شناسهٔ خبر: 66928775 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تسکین آلام زائران دردمند در سایه حمایت امام رئوف(ع)

پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر و دارالشفای امام(ع)، از جمله بخش‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی است که در ایام ولادت با سعادت حضرت شمس‌الشموس(ع)، می‌توان در آن تجلی خدمت سفیدپوشان عرصه سلامت را در سایه امام رئوف(ع) به زائران و مجاوران بیمار دید.

صاحب‌خبر -

به همت نیروهای خستگی‌ناپذیر مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی و با مشارکت خادمیاران سلامت رضوی، محبان حضرت رضا(ع) می‌توانند با آرامش‌خاطر به صحن و سرای رضوی مشرف شوند. چرا که نیروهای فوریت‌های پزشکی حرم مطهر در گوشه و کنار اماکن متبرکه رضوی به صورت شبانه‌روزی آماده خدمات‌رسانی به آنان هستند. در ادامه روایتگر گوشه‌ای از چگونگی ارائه خدمات درمانی به زائران و مجاوران در دهه کرامت در این آستان مقدس هستیم. 
 

از نظارت تا فرماندهی خدمات اورژانس
آستان باصفای خورشید فروزان خراسان، این روزها پر شورتر از همیشه است تا جایی که وقتی به حرم مطهر مشرف می‌شوم و از بین زائران عبور می‌کنم تا خودم را به پایگاه فوریت‌های پزشکی صحن جمهوری اسلامی برسانم، لهجه‌ها و زبان‌های مختلفی به گوشم می‌رسد. این پایگاه، پایگاه فرماندهی تیم درمان حرم مطهر به شمار می‌آید که تنی چند از نیروهای باتجربه مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی در آن به صورت 24 ساعته حضور دارند و به محض تماس تلفنی خادمان و زائران یا اطلاع‌رسانی از طریق بی‌سیم، آماده اعزام تیم‌های اورژانس به جای‌جای حرم مطهر از نزدیکترین پایگاه در صحن‌ها و رواق‌ها هستند. در حال حاضر بخشی از این پایگاه نیز به صورت مجزا به ارائه خدمات رایگان به بیماران اورژانسی اختصاص دارد و از تخت بستری موقت که با وجود پاراوان بیمارستانی محیطی خصوصی برای بیمار به‌وجود آورده تا کمُدی مملو از داروهای مورد نیاز و دستگاه مانیتورینگ، در این پایگاه به چشم می‌خورد. در این میان، یکی از خادمیاران میان‌سال بخش صندلی‌ چرخ‌دار و زائربرهای حرم مطهر که کلاه لبه‌دار سفیدی بر سر دارد، وارد پایگاه می‌شود و از یکی از نیروهای اورژانس پایگاه می‌خواهد فشارش را کنترل کند. خدا را شکر نه فشارش خیلی بالاست و نه پایین و او با آرامش می‌تواند به محل خدمتش بازگردد. به نیروهای پایگاه، خداقوت می‌گویم و به سمت پایگاه بعدی به راه می‌افتم.  
 

مجهزترین پایگاه در صحن امام حسن مجتبی(ع)
در حال عبور از صحن انقلاب اسلامی و عرض سلام و ادب به پیشگاه حضرت رضا(ع) هستم که چشمم به پایگاه فوریت‌های پزشکی در گوشه صحن می‌افتد. نگاهی گذرا به داخل پایگاه می‌کنم. در این محل نیز تجهیزات مشابهی وجود دارد و نیروهای سفیدپوش اورژانس حرم مطهر با دقت خاصی مشغول خدمت هستند. در ادامه به پایگاه صحن امام حسن مجتبی(ع) می‌رسم. از آن‌جایی که این پایگاه فوریت‌های پزشکی، از 10 پایگاه ثابت دیگر حرم مطهر رضوی بزرگتر و مجهزتر است، به طور معمول از آن به عنوان مرکز اورژانس حرم مطهر نام برده می‌شود و خادمیاران سلامت اعم از پزشک و پرستار مشهدی و غیرمشهدی در ارائه خدمات آن مشارکت فعالی دارند. بیماران به محض ورود به این پایگاه، ابتدا وارد بخش پذیرش(تریاژ) شده و پرستار حاضر در محل با خوش‌رویی از بیماران علت مراجعه و دردشان را جویا می‌شود تا آنان را راهنمایی کند و در صورت نیاز به پزشک ارجاع دهد. همچنین این پایگاه در دو بخش بستری موقت مجزای بانوان و آقایان خود در حال حاضر دارای 7 تخت مجهز به دستگاه‌های مانیتورینگ و سایر تجهیزات است. سرم‌های تزریقی، داروهای OCT همچون مسکن‌ها نیز در قفسه‌های بخش میانی پایگاه که محل استقرار پرستاران هم است، با نظم خاصی چیدمان شده است. اتاق ویژه احیای قلبی و عروقی(CPR)، یکی دیگر از بخش‌های این پایگاه است که در آن تمام تجهیزات مورد نیاز و حیاتی احیای بیمار همچون دستگاه شوک قرار داده شده است. همچنین این پایگاه دارای اتاق‌های پزشک و پانسمان است. 
 

دعای خیر؛ مزد خدمت خادمان
 دقایقی نیز در پایگاه فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) می‌نشینم و چگونگی خدمات‌رسانی نیروهای رسمی و افتخاری پایگاه را نظاره می‌کنم. یکی از پرستاران پایگاه در حال پانسمان انگشت پای پدر کهن‌سالی است که بر روی صندلی چرخ‌دار نشسته و دو فرزندش در بیرون اتاق به انتظار نشسته‌اند. زائرانی از شمال کشور هستند و وقتی از آنان درباره لزوم وجود چنین پایگاه‌هایی در حرم مطهر می‌پرسم، پاسخ می‌دهند: «این کار مایه آرامش زائران است و دیگر ما سرگردان در خیابان‌های مشهد برای پیدا کردن درمانگاه و پزشک نمی‌شویم.» در بخش بانوان نیز زائری میان‌سال اهل تهران قرص فشار خورده و منتظر است تا دوباره پرستار فشارش را کنترل کند. همچنین بیمار دیگری به دلیل مشکل قلبی در بخش بستری موقت تحت مراقبت است. به گفته پرستار مسئول پایگاه، بیمار زائری کرمانی است که نوار قلب نیز از او گرفته شده و با خدمات درمانی ارائه شده حالش بهتر است. در این میان، زن و شوهر زائری وارد پایگاه می‌شوند. اضطراب و خستگی در چهره هر دو موج می‌زند. پرستار بخش پذیرش با احترام آنان را به اتاق پزشک راهنمایی می‌کند تا زن معاینه شود. دقایقی بعد طبق اعلام نظر پزشک، قرص مرتبط با آلرژی به بیمار داده می‌شود. شوهرش هم با گشاده‌رویی از پزشک و پرستاران پایگاه تشکر می‌کند و می‌گوید: «خدا خیرتان بدهد.»
اعزام بیماران اورژانسی به بیمارستان‌های سطح شهر مشهد در صورت نیاز نیز به طور معمول از طریق همین پایگاه با آمبولانس‌های مستقر در اماکن متبرکه رضوی در کوتاهترین زمان ممکن انجام می‌شود. 
در ادامه، با فریبا رمضانی، یکی از پرستاران خادمیار پایگاه هم‌صحبت می‌شوم. او با اشاره به این‌که از سال 1396 به صورت افتخاری در حوزه سلامت حرم مطهر رضوی خدمت می‌کند، می‌گوید: «وقتی دوشنبه‌ها به نیت خدمت به زائران آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به حرم مطهر مشرف می‌شوم، حس بسیار خوبی دارم که قابل مقایسه با حس روزهای خدمت رسمی‌ام در محل کارم نیست. با آن‌که در هر دو محل، به بیماران خدمت می‌کنم.» 
 

دارالشفای امام(ع)؛ نزدیکترین مرکز درمانی
همچنین به دارالشفای امام(ع) واقع در دوربرگردان خیابان شیرازی سری می‌زنم که به عنوان نزدیکترین مرکز درمانی به حرم مطهر به صورت شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات متنوع درمانی و تشخیصی به بیماران زائر و مجاور است. در طبقه همکف دارالشفاء، زائران ایرانی و غیرایرانی بر روی صندلی‌های فلزی وسط سالن نشسته‌اند؛ بیمارانی که بعضی از آنان لباس محلی بر تن دارند و از کشورهای منطقه برای زیارت آمده‌اند. خدمات بخش پزشکان عمومی، بخش تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی در دو واحد مجزای خواهران و برادران و واحد اورژانس به صورت 24 ساعته در این طبقه ارائه می‌شود. همچنین بخش ویژه‌ای در این مرکز به خدمات‌رسانی و پاسخ‌گویی به زائران بیمار غیرایرانی با حضور مترجمان زبان‌های عربی و انگلیسی اختصاص دارد. از دیگر خدمات این مرکز درمانی می‌توان به فعالیت رادیولوژی، آزمایشگاه، همودیالیز، پزشکان متخصص، دندانپزشکی، زنان و مامایی و... اشاره کرد. تمامی این خدمات نیز با نظم و ترتیب خاصی در محیطی مناسب توسط نیروهای باتجربه به بیماران و خانواده‌های آنان ارائه می‌شود؛ نیروهایی که چه رسمی و افتخاری، همگی سفیران سلامت و مهربانی انیس‌النفوس(ع) هستند و با صبوری و دلسوزی خود آلام زائران را تسکین می‌دهند. 

گزارشگر: آرزو مستأجر حقیقی

برچسب‌ها:

نظر شما