شناسهٔ خبر: 66930160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

جوابیه بهمن موتور به یک گزارش

بهمن موتور در پاسخ به گزارش خبرگزاری برنا با عنوان «اشتهای پایان ناپذیر مدیران خودرو و بهمن موتور» جوابیه ای صادر کرد. بهمن موتور در پاسخ به گزارش خبرگزاری برنا با عنوان «اشتهای پایان ناپذیر مدیران خودرو و بهمن موتور» جوابیه ای صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، بهمن موتور در پاسخ به گزارش خبرگزاری برنا با عنوان «اشتهای پایان ناپذیر مدیران خودرو و بهمن موتور» جوابیه ای صادر کرد.

متن این جوابیه به شرح ذیل است:

۱-نگاهی دوباره به فهرست ارزبران در گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که شرکت‌های مونتاژکار خودرویی در ۱۴۰۲ بالغ بر سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارز گرفته‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری یافته است. نکته قابل توجه حضور پررنگ شرکت‌های مونتاژکار خودرویی در این فهرست است. بر این اساس شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷ میلیون و ۹۱۲ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷۵ درصدی است. شرکت کوروش موتور آریا ۶۳۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار ارز گرفته که افزایش ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد. شرکت بهمن موتور ۳۹۳ میلیون و ۷۹۵ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ بیانگر افزایش ۳۷ درصدی است. مجتمع صنعتی آرین پارس موتور ۲۷۵ میلیون و ۴۴۴ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد. صنایع اتومبیل سازی فردا نیز ۱۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ افزایش هشت درصدی داشت. در سال ۱۴۰۲ به میزان هشت میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شد. این میزان به لحاظ ارزش ۳۲ و ۶۹ صدم درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد داشته است. درخصوص عمده‌ترین شرکت‌های واردکننده اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد، کرمان موتور با ۹ و ۶۵ صدم درصد و کوروش موتور آریا با پنج و ۳۵ صدم درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند.

۲-شایسته بود نویسنده گزارش این سوال را مطرح می‌کرد که ارز اختصاص یافته به این شرکت‌ها کجا‌ها هزینه شده است و چگونه؟ سوال دیگر این است که آیا این ارزدهی منجر به تقویت تولید و اشتغال جامعه شده است یا صرفا به خریداری محصولی در کشوری دیگر و فروش آن در کشور مبدا اختصاص یافته است؟ آیا این ارز به خصوص در صنایع جنجالی ایران مانند خودروسازی ها، فقط به خرید یا مونتاژ بدون ارزش افزوده قابل ذکری منتهی شده است یا به «جهش تولید» و «مشارکت مردم» از طریق اشتغال و نوآوری و کارآفرینی نیز منجر شده است؟ یک مثال در این باره خالی از لطف نیست. رتبه بیستم فهرست ارزبران گمرک، صنایع قطعه‌سازی «کروز» را معرفی می‌کند که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۱میلیون دلار ارز دریافتی به نام آن ثبت شده است. نکته قابل توجه این است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱، شرکت کروز کمتر از نیم درصد رشد ارزبری داشته است (۴۵ صدم درصد). نکته دیگر این است بر اساس اظهارات مسئولان کروز، این شرکت در مقابل ۳۰۱ میلیون دلار دریافتی، قطعات بالغ بر ۹۰۰ هزار تا یک میلیون خودروی ایران خودرو و سایپا را تامین کرده است که جزو ارزبری‌های ایران خودرو و سایپا به شمار می‌آید. همچنین کروز در رویکردی تحولی توانسته است ۱۴ هزار نفر را مستقیما و ۲۰ هزار نفر را به طور غیرمستقیم در زنجیره تامین مشغول به کار کند که البته گزارش برنا به این موارد نمی‌پردازد.

