شناسهٔ خبر: 66931081 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سلامت روان کودکان غزه قربانی اول حملات رژیم صهیونیستی/ تعطیلی مراکز بهداشت روان

تهران- ایرنا- کودکان غزه که از بدو تولد با حصر روبرو هستند، اکنون ۸ ماه بعد از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در این منطقه با انواع اختلال‌های روانشناختی؛ از جمله افسردگی عمده، لالی انتخابی، شب‌ادراری و افکار خودکشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی میدِل ایست مانیتور، جنگ کنونی در فلسطین اشغالی تأثیری مخرب بر سلامت روانی کودکان فلسطینی بر جای گذاشته است. آسیب‌های ناشی از زندگی در یک منطقه ویران‌شده از جنگ، تحمل آوارگی و مشاهده خشونت شدید، به انواع مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و مشکلات رفتاری منجر می‌شود.

ضمن اینکه کودکانی که چنین آسیب‌هایی بر آن‌ها تحمیل شده، با احساس ناامیدی، ترس و خشم دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ طوری که می‌توان گفت معصومیت کودکانه آنان به شدت آسیب دیده است. بنابراین بسیار مهم است که از کودکان فلسطینی حمایت شود تا بتوانند با پیامدهای روانی جنگ کنار بیایند.

یونیسف نوار غزه را خطرناک‌ترین مکان در سراسر جهان برای کودکان معرفی کرده است. بنا بر اعلام یونیسف، زنان و کودکان بیش از ۷۰ درصد از تلفات ناشی از حمله اسرائیل از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تا کنون را تشکیل می‌دهند.

کودکان فلسطینی از بدو تولد در معرض محاصره و حملات اسرائیل هستند و فقر و خشونت را تحمل می‌کنند. پیش از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) نیز وضعیت کودکان در نوار غزه به دلیل محاصره از سوی اسرائیل از سال ۲۰۰۶ میلادی و سایر موانع ساختاری، بحرانی بود.

سلامت روان کودکان غزه قربانی اول حملات رژیم صهیونیستی/ تعطیلی مراکز بهداشت روان

تعطیلی کلینیک‌های بهداشت روان اجتماعی

بیشتر کودکان در نوار غزه از اکتبر گذشته، شرایط تأثرانگیزی را تحمل کرده‌اند که شامل سوگ، ویرانی گسترده، کوچ اجباری و کمبود جدی غذا، آب و دارو است. ناکافی بودن فضای بازی، نبود فضاهای امن همچنین تعطیلی مدارس، از دیگر عواملی است که در ایجاد مشکلات روانی در این کودکان نقش دارند.

اسرائیل بیمارستان روانپزشکی غزه را هدف قرار داده و فعالیت‌های شش کلینیک بهداشت روان اجتماعی دیگر نیز که به هزاران بیمار در سراسر غزه خدمت‌رسانی می‌کردند، در نتیجه حملات هوایی این رژیم متوقف شده است.

کودکان در غزه با انواع اختلال‌های روانشناختی از جمله افسردگی عمده، لالی انتخابی (موتیسم، یک اختلال اضطرابی که با ناتوانی در صحبت کردن و برقراری ارتباط در موقعیت‌های اجتماعی خاص مانند مدرسه یا محل کار مشخص می‌شود)، شب‌ادراری و افکار خودکشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

تأثیر جنگ کنونی بر سلامت روان کودکان غزه با شرایط قبل از این بحران مقایسه‌شدنی نیست؛ زیرا شدت آسیب‌ها و تخریب زیرساخت‌ها در این جنگ بی‌نظیر بوده است؛ اما قبل از ۷ اکتبر نیز کودکان در نوار غزه با میزان چشمگیری از مشکلات روانی درگیر بودند.

بر اساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۷ میلادی، تقریباً ۵۴ درصد از پسران و ۴۶.۵ درصد از دختران فلسطینی بین ۶ تا ۱۲ سال دارای مشکلات عاطفی و رفتاری هستند. دو سوم کودکان در آنجا دچار خودآزاری بودند و حدود نیمی از آن‌ها اعتراف کردند که به پایان دادن به زندگی خود فکر کرده‌اند.

براساس گزارش یونیسف، رژیم اسرائیل از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۱۳ هزار کودک را در غزه کشته است و کودکانی هم که زنده مانده‌اند دچار سوء تغذیه حاد و به اندازه‌ای ضعیف هستند که حتی برای گریه‌ کردن هم انرژی ندارند.

سلامت روان کودکان غزه قربانی اول حملات رژیم صهیونیستی/ تعطیلی مراکز بهداشت روان

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهر ۱۴۰۲، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام طوفان الاقصی را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذر ۱۴۰۲ (مصادف با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳)، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم صهیونیستی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۶ مه ۲۰۲۴ نیز به‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تایید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ و به این ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم صهیونیستی در تمام مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بود و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بست.

از آغاز درگیری مستقیم و نظامی بین رژیم صهیونیستی و نیروهای حماس تا امروز بیش از ۳۵ هزار نفر از مردم غزه شهید شده‌اند که از این تعداد بیش از ۷۰ درصد زن و کودک هستند. جنایت رژیم اسرائیل در نوار غزه که هر روز ابعاد جدیدی هم از آن رسانه‌ای می‌شود و از حمله به بیمارستان تا جنایات جنگی را دربرمی‌گیرد، جان‌های آگاه در سراسر جهان را دلمرده و افسرده کرده و به واکنش واداشته است و از آن زمان تاکنون خیابان‌های بسیاری از شهرهای کشورهای مختلف صحنه تظاهرات و اعتراض به دولت‌ها برای مقابله با اقدامات غیرانسانی این رژیم و راهپیمایی‌های حمایتی از مردم غزه و مقاومت آنان بوده است.

یکشنبه هفته جاری (۶ خرداد) نیز اسرائیل به اردوگاه آوارگان در رفح که از سوی این رژیم به عنوان مکان امن اعلام شده بود، حمله کرد. در پی این بمباران، بخش‌هایی از چادرهای آوارگان دچار آتش‌سوزی شد. تعداد زیادی از زنان، مردان و کودکان با ترس و وحشت به دنبال مکانی امن در پی این حمله شبانه بودند. ۴۵ غیرنظامی فلسطینی که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند، کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

امدادگران تلاش کردند اجساد سوخته‌شده را از زیر آوارها بیرون بکشند؛ اجسادی که تعدادی از آن‌ها متعلق به کودکانی بود که نه جامعه جهانی، بلکه مرگ به گرسنگی و وحشت‌های آن‌ها پایان داده بود.

نظر شما