شناسهٔ خبر: 66928755 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نسل جدید ماهواره‌های سنجش از دور کشور

ماهواره سنگین‌‌وزن ایرانی «طلوع۳» در آستانه پرتاب

صاحب‌خبر -

ماهواره سنگین‌وزن طلوع۳ یک ماهواره سنجشی‌ است که مراحل ساخت آن به پایان رسیده است. این ماهواره قابلیت ارسال تصاویری با دقت ۵ متر (تک‌طیفی) و ۱۰ متر (رنگی) را دارد. همچنین امکان الحاق «رادار دهانه مصنوعی» (سار) به‌روی ماهواره طلوع۳ وجود دارد.«ماهواره سنگین‌وزن طلوع3» به‌عنوان یکی از اعضای خانواده‌ ماهواره‌های سنجش از دور طلوع، آماده‌ پرتاب به مدار زمین و نقش‌آفرینی در عرصه‌ علم و فناوری فضایی کشور است.
حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران، با اشاره به برنامه‌های فضایی ایران در سال 1403 اظهار کرد: در سال 1403 تعداد زیادی از ماهواره‌های مخابراتی و تحقیقاتی در مقایسه با سال گذشته به فضا پرتاب خواهد شد و به‌احتمال بسیار زیاد ماهواره‌های طلوع3، ظفر2، ماهواره کوثر و چندین ماهواره تحقیقاتی دیگر را در طول 1403 پرتاب خواهیم کرد.
طلوع3 به‌عنوان یک ماهواره سنجش از دور، وظیفه‌ مهم تصویربرداری از زمین را به‌عهده دارد. این ماهواره با وزن 150کیلوگرم، در ارتفاع 500کیلومتری از سطح زمین در مدار قرار خواهد گرفت و تصاویری با دقت 5 متر (تک‌طیفی) و 10 متر (رنگی) از زمین را به ایستگاه‌های زمینی ارسال خواهد کرد.
ماهواره طلوع3 به‌عنوان یک ماهواره عملیاتی در مدار پایین تزریق خواهد شد؛ این ماهواره نسبت به نمونه‌های گذشته ارتقای بسیار زیادی داشته و پرتاب آن گام بلندی برای رسیدن ایران به ماهواره‌های با دقت بسیار بالا و زیر یک متر است. سامانه‌های پیش‌رانش فضایی در ماهواره طلوع3 استفاده شده که قادر به اصلاح مدار ماهواره است یا اینکه قابلیت مانور به ماهواره می‌دهد تا ماهواره مدار خود را جابه‌جا کند. بیش از 80 درصد زیرسامانه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در این ماهواره به‌صورت بومی در داخل کشور ساخته شده است.
طلوع3 به‌عنوان نسل جدیدی از ماهواره‌های سنجش از دور ایران، از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار است؛ استفاده از بستر فضایی جدید با پلتفرم ماژولار، افزایش دقت و پهنای باند تصاویر، قابلیت تصویربرداری در طیف‌های مختلف نوری و امکان ارسال سریع تصاویر به ایستگاه‌های زمینی از جمله این ویژگی‌ها به شمار می‌روند.

نظر شما