شناسهٔ خبر: 66932843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون با موضوعاتی جدید

مالک شریعتی از اعتراض خود و شش نماینده دیگر به اعتبار ‌نامه تاجگردون منتخب گچساران خبر داد و گفت: موارد جدیدی برای رد اعتبارنامه تاجگردون به دست ما رسیده است که از آن‌ها استفاده می‌کنیم‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، در گفت و‌گویی، در مورد درخواست رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران و باشت در مجلس گفت: بنده به همراه امیرحسین ثابتی، کامران غضنفری و زهره‌سادات لاجوردی از حوزه انتخابیه تهران، روح‌الله نجابت از شیراز، ابراهیم رضایی از دشتستان و قاسم روانبخش از قم نسبت به اعتبار نامه تاجگردون اعتراض خود را در شعبه ۱۲ اعلام کردیم.

f0d252e3-d369-4509-8f62-171baa76c55d

وی با بیان اینکه «اعلام جزئیات اعتراض‌، منوط به تایید شعبه بررسی کننده است»، گفت: کلیات موضوع اعتراض همان مطالبی است که قبلا موضوع اعتراض بوده‌، به اضافه موارد جدیدی که شامل موارد امنیتی و اقتصادی است.منتخب تهران در مجلس افزود: اعتراض ما در قالب یک جزوه ۱۰۰ صفحه‌ای و بر اساس مستندات‌، ارائه شده است که البته آقای تاجگردون نیز نسبت به اعتبار نامه ما بدون هیچ سند و مدرکی در یک صفحه، اعتراض کرده است.به گزارش باشگاه توانا، در مجلس یازدهم ابتدا سه تن از منتخبین مجلس شورای اسلامی نسبت به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون به دلیل رانت خواری و کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های تابعه و بخش عمومی اعتراض کردند.

علی اکبر کریمی، روح‌الله نجابت و علیرضا زاکانی اولین افرادی بودند که به اعتبارنامه تاجگردون اعتراض کردند که در ادامه تعداد معترضین به این اعتبارنامه افزایش یافت. سیدنظام‌الدین موسوی، مالک شریعتی، احمد نادری، علی خضریان، مجتبی رضاخواه و اقبال شاکری شش منتخبی بودند که به صف معترضان به اعتبار نامه نماینده گچساران و باشت پیوستند و خواهان رد صلاحیت وی از مجلس یازدهم شدند.

در روز چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹، گزارش کمیسیون تحقیق در تایید اعتبارنامه تاجگردون قرائت شد و به رای مجلس گذاشته شد؛ وکلای ملت نهایتا با ۱۰۲ رای موافق، ۱۲۸ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ رای ماخوذه با گزارش کمیسیون تحقیق که اعتبارنامه وی را تایید کرده بود، مخالفت کردند؛ براین اساس اعتبارنامه تاجگردون رد شد و وی به مجلس یازدهم راه نیافت.طبق آیین نامه داخلی مجلس، هر شعب باید حداکثر ظرف مدت سه‌روز کاری گزارش تأیید آن دسته از اعتبارنامه‌ها را که معترض ندارند، به‌صورت یک‌جا به هیأت رئیسه ارسال کند تا برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد.اگر نمایندگان به اعتبارنامه‌ای اعتراض داشته باشند، اعتراض حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری توسط شعبه رسیدگی می‌شود.در صورتی‌که نظر شعبه تائید اعتبارنامه باشد، گزارش تایید آن برای تصمیم‌گیری به مجلس ارائه می‌شود. چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، از طریق هیات رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق (که اعضای آن در روز اول فعالیت مجلس و در شعب ۱۵ گانه انتخاب شده‌اند) ارجاع خواهد شد تا پس از رسیدگی و ارائه گزارش، برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد.کمیسیون تحقیق موظف است حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز به دلایل و توضیحات کتبی شعب و معترض یا معترضان رسیدگی کرده و نظرش را پس از استماع و بررسی توضیحات معترض یا معترضان و دفاعیات کتبی یا حضوری نماینده مورد اعتراض، به مجلس ارسال کند.

اگر کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه ردشده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تایید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد. در صورتی که نظر کمیسیون رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن حداکثر به مدت ۱۵ دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده است حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه فرصت دفاع از خود دارد ضمن اینکه می‌تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به ۲ نفر از نمایندگان واگذار کند. سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رای گذاشته می‌شود؛ چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می‌کند.

منبع: فارس

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما