شناسهٔ خبر: 66937553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

آخرین تحولات اوکراین| کاخ سفید به دخالت در تدوین "فرمول صلح" کی‌یف اعتراف کرد

صد آنلاین | هشدار درباره تحویل اف-۱۶ به اوکراین، اعتراف به دخالت واشنگتن در تدوین "فرمول صلح" زلنسکی، دیدگاه سو ناک درباره حمله به روسیه، مخالفت کانادا و لهستان با محدودیت کی‌یف در استفاده از سلاح‌های غربی و مواضع محتاط آمریکا در این‌باره، از رویدادهای جنگ هستند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صد آنلاین ، روزنامه "نیویورک تایمز" شب گذشته، چهارشنبه، در تحلیلی نوشت که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به‌زودی این مجوز را به ارتش اوکراین خواهد داد تا از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به خاک روسیه استفاده کنند.

 

مشاوران بایدن بر این باورند که تغییر در مواضع او در این خصوص "حتمی" است. اما آنها تاکید می‌کنند که این مجوز با الزام استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به اهدافی منحصراً نظامی همراه خواهد بود. به گفته منابع خبری این روزنامه، کاخ سفید در حال حاضر روندی سریع برای بررسی محدودیت‌های فعلی در استفاده از کمک نظامی ایالات متحده توسط نیروهای مسلح اوکراین را آغاز کرده است.

در این رابطه روزنامه "پولیتیکو" نیز از آغاز بحث در ایالات متحده درباره امکان اجازه دادن به اوکراین برای حمله به تاسیسات نظامی در روسیه مطلع شده است. طبق این اطلاعات، مقامات دولت جو بایدن از نظریه لغو ممنوعیت حملات به عمق خاک روسیه با تسلیحات آمریکایی صرف نظر نکرده، ولی هنوز تصمیم نهایی در مورد لغو این ممنوعیت را نیز نگرفته‌اند.

به نوشته پولیتکو، ضمناً این احتمال نیز وجود دارد که این موضوع اصلاً حل نشده باقی بماند. این روزنامه یادآور شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید، تمایل دارند حمایت آمریکا از اوکراین را یک انتظار طولانی توصیف کنند که ممکن است حملات تلافی جویانه را به دنبال داشته باشد.

منابع خبری پولیتیکو اشاره کردند که رئیس‌جمهور بایدن با فشار فزاینده‌ای در داخل کشور برای برداشتن محدودیت‌های حملات به خاک روسیه، مواجه شده است.

روز گذشته، بلینکن بار دیگر تکرار کرد که خود اوکراین باید در مورد حملات احتمالی به عمق خاک روسیه تصمیم بگیرد، ولی واشنگتن این اقدام را تشویق نمی‌کند. پیش از این گروهی از نمایندگان کنگره از پنتاگون خواستند تا به کی‌یف اجازه حمله به روسیه را بدهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و بیست و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آمریکا با مجوز استفاده از سلاح‌های ارسالی علیه روسیه شریک جنایات اوکراین است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه صبح امروز در مصاحبه‌ای گفت که ایالات متحده با اجازه حملات موشکی نیروهای مسلح اوکراین به شهرهای روسیه، خود را شریک جنایات کی‌یف می‌کند.

او با اشاره به اینکه در استراتژی امنیت ملی آمریکا روسیه به عنوان یک تهدید بالقوه معرفی شده، یادآور شد: ایالات متحده و ناتو مستقیماً می‌گویند که هدف آنها تحمیل "شکست استراتژیک" بر این کشور است.

لاوروف ابراز تاسف کرد که در زمان تصمیم گیری درباره گسترش استفاده از تسلیحات توسط ارتش اوکراین، سرنوشت غیرنظامیان روسیه از سوی سیاستمداران غربی کاملاً نادیده گرفته می‌شود.

وزیر خارجه افزود: در این راستا، سرنوشت غیرنظامیان ساکن شهرهای مرزی روسیه برای کاخ سفید که شریک جنایات مقامات کی‌یف شده، جالب نیست.

لاوروف تحویل اف-۱۶ به اوکراین را سیگنال هسته‌ای ناتو نامید

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد که تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین سیگنالی عمدی از سوی ناتو به روسیه در زمینه هسته‌ای خواهد بود.

سرگئی لاوروف گفت: «جنگنده‌های F-۱۶ مدت‌هاست که تجهیزات اصلی برای مأموریت‌های مشترک هسته‌ای ناتو بوده است. بنابراین، ما نمی‌توانیم عرضه این سیستم‌ها به کی‌یف را یک اقدام سیگنال‌دهی عمدی از سوی ناتو در حوزه هسته‌ای ندانیم. آنها سعی می‌کنند به ما بفهمانند که در اوکراین، آمریکا و ناتو برای هر چیزی آماده هستند.»

او یادآور شد که جنگنده‌های اف-۱۶ وضعیت را در میدان جنگ تغییر نمی‌دهند و نیروهای نظامی روسیه این تجهیزات را مانند سایر تجهیزاتی که قبلاً توسط غرب در اختیار کی‌یف قرار گرفته، نابود خواهند کرد.

وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که رزمایش روسیه و بلاروس با سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک بتواند کشورهای غربی را به خود بیاورد و آنها را از اقدامات عجولانه منصرف کند.

سوناک: اوکراین باید خودش تصمیم بگیرد چگونه از تسلیحات ناتو استفاده کند

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا شب گذشته در مصاحبه با روزنامه تایمز ابراز عقیده کرد که مقامات نظامی اوکراینی خودشان تصمیم می‌گیرند که چگونه از تسلیحات ارائه شده توسط غرب استفاده کنند و این مسئله در مورد حملات به عمق خاک روسیه نیز صادق است.

او گفت: «نحوه عملکرد نیروهای مسلح اوکراین به خود آنها بستگی دارد. اما من افتخار می‌کنم که ما اولین کشوری بودیم که سلاح‌های دوربرد را به اوکراین انتقال دادیم.»

نخست وزیر انگلیس تاکید کرد، او قرار نیست درباره "مسائل عملیاتی" مربوط به گفتگوهای خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اظهار نظر علنی کند.

پیش از این، گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا تایید کرد که لندن به کی‌یف اجازه داده تا با تسلیحات انگلیسی در کریمه حمله کند.

یک روز پیش از آن، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز از نظریه اجازه دادن به کی‌یف برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه با سلاح‌های غربی حمایت کرد. به عقیده او، تامین تسلیحات دوربرد کی‌یف که قادر به هدف قرار دادن اهداف نظامی در خاک روسیه باشند، درگیری را تشدید نخواهد کرد.

کاخ سفید به دخالت در تدوین "فرمول صلح" کی‌یف اعتراف کرد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته در یک نشست خبری برای نخستین بار اعتراف کرد که ایالات متحده در تهیه و تدوین به اصطلاح "فرمول صلح" که اوکراین در تلاش برای ترویج آن است، مشارکت دارد.

هنگامی که یک خبرنگار از کربی خواست تا توضیح دهد که آیا واشنگتن به "فرمول صلح" کمک کرده یا خیر، او پاسخ مثبت داد و گفت: «مسلماً بله.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به سخنان جان کربی درباره دخالت واشنگتن در تهیه به اصطلاح فرمول صلح ولادیمیر زلنسکی یادآور شد، چنین اعترافی لازم نبود، این مسئله از قبل برای مسکو آشکار بود.

سازمان ملل در کنفرانس اوکراین در سوئیس شرکت خواهد کرد

استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل شب گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که سازمان ملل متحد در کنفرانس اوکراین که از ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در سوئیس برگزار می شود، شرکت کرده و به عنوان ناظر در این رویداد عمل خواهد کرد.

به گفته دوجاریک، سطح نمایندگی سازمان ملل در این کنفرانس متعاقبا مشخص خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز گذشته از کشورهای اکثریت جهانی خواست تسلیم فشارهای آمریکا و اقمارش نشوند و از شرکت در "اجلاس به اصطلاح صلح" درباره اوکراین در سوئیس خودداری کنند.

بلینکن: هیچ کمکی از سوی آمریکا برای حملات اوکراین به روسیه وجود ندارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی در پایان سفرش به کیشینیف، بار دیگر اعلام کرد که دولت ایالات متحده حملات اوکراین به خاک روسیه با سلاح های آمریکایی را تشویق نمی‌کند، البته آنها را منع نیز نکرده است.

بلینکن گفت: ما حملات به اهدافی در خارج از خاک اوکراین را تشویق نکردیم یا از آنها حمایت نکردیم، ولی همانطور که قبلاً گفتم، اوکراین باید خود تصمیم در مورد بهترین نحوه دفاع از کشورش تصمیم بگیرد.

او اطمینان داد که واشنگتن تنها تجهیزات دفاعی در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد. به گفته بلینکن، در طول دو سال، ایالات متحده خود را با شرایط و روند اوضاع در میدان جنگ وفق داده و حمایت از اوکراین بسته به روند اوضاع تغییر خواهد کرد.

اوربان: اتحادیه اروپا از نظر اخلاقی مسئول کشاندن اوکراین به یک درگیری بدون برنامه است

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز چهارشنبه در مصاحبه با نشریه فرانسوی Le Point ابراز عقیده کرد که اتحادیه اروپا مسئولیت اخلاقی در کشاندن اوکراین به یک مناقشه نظامی بدون ارائه یک برنامه روشن برای آن را بر عهده دارد.

اوربان گفت: «اولین سوال این است که آیا اوکراین با توجه به ویرانی رخ داده در آنجا، به عنوان یک کشور خواهد توانست در آینده دوام آورد؟ ما در اروپا مسئولیت اخلاقی برای کشاندن اوکراین به این درگیری با وعده حمایت و بدون ارائه برنامه مشخص را برعهده داریم.»

به عقیده او، در شرایط کنونی،هر گونه صحبت درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا زودهنگام است.

روز چهارشنبه برخی رسانه‌ها گزارش دادند که مجارستان از آغاز مذاکرات مربوط به پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا جلوگیری کرده است. مقامات بوداپست با اشاره به نگرانی‌هایی از جمله حمایت از وضعیت زندگی اقلیت‌ مجارستانی در اوکراین، به جلوگیری از این تصمیم ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا قصد دارد از تاریخ ۲۵ ژوئن مذاکراتی را با اوکراین برای پیوستن به این اتحادیه آغاز کند تا "به افزایش روحیه کی‌یف کمک کند.

کانادا: هیچ ممنوعیتی برای حمله کی‌یف به روسیه با سلاح‌های عرضه شده وجود ندارد

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد که اوتاوا اوکراین را در نحوه استفاده از سلاح های انتقال یافته توسط این کشور محدود نخواهد کرد.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در استکهلم گفت: «کانادا برای ارسال تسلیحات به اوکراین و شرایط استفاده نهایی از آنها محدودیتی اعمال نمی‌کند.»

به عقیده جولی، روسیه ظاهراً به "خطوط قرمز" پایبند نیست، بنابراین، در مورد تامین تسلیحاتی کی‌یف، باید "موضعی پیشرفته" اتخاذ شود

لهستان قصد ندارد کی‌یف را در استفاده از سلاح محدود کند

تسزاری تومچیک، معاون وزیر دفاع لهستان روز چهارشنبه یادآور شد که مقامات ورشو اوکراین را در استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط این کشور، از جمله در انجام حملات به عمق خاک روسیه، محدود نکرده و نخواهد کرد.

او در یک مصاحبه رادیویی گفت: هیچ محدودیتی برای تسلیحات لهستانی که به اوکراین عرضه می کنیم وجود ندارد. اوکراینی‌ها هر طور که بخواهند می‌توانند «جنگ» کنند.

معاون وزیر دفاع لهستان از سایر کشورها نیز خواست محدودیت های استفاده از سلاح توسط نیروهای مسلح اوکراین را لغو کنند. تومچیک اضافه کرد که ورشو در حال آماده سازی چهل و پنجمین بسته کمکی خود برای کی‌یف است، مقدار کل حمایت‌ها از ۱۵ الی ۲۰ میلیارد زلوتی (۳.۸۳ تا ۵.۱ میلیارد دلار) شده است.

وی یادآور شد که در حال حاضر هیچ بحث یا تصمیمی در مورد اعزام نیرو به اوکراین وجود ندارد.

پیشتر، جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا گفت که اوکراین حق دارد "به تناسب" با سلاح های غربی به خاک روسیه حمله کند.

نگرانی مجارستان از اظهارات سیاستمداران غربی در مورد اوکراین

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که بوداپست برخی مقامات کشورهای غربی در مورد وضعیت اوکراین وحشت زده شده و چنین اظهاراتی را با هدف تشدید وخامت اوضاع می‌داند.

سییارتو روز چهارشنبه در دیدار با همتای بلاروسی خود سرگئی آلینیک در مینسک، گفت: ما با وحشت به اظهاراتی که با هدف تشدید تنش زده می شود، گوش می‌دهیم. وقتی کشورهای اتحادیه اروپا یا ناتو در مورد تمایل خود برای اعزام نیرو به اوکراین یا در مورد استفاده احتمالی از سلاح اتمی صحبت می‌کنند، این اظهارات نمی‌تواند باعث نگرانی نشود.

این دیپلمات مجارستانی تاکید کرد که وضعیت اوکراین تنها از طریق مذاکره و آتش بس قابل حل است. به گفته او، مجارستان و بلاروس نیز با عواقب این درگیری روبرو هستند، زیرا آنها در همسایگی اوکراین قرار دارند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و بلاروس شکست خورده است

وزیر خارجه مجارستان در کنفرانس مطبوعاتی در مینسک همچنین ابراز عقیده کرد که سیاست تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه و بلاروس شکست خورده است.

پیتر سییارتو گفت: «ما به وضوح بر این موضع گیری تاکید داریم که سیاست تحریم شکست خورده است. این یک بیانیه سیاسی نیست، بلکه یک واقعیت است.»

به گفته وی، بوداپست مانند گذشته قصد دارد از اتخاذ هرگونه تدابیر محدودکننده توسط اتحادیه اروپا که می تواند به اقتصاد مجارستان و تعامل این کشور با روسیه و بلاروس آسیب برساند، جلوگیری کند. سییارتو تاکید کرد: اگر کانال‌های ارتباطی بین اروپا و بلاروس شکسته شود "یک دارایی بسیار مهم از بین خواهد رفت" که می‌توان از آن برای دستیابی به صلح استفاده کرد.

آمادگی بلاروس برای فراهم کردن بستری برای مذاکرات درباره اوکراین

سرگئی آلینیک، وزیر امور خارجه بلاروس در پایان مذاکراتش با همتای مجارستانی خود، اعلام کرد که مینسک همچنان برای برگزاری مذاکرات جدید برای حل و فصل مناقشه در اوکراین باز است.

او گفت: ما دلایل بروز درگیری را پیچیده و ترکیبی می دانیم. ما به یقین می‌دانیم که کل این وضعیت تحریک شده و اکنون از بیرون توسط کسانی که مستقیما از آن سود می برند، تشدید می‌شود و این بقیه کشورها هستند که باید هزینه این مناقشه را متحمل شوند. در نتیجه هزاران نفر از جمله تعداد زیادی مردم غیرنظامی جان خود را از دست داده و میلیون‌ها نفر آواره و پناهنده شده‌اند.

آلینیک تاکید کرد که مینسک از ابتدای جنگ بر موضع لزوم توقف تلفات جانی و آغاز مذاکرات صلح پایبند بوده و از آن زمان تاکنون چیزی تغییر نکرده است. به گفته وی، مینسک همچنان آماده است تا بستری برای مذاکرات بین مسکو و کی‌یف شود.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکراتش با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، گفته بود که مسکو هرگز مذاکره با اوکراین را رد نکرده، البته گفتگوها باید بر اساس عقل سلیم باشد و نه از طریق اولتیماتوم از سر گرفته شود.

بسته کمکی جدید سوئد به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار برای اوکراین

دولت سوئد بسته جدید کمک نظامی برای اوکراین به ارزش ۱۳.۳ میلیارد کرون سوئد (بیش از ۱.۲ میلیارد دلار) را اعلام کرد.

ابا بوش، معاون نخست وزیر سوئد در این باره توضیح داد: این بسته شامل تجهیزاتی است که در صدر فهرست اولویت‌های اوکراین قرار دارند. صحبت بر سر تقویت پدافند هوایی با دو فروند هواپیمای ASC ۸۹۰، مهمات توپخانه و خودروهای زرهی است.

این بسته شانزدهم کمکهای استکهلم به کی‌یف خواهد بود.

پل جانسون، وزیر دفاع این کشور نیز تاکید کرد که انتقال هواپیمای شناسایی راداری ASC ۸۹۰ به کی‌یف «قابلیت‌های کاملاً جدیدی برای کنترل رزمی اهداف در هوا و دریا» به ارتش اوکراین می‌دهد. استکهلم همچنین کل یک ناوگان سوئدی متشکل از ۳۰۲ نفربر زرهی را برای حمایت از ایجاد تیپ جدید نیروهای مسلح اوکراین را اهدا خواهد کرد.

علاوه بر این، جانسون، قبلاً حملات کی‌یف به سرزمین‌های روسیه با سلاح‌های غربی را نیز مورد تأیید قرار داد.

️ درآمد خودتان را دلاری کنید

آنچه دیگران می خوانند

نظر شما