شناسهٔ خبر: 66929104 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

امریکا با حملات اوکراین به خاک روسیه با سلاح‌های آمریکا موافقت کرد

آنتونی بلینکن به صورت ضمنی از باز بودن دولت جو بایدن نسبت به حملات اوکراین به خاک روسیه با استفاده از سلاح‌های آمریکایی خبر داد. وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص همین موضوع گفت ایالات متحده آماده «تعدیل و اصلاح» موضع خود در این زمینه بر مبنای تغییر شرایط در میدان جنگ است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس:  آنتونی بلینکن به صورت ضمنی از باز بودن دولت جو بایدن نسبت به حملات اوکراین به خاک روسیه با استفاده از سلاح‌های آمریکایی خبر داد.
 
اظهارات آنتونی بلینکن در ادامه زمزمه‌های موجود در خصوص تلاش‌های کشورهای غربی برای رفع محدودیت‌های پیشین مبنی بر عدم استفاده از سلاح‌های ناتو جهت حمله به روسیه مطرح شده است. 
 
وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص همین موضوع گفت ایالات متحده آماده «تعدیل و اصلاح» موضع خود در این زمینه بر مبنای تغییر شرایط در میدان جنگ  است. 
 
بلینکن گفت که ایالات متحده تا کنون اقدام به توانمندسازی یا ترغیب اوکراین برای انجام چنین حملاتی به خاک روسیه نکرده است. اما او اضافه کرد این اوکراینی‌ها هستند که باید درباره نحوه دفاع از خودشان تصمیم بگیرند. 
 
هنگامی که یک خبرنگار از وزیر خارجه آمریکا پرسید که آیا اظهارات او به معنی آن است که واشنگتن ممکن است از حملات اوکراین در داخل خاک روسیه حمایت کند گفت: «معنای اصلاح و تعدیل دقیقاً همین است.»
 
آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین با ارسال تسلیحات از این کشور در برابر حملات روسیه حمایت کرده است. واشنگتن با وجود این می‌گوید بارها از اوکراین خواسته برای اجتناب از تشدید درگیری‌ها از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه استفاده نکند.
 
چند روز پیش از این هم جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه درباره رفع محدودیت‌های مربوط به استفاده اوکراین از سلاح‌های ناتو برای انجام حملاتی در داخل روسیه رایزنی کردند.
 
ارشدترین دیپلمات اتحادیه اروپا دوشنبه هفته جاری در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست وزیران خارجه گفت: «ما درباره ارسال سامانه‌های پدافند هوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت و همچین رفع محدودیت‌های مربوط به استفاده از سلاح‌های غربی علیه ارتش روسیه رایزنی کردیم.»
 
جوزپ بورل بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «این یک رایزنی ادامه‌دار است.» وی همچنین گفت که اتحادیه اروپا این را درک می‌کند که اوکراین بایستی در برابر حملات روسیه مقاومت کند. 
 
او همچنین گفت: «بعضی از کشورهای عضو [اتحادیه اروپا] محدودیت‌های خود را برداشته‌اند تا اوکراینی‌ها بتوانند از حمایت نظامی ما برای پاسخ دادن به حملات روسیه از داخل خاک این  کشور استفاده کنند.»
 
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ائتلاف ناتو پیش از این در مصاحبه‌ای گفته که کشورهای عضو ناتو در حال بازبینی سیاست‌های خود درباره استفاده اوکراین از سلاح‌های غربی برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه هستند. 
 
دبیر کل ناتو با وجود این گفت که کشورهای عضو این ائتلاف نباید نیروهای نظامی خود را به اوکراین بفرستند زیرا در این صورت دور نگاه داشتن ناتو از درگیری بسیار دشوار خواهد بود.
 
زمزمه‌ها درباره استفاده از سلاح‌های ناتو  در خاک روسیه در شرایطی مطرح شده که گزارش‌های میدانی از جنگ اوکراین از پیشروی ارتش روسیه در شمال شرق اوکراین حکایت دارد. 
 
حدود 20 روز پیش منابع رسانه‌ای از  حمله زمینی غافلگیرکننده روسیه به منطقه خارکیف در شمال شرق اوکراین خبر دادند. 
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما