شناسهٔ خبر: 66934311 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آغوش مرگ

گرگان- ایرنا- استفاده‌اش غیرقانونی نیست اما فروش آن برای نوجوانان زیر ۱۸ سال ممنوع است با این وجود فقدان بازدارندگی و عمل نکردن به آن باعث شده رخسار نوجوانان و جوانان با دود سیگار سیاه شود و خیلی از آنان که در سر سودای مرد شدن و یا مادر شدن دارند به آغوش مرگ بغلتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، به ظاهرش می‌خورد ۱۴ ساله باشد نوجوانی لاغر اندام با چهره‌ای معصوم که لباس پوشیدنش هم سنخیتی با سنش ندارد، آستینش را بالا زده و با شلواری پاره و زاپ‌دارگوشه‌ای از پارک شهر به درختی تکیه داده، روی دستش کلمه «عشق» خال‌کوبی شده به گمانم معنی این واژه را هم نمی‌داند اما می‌خواهد بگوید مرد شده است.

در ابتدای ورودی پارک شهر ایستاده و بی‌هدف به افرادی که به پارک می‌آیند خیره نگاه می‌کند ناگهان چیز عجیبی توجه‌ام را به این پسرک ۱۴ ساله جلب کرد و آن دودی بود که از لابه‌لای انگشتانش بلند می‌شد و نشان می‌داد وجودش را آتش استعمال دخانیات فرا گرفته است.

جامعه‌ای با هزار و یک دل‌مشغولی که شاید وقت سر خاراندن و توجه به فرزندان خود را هم ندارد از کنار چنین پدیده شومی بی‌تفاوت عبور می‌کند.

با خودم می‌گویم چطور می‌شود فرزندی با این سن و سال به دور از نگاه پدر و مادر و آن هم در فضایی که برای تفرج در نظر گرفته شده اینگونه از آن سیگار کام بگیرد و اصلا چطور توانسته آن را تهیه کند.

اولین چیزی که به ذهنم خطور کرد سهولت دسترسی بود، یکی از دلایل گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف دخانیات، سهولت دسترسی به آن است، کافی است کسی که تصمیم به مصرف سیگار گرفته زحمت رفتن به نزدیک‌ترین فروشگاه را بکشد. فرقی هم ندارد مرد میانسال باشد یا نوجوان کم سن‌وسال. فروشنده بی‌معطلی در اختیارش می‌گذارد!

جریمه‌های ناچیز!

اما آیا قانون برای صیانت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات چاره‌ای اندیشیده است؟ پاسخ مثبت است. در سال ۱۳۸۷ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که براساس ماده ۹ آن فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است اما بعد از گذشت ۱۵ سال با نگاهی گذرا به جامعه خواهیم دید آنطور که باید به آن عمل نمی‌شود.

در آغوش مرگ

رییس مرکز بهداشت شهرستان گرگان به بازدیدهای مستمر بازرسان مرکز بهداشت از اصناف و فروشگاه‌های سطح شهر اشاره کرد و معتقد است گرچه چنین قانونی وجود دارد اما جریمه‌های آن بازدارنده نیست.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد میزان جریمه برای فروش دخانیات به زیر ۱۸ ساله‌ها بین ۸۷۰ هزار ریال تا چهار میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و جریمه تبلیغ دخانیات نیز ۴۴۰ میلیون ریال است.

به گفته دکتر بهزاد وطن‌خواه؛ سود حاصل از فروش دخانیات بیشتر از جریمه‌های آن است به همین علت فروشندگان از عمل به این قانون سر باز می‌زنند و از فروش سیگار به نوجوانان زیر ۱۸ سال ابایی ندارند.

وی تاکید کرد: از سویی دیگر فراوانی تعداد اماکن عرضه سیگار موجب شده برخورد و مقابله، سخت باشد با این وجود همکاران ما از بازرسی‌ها غافل نمی‌شوند و گشت‌های مشترک به اتفاق نیروی انتظامی دارند.

آخرین آمار اعلامی از سوی مرکز بهداشت استان گلستان به خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که پارسال ۲ هزار و ۴۱۳ مورد از اماکن صنفی متخلف در استان به مراجع قضایی معرفی و ۲۷۱ مورد از اماکن متخلف نیز پلمب شدند.

کارشناس برنامه‌های پیشگیری از دخانیات مرکز بهداشت گلستان در این باره تاکید کرد: براساس قانون جامع ملی مبارزه با دخانیات و در سیاست‌های پیشگیرانه، مباحث مختلف از جمله محافظت از مردم در برابر دخانیات، کمک به ترک استعمال دخانیات، هشدار درباره مضرات دخانیات، اجرای کامل ممنوعیت تبلیغات و افزایش مالیات بر دخانیات در دستور کار قرار گرفته است.

جعفر خلیلی به خبرنگار ایرنا گفت: هر محل تجمعی به عنوان اماکن عمومی تلقی می‌شود و از لحاظ قانونگذار مصرف سیگار و دیگر مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است.

وی متذکر شد: در حالی که فروش سیگار به زیر ۱۸ سال، فروش به صورت نخ و استقرار سیگار پشت جایگاه فروشنده ممنوع است اما متاسفانه کمتر از سوی فروشندگان رعایت می‌شود.

کارشناس برنامه‌های پیشگیری از دخانیات مرکز بهداشت گلستان فروش سیگارهای الکترونیکی و نوپدید را فاجعه جدید در عرصه مصرف دخانیات برشمرد و تاکید کرد: شرکت‌های تولید سیگار برای سودآوری بیشتر، ادعا می‌کنند که مصرف سیگارهای الکترونیکی بی‌ضرر است حال آنکه این تبلیغات غیرواقعی است.

خلیلی خاطرنشان کرد: دمای نوک سیگار زمان پک زدن ۹۰۰ درجه است که شاید برای بسیاری از افراد باورکردنی نباشد، وقتی دما بالای ۶۰۰ درجه برسد، ترکیبات ناشناخته شکل می گیرد که تاکنون از چهار هزار ماده شیمیایی موجود در سیگار، قابلیت سرطانزایی ۷۰ مورد اثبات شده است.

سیگار؛ مخدر قانونی آدم‌کُش

آمارها نشان می‌دهد از جمعیت هشت میلیارد نفری دنیا، ۱.۳ میلیارد نفر مصرف کننده سیگار هستند که در میان این جمعیت کودکان و نوجوانان هم وجود دارند.

از هر ۱۰ نفر غیرسیگاری، چهار نفر در معرض دود سیگار قرار دارند، همچنین از هر ۲ کودک سه تا ۱۱ سال، یک کودک در معرض دود سیگار قرار دارند و سالانه ۶۵ هزار کودک سه تا ۱۱ ساله در دنیا بر اثر مواجهه با دود سیگار(دود دست دوم) فوت می‌کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان با تاکید بر اینکه همه مواد دخانی برای انسان مضر هستند، گفت: سیگار در دسترس‌ترین محصول قانونی که مصرف کننده‌های خود را می‌کشد و البته مهم‌ترین عامل پیشگیری از مرگ هم است در واقع نمی‌توان جلوی خیلی از بیماری‌ها را گرفت اما می‌توان با حذف دخانیات، از مرگ‌ومیر ناشی از آن پیشگیری کرد.

سیدمهدی صداقت در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در استان گلستان ۲۵ درصد جمعیت آقایان بالای ۱۸ سال و هشت درصد جمعیت بانوان بالای ۱۸ سال سیگار مصرف می‌کنند البته روند تحقیقات و پژوهش‌های انجام‌شده در سال‌ها ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد گرایش بانوان گلستانی به مصرف سیگار افزایشی است.

وی با بیان اینکه نیمی از مصرف‌کنندگان سیگار گرفتار مرگ می‌شوند، تصریح کرد: حتی کسانی که سیگار مصرف نمی‌کنند اما در معرض دود سیگار قرار دارند از تبعات منفی این ماده دخانی در امان نیستند.

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان در خصوص مضرات سیگار گفت: چهار هزار ماده شیمیایی در سیگار وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی در سیگار نیکوتین است که ۱۰ ثانیه پس از مصرف باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود اما این احساس شادی بسیار کوتاه است و مغز بلافاصله نبود دوپامین را احساس می‌کند لذا فرد چاره‌ای جز مصرف دوباره و البته افزایش تدریجی مصرف را ندارد.

در آغوش مرگ

وی با بیان اینکه مردم اسیر شرکت‌های تجاری سودبر و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی شدند، گفت: اگر مصرف‌کنندگان دخانیات از بلعیدن دود پرهیز کنند باز هم از تبعات آن در امان نیستند چراکه مواد شیمیایی آن از طریق زبان و مخاط دهان به راحتی جذب می‌شوند.

به باور معاون فنی مرکز بهداشت گلستان؛ اولین علت گرایش جوانان به سیگار فشار همسالان است، در واقع جوانان برای در امان ماندن از فشار دوستان و همسالان خود سیگار مصرف می‌کنند البته خیلی از مواقع به آنها گفته می‌شود با یک پُک که اتفاقی نمی‌افتد حال آنکه همین شروعی بر افتادن در دام اعتیاد است.

