شناسهٔ خبر: 66928648 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کاخ سفید: اسرائیل هنوز خط قرمز بایدن را در رفح رد نکرده است!

روزنامه جوان

مقامات سازمان ملل و شماری از مقامات اروپایی به خاک و خون کشیده شدن مردم بی‌پناه را در رفح محکوم کردند. حتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم ناچار شد برای کاستن از فشار افکار عمومی، از جنایت اخیر نظامیان خود با عنوان واقعه‌ای غم‌انگیز یاد کند، با این حال به نظر نمی‌رسد که جو بایدن تصمیمی برای تغییر در سیاست خود در قبال رژیم صهیونیستی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یکی از شبکه‌های خبری امریکا با تکیه بر اسناد و اظهارات کارشناسان اعلام کرد که مهمات ساخت این کشور در کشتار مردم رفح به کار گرفته شده است. با این حال، کاخ سفید همچنان تصمیم ندارد همان‌طور که رئیس‌جمهور ایالات متحده پیش‌تر وعده داده بود، رژیم تل‌آویو را با تحریم تسلیحاتی مجازات کند. 

مقامات سازمان ملل و شماری از مقامات اروپایی به خاک و خون کشیده شدن مردم بی‌پناه را در رفح محکوم کردند. حتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم ناچار شد برای کاستن از فشار افکار عمومی، از جنایت اخیر نظامیان خود با عنوان واقعه‌ای غم‌انگیز یاد کند، با این حال به نظر نمی‌رسد که جو بایدن تصمیمی برای تغییر در سیاست خود در قبال رژیم صهیونیستی داشته باشد. رئیس‌جمهور امریکا اوایل ماه می (اواسط اردیبهشت) به دنبال تداوم جنایات صهیونیست‌ها در باریکه غزه و بالاگرفتن احتمال حمله رژیم تل‌آویو به رفح، در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان تهدید کرده بود که اجازه استفاده از برخی تسلیحات امریکایی خاص را در حمله به رفح نخواهد داد، اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه شب در تشریح موضع کشورش درباره حمله مرگباری که منجر به کشته شدن بیش از ۴۵ فلسطینی شد، گفت: «در نتیجه حملات روز یک‌شنبه، من هیچ تغییری در سیاست نمی‌بینم که بخواهم درباره آن صحبت کنم. این اتفاق افتاده است. اسرائیلی‌ها درباره آن تحقیق خواهند کرد. ما به آنچه آن‌ها در جریان این تحقیق پیدا می‌کنند، بسیار علاقه‌مندیم و خواهیم دید که در نهایت چه خواهد شد.» کربی فقط به این اکتفا کرد که از تل‌آویو درخواست کند اقدامات احتیاطی برای محافظت از جان غیرنظامیان اتخاذ کند و هشدار داد که خطر انزوای اسرائیل در میان متحدان سنتی خود وجود دارد، اما در عین حال این را هم گفت که هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر آغاز یک کارزار نظامی که بایدن را وادار کند کمک‌های تسلیحاتی خود را متوقف کند وجود ندارد. کربی گفت که اقدامات تل‌آویو در جنوب شهر غزه تاکنون به یک عملیات زمینی بزرگ تبدیل نشده است و سناریویی را تعریف نمی‌کند که هزاران سرباز وارد این منطقه شده باشند و اضافه کرد: «اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است مجبور شویم تصمیمات متفاوتی را از نظر حمایت بگیریم. ما در حال حاضر چنین اتفاقی را ندیده‌ایم. بایدن به‌طور علنی در مورد هیچ یک از این دو تحول اظهار‌نظر نکرده است.» متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم گفت: «یافته‌ها باید به طور آشکار و شفاف به ما و جهان ارائه شود. به محض مشاهده گزارش‌های مربوط به این حادثه، ما با دولت اسرائیل تماس گرفتیم تا نگرانی عمیق خود را نسبت به آنچه رخ داده