

تهران - ایرنا - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در روز انتخابات هیات رییسه اتفاق تلخی رخ داد و آرا منتخبان جا به جا شد و شما فرمودید اتفاق خاصی رخ نداده و فقط یک رای جا به جا شده است. این سخن به مانند این است که بگویند فقط ۳ هزارمیلیارد اختلاس شده و چیزی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، حمید رسایی در جلسه علنی روز پنجشنبه - ۱۰ خردادماه - مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش شعب درباره اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس در تذکری گفت: در روز انتخابات هیات رییسه اتفاق تلخی رخ داد و آرا منتخبان جا به جا شد و شما فرمودید اتفاق خاصی رخ نداده و فقط یک رای جا به جا شده است. این سخن به مانند این است که بگویند فقط ۳ هزارمیلیارد اختلاس شده و چیزی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: یک رای جا به جا نشده بلکه آرا نمایندگان جا به جا شده است و یکی یا ۲ تا هم نبوده و بیش از ۴۰ رای جا به جا شده است. البته این موضوع به نمایندگان ارتباط ندارد.

وی ادامه داد: این اشکال به آقای بروجردی( هیات رییسه سنی) هم وارد است و باید شما برای انتخاب نمایندگان اقدام می کردید و یک جریان خاص برای شمارش آرا انتخاب نمی شدند.

رسایی ادامه داد: تذکر دوم درباره موضوع اعتبارنامه‌ها است؛ قانون اساسی در این زمینه صراحت دارد؛ اینکه شما می‌فرمایید شعبه باید اعتراضات به اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند، شعبه به شورای نگهبان تلفن زده است و این ادعای شعبه است اما شب گذشته مالک شریعتی با اعضای شورای نگهبان صحبت کرده و گفتند که هیأت رئیسه مجلس باید مانند همه موارد قبلی به شورای نگهبان نامه بزند. گفتند چون نامه نزدند ما اعلام نظری نکردیم.

وی همچنین با اشاره به درگیری لفظی تعدادی از نمایندگان در جلسه امروز صحن مجلس در جایگاه هیأت رئیسه مجلس گفت: الان در جایگاه هیأت رئیسه در حضور نمایندگان یک آقایی، آقای شریعتی و سلیمی را تهدید کرده است. این موضوع باید رسیدگی شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: قانون اساسی بر آئین نامه داخلی مجلس ترجیح دارد و قانون اساسی می‌گوید که اعتبار نامه باید تصویب شود و تصویب به معنای رای گیری است نه سکوت؛ باید درباره اعتبار نامه تک تک منتخبان اگر کسی اعتراض نداشت، رای گیری شود و اگر کسی اعتراض داشت، آن مورد اعتراض خارج می‌شود و برای سایرین رای‌گیری انجام شود.

در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حمید رسایی گفت: در موضوع برگزاری انتخابات هیات رئیسه من هم مانند جنابعالی روی یکی از صندلی‌ها نشسته بودم و هیچ مسئولیت قانونی در برگزاری این انتخابات نداشتم و رئیس محترم و هیأت رئیسه سنی طبق روال قانونی کار خود را انجام دادند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: هیات رئیسه سنی این کار را انجام داد و نمایندگانی که به عنوان ناظر و شمارش کننده آرا بودند، کار بازشماری آرا را انجام دادند و تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که اطلاع‌رسانی کردیم که تغییراتی که در شمارش انجام شده به تغییری در اعضای هیأت‌ رئیسه منتهی نشده و تنها یک مورد در دبیران جابجا شده که آن هم آرا برابر شده و با قرعه‌کشی یک تغییر انجام شد.

وی با بیان اینکه در جلسه غیر علنی سه نفر به قید قرعه صحبت کردند، تاکید کرد: این مشکل را در دوره‌های قبلی مجلس هم وجود داشته و اعتراض صورت می گرفت و در صحن بازشماری صورت می‌گرفت. مردم بدانند در اینجا به دلیل نوع کارت‌های این اختلافات ایجاد می‌شود؛ راهکار این است که آئین‌نامه داخلی مجلس را اصلاح کنیم و رای گیری هیات رئیسه را بصورت الکترونیکی برگزار شود.

نظر شما