صداقت وجود مصرف‌کننده دخانیات در محیط خانه و تبلیغات سوء در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را از دیگر علل گرایش جوانان به مصرف دخانیات از جمله سیگار برشمرد و گفت: رفع استرس علت دیگری است که جوانان را به دام سیگار می‌کشاند، ابتدا شاید موجب رفع استرس شود اما در ادامه مغز مصرف بیشتری از دخانیات را طلب می‌کند و اگر بخواهد آن را کاملا ترک کند دیگر استرس و بی‌قراری ناشی از آن را نمی‌تواند کنترل کند.

آمارهای تلخ از آسیب‌های فاجعه‌بار مصرف دخانیات از جمله سیگار تمامی ندارد، براساس بررسی‌ها یک پنجم مرگ و میر در سرطان‌ها ناشی از دود دست دوم است و مصرف سیگار خطر بیماری‌های عروق قلب و سکته را ۲ تا چهار برابر و سرطان ریه در مردان را تا ۲۵ برابر و در بانوان تا ۲۵.۷ برابر افزایش می‌دهد، همچنین افرادی که کمتر از پنج نخ سیگار مصرف می‌کنند باز هم از خطرات و بیماری‌های ناشی از سیگار در امان نیستند.

نازایی و پیری زودرس در انتظار مصرف‌کنندگان دخانیات

وی بیماری‌های انسدادی مزمن ریه را از عوارض مصرف سیگار برشمرد و گفت: زایمان زودرس، مرگ ناگهانی نوزاد، وزن پایین جنین، نازایی، آسیب به پوست و مو و بیماری دهان و دندان از جمله عوارض مصرف و یا مواجهه با مواد دخانی مانند سیگار است.

در کنار سهولت دسترسی یکی از مواردی که گرایش به مصرف دخانیات از جمله سیگار را در جامعه افزایش داده قیمت پایین آن است.

بنا به گفته معاون فنی مرکز بهداشت گلستان؛ ارزانی سیگار در کشورمان یک فاجعه محسوب می‌شود، در برخی از کشورها قیمت سیگار آنقدر بالا است که فرد مصرف کننده با ترک آن در مدت یک سال می‌تواند خودرو یا خانه خریداری کند.

در آغوش مرگ

البته مصداق ما از دخانیات تنها مصرف سیگار نیست چیزی که این روزها بیش از همیشه نه تنها در بین آقایان که در جمع بانوان هم شایع شده مصرف قلیان است.

صداقت معتقد است؛ مشکل امروز جامعه تصور کمتر برخورد کردن خسارت قلیان و سیگار است که این تصور خود کشنده‌تر از این مواد دخانی است چراکه فرد با این تصور که قلیان ضرر کمتری دارد در فاصله زمانی بیشتر اقدام به مصرف می‌کند.

وی تاکید کرد: سیگار و قلیان هر ۲ برای بدن مضر هستند اما اثرات منفی قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است. مصرف هر دوره قلیان مساوی با مصرف ۸۰ نخ سیگار است و هر پُک آن با مصرف هشت الی ۱۰ نخ سیگار برابری می‌کند.

با وجود همه این آمارهای تلخ و فاجعه‌بار از عوارض مصرف دخانیات اگر شما هم مصرف‌کننده سیگار و یا دیگر مواد دخانی هستید و تصمیم به ترک آن دارید اصلا ناامید نباشید.

هر موقع که بخواهید سیگار را ترک کنید فایده دارد، فواید ترک سیگار بعد از ۲۰ دقیقه خود را نشان می‌دهد و فشار خون و ضربان قلب نرمال می‌شود و ۲۴ ساعت بعد گاز مونوکسید کربن از خون فرد حذف شده و ریه‌ها شروع به تمیز کردن ترکیبات شیمیایی از ریه می‌کند ۴۸ ساعت بعد نیکوتین از بدن حذف و ۷۲ ساعت بعد تنفس آسان می‌شود.

سه تا ۹ ماه بعد سرفه و مشکلات تنفسی از بین می‌رود و یک سال بعد ریسک حمله قلبی نصف می‌شود و ۱۰ سال بعد خطر سرطان ریه نصف می‌شود.

برای ترک سیگار خیلی از افراد تصمیم آنی می‌گیرند و می‌گویند از فردا دیگر سیگار نمی‌کشند حال آنکه این مساله نیازمند برنامه‌ریزی است و باید همه زمینه‌های مصرف سیگار را از محیط منزل خارج کنند و از جایگزین‌های دیگر مانند ورزش مدد بگیرند.

نظر شما