شناسهٔ خبر: 66932561 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

ایبنا گزارش می‌دهد؛

آهنگ افزایش قیمت در بازار کاغذ

بررسی قیمت کاغذ و مقوا در دومین هفته خردادماه نشان‌دهنده افزایش بهای این کالا نسبت به هفته‌های اخیر است، با توجه به افزایش قیمت جهانی خمیر کاغذ ممکن است شاهد رشد صعودی قیمت کاغذ هم باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین هفته خردادماه و حدود ۱۲ روز پس از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بازار مواد اولیه چاپ و نشر در بخش‌های مختلف پس از کاهش قیمت طی ۱۰ روز گذشته بار دیگر افزایش قیمت داشت.

اگرچه بازار خرید و فروش کاغذ و مقوا و سایر ملزومات حوزه چاپ و نشر، طی هفته‌های اخیر در آرامش نسبی به سر می‌برد اما طی دوسه روز منتهی به پایان هفته، این قیمت دوباره سیر صعودی گرفت.

متاثر از نوسانات نرخ ارز، در کنار افزایش نرخ جهانی خمیر کاغذ که البته هنوز پس‌لرزه‌های آن به ایران نرسیده است، را می‌توان تا حدودی در این موضوع موثر دانست. کارشناسان بازار بر این عقیده هستند که در سری جدید سفارش اهالی چاپ و نشر، قیمت کاغذ رشد خواهد داشت.

طبق آمار و اخبار به دست آمده خبرنگار ایبنا، امروز پنجشنه (دهم خردادماه) هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این قیمت در هفته‌های گذشته به حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم رسیده بود.

همچنین هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز یک‌میلیون تومان است که نسبت به هفته‌های اخیر ثبات داشته است.

در کنار آن اما بهای کاغذ ۸۰ گرمی رشد داشته و امروز، هر بند کاغذ ۷۰ در ۱۰۰، ۸۰ گرمی یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و کاغذ سایز ۶۰ در ۹۰ آن نیز یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

نگاهی به سایر محصولات مورد نیاز فعالان حوزه چاپ و نشر نیز نشان می‌دهد که مقوای پشت طوسی، شیت ۳۵۰ گرمی نیز کیلویی ۲۹۰ هزار تومان، ۱۸۰ گرمی کیلویی ۳۱۴ هزار تومان، ۲۳۰ گرمی کیلویی ۲۹۸ هزار تومان و ۲۵۰ گرمی کیلویی ۲۹۰ هزار تومان در بازار موجود است. کاغذ گلاسه سایز ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۱۲۸ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۲۵۰ گرمی کیلویی ۵۴۰ هزار تومان و ۳۰۰ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان در بازار عرضه شده است.

براساس این گزارش، رصد بهای سایر ملزومات مورد نیاز فعالان چاپ و نشر نشان می‌دهد که هر کیلو مرکب گلاسه خارجی حدود ۳۵۰ هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۳۰۰ هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۲۴۵ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۳۰ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۱۸۶ هزار تومان است.

همچنین بهای زینک دو ورقی چینی حدود ۹۰ هزار تومان، هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود ۱۱۵ هزار تومان و چسب گرم، کیلویی ۲۵۰ هزار تومان و هر گالن الکل ایزوپروپیل نیز حدود ۹۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

نظر شما