جوابیه بهمن موتور به یک گزارش

۳-این رسانه نوشته است: «پس از مدیران خودرو، گروه بهمن و کرمان موتور قرار دارند تا از لیست ۱۲۰ شرکت اعلام شده از سوی گمرک خودروساز‌های مونتاژ کار بیشترین سهم را در کالا‌های مانده در گمرک داشته باشند.» اینطور نیست. در واقع و براساس جدول انتشاری که مورد استناد آن رسانه است، ابتدا، مدیران خودرو با ارزش دلاری ۱۰۱ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۲۵ دلار در صدر فهرست دارنده کالا‌های مانده در گمرک قرار دارد و سایت برنا در ردیف چهارم نیز، نام مدیران خودرو را دوباره با رقمی متفاوت آورده و رقم ارزش دلاری ۹ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۸۴۶ دلار را درج کرده است. (۲ ردیف از ۴ ردیف جدول را به مدیران خودرو اختصاص داده است) سپس، کرمان موتور و نه بهمن؛ آنگونه که در گزارش ادعا شده است با ۵۹ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۴۹ دلار است. در ردیف سوم با تفاوت فاحش، بهمن موتور آمده که سهم کالا‌های مانده آن در گمرک، ۱۰ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۱۸ دلار ذکر شده است. یعنی از کل فهرست حدودا ۱۸۲ میلیون دلاری سه خودروساز، سهم بهمن موتور چیزی کمتر از ۱۱ میلیون دلار است. 

در فهرست ارزبران گمرک نیز، ابتدا مدیران خودرو در رده پنجم ارزبری کشور، بعد کرمان موتور در رده هشتم ارزبران جای گرفته، سپس کورش موتور آریا که باز هم زیرمجموعه مدیران خودرو است در رده نهم و سپس، بهمن موتور در رده سیزدهم منتفعان از ارز قرار دارد. شرکت قطعه ساز کروز نیز که از آن نام برده شده با اختلاف قابل ملاحظه از چندین بعد در رده بیستم قرار دارد.

۴-در این مطلب ادعا شده است که «خودرو ساز بعدی در جدول کرمان موتور است، اما با تجه {توجه} به اینکه چند زیر مجموعه گروه بهمن اعم از کروز و دیزل {احتمالا منظور نویسنده، بهمن دیزل است نه ایران خودرو دیزل} هم در این جایگاه قرار دارند پس به طورکلی در جدول ارزبری سال گذشته پس از مدیران، بهمن خودرو با رقمی نزدیک به ۱ میلیارد دلار قرار دارد.»، اما واقعیت و آمار انتشاری از سوی گمرک نشان می‌دهد که این رقم صحیح نیست، زیرا مجموع ارز دریافتی بهمن موتور، کروز و بهمن دیزل در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸۶۶ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۴۸۱ دلار است. اگر دقیق‌تر باشیم باید بگوییم از این هم کمتر و حدود ۵۶۵ میلیون دلار است نه یک میلیارد ادعایی؛ چرا؟ زیرا شرکت قطعه ساز کروز در مقابل ۳۰۱ میلیون دلار دریافتی، قطعات بالغ بر ۹۰۰ هزار خودروی ایران خودرو و سایپا را تامین کرده است که جزو ارزبری‌های ایران خودرو و سایپا به شمار می‌آید. اگر کمی فنی به موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم شرکت بهمن دیزل خودرو‌های کامیونت، کامیون، تریلی و مینی بوس تولید می‌کند و جمع کردن رقم ارز مصرفی این شرکت با بهمن موتور و مقایسه آن با شرکت‌های مدیران خودرو که فقط خودروی سواری و کرمان موتور که خودروی سواری و وانت تولید می‌کند صحیح نیست؛ لذا مقایسه صرف بهمن موتور که خودروی سواری و وانت تولید می‌کند با شرکت‌های کرمان موتور و مدیران صحیح است که اعداد ارز دریافتی این شرکت‌ها گویای واقعیتی اجتناب نا پذیر می‌باشد. یعنی مقایسه ارز مصرفی کمتر از ۴۰۰ میلیون دلاری بهمن موتور با کرمان موتور حدود ۷۵۰ میلیون دلار و مدیران خودرو بیش از ۱.۶ میلیارد دلار.۵-نویسنده، گویا متوجه نشده است که بهمن دیزل به نسبت ۱۴۰۱ ارزبری منفی داشته است یعنی به نسبت ۱۴۰۱ از ارز کمتری بهرمند شده و صنایع تولیدی کروز نیز در مقایسه با سال ۱۴۰۱ کمتر از نیم درصد و دقیق‌تر بنویسیم؛ ۴۵ صدم درصد افزایش ارزبری داشته است.

۶-مساله‌ای که باز هم بدون مطالعه کافی از سوی آن رسانه تبدیل به شبهه شده این موضوع ادعایی است که «بهمن موتور با تاخیر ۶ ماهه تحویل خودرو در صدر جدول میزان نارضایتی قرار دارد»، اما واقعیت چیست؟ به جرات باید گفت که هیچ بدعهدی و تقصیری از سوی شرکت بهمن موتور نبوده است.

۷-بررسی‌ها به آشکاری نشان می‌دهد که ایجاد تقاضا به حدود یک سال پیش و متقاضیان مرحله اول سامانه یکپارچه بازمی‌گردد که به‌رغم اعلام این شرکت مبنی بر ناتوانی در تحویل چنین تقاضای بالایی، وزارت صمت به پرداخت ارز مورد نیاز بهمن موتور برای تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی متعهد شد. اما وعده‌های وزارت صمت محقق نشد و به همین دلیل بهمن موتور نتوانست قطعات CKD لازم را در موعد مقرر وارد کند و خودرو‌ها را تحویل مشتریان دهد. این شرکت تاکید می‌کند که تقاضای ایجادشده، از سوی گروه بهمن نبوده، زیرا زمان ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه، هیچ پولی به حساب بهمن موتور واریز نشده است و بنابراین بهمن موتور نیز هیچ تعهدی در قبال متقاضیان سامانه یکپارچه ندارد.

۸-حدود چهار ماه پیش نیز در حاشیه نمایشگاه خودرو شهر آفتاب، بیوک علیمرادلو، مدیرعامل سابق گروه بهمن، اعلام کرد: با وجود نیاز ۱.۵ میلیارد دلاری شرکت بهمن موتور به ارز در سال جاری (۱۴۰۲)، تنها ۵۰۰ میلیون دلار آن تامین شد که همین موضوع دلیل تاخیر در تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی است. در واقع، وزارت صمت بدون مشورت با خودروسازان، تیراژ تولید را مشخص کرد ولی ارز لازم را برای تخصیص به تولید نداد، بنابراین مقصر خودروساز نیست. این در حالی است که در پایان همان سال ۱۴۰۲ رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه هیچگونه مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد، چشم انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و سال آینده (۱۴۰۳) را بسیار مثبت توصیف کرده بود. پیش‌تر از آن در زمان ثبت‌نام از متقاضیان در اسفند ماه ۱۴۰۱، شرکت بهمن‌موتور نسبت به اعلام ظرفیت قابل عرضه و مشارکت در این طرح بر اساس توان تولید و برنامه ریزی تأمین قطعات منفصله اقدام کرد؛ اما علیرغم اعلام قبلی این شرکت در بهمن ماه ۱۴۰۱ و فروردیـن ماه ۱۴۰۲، وزارت صـمت نسبـت بـه اعلام حدود ۴۸ هزار نفر متقاضیان در قالب لیست انتظار با نوبت‌های اعلامی تا پایان سال ۱۴۰۲ اقدام کرد؛ حدود پنج برابر ظرفیت تولید اعلام شده از سوی شرکت!

 

 

انتهای پیام/ 

نظر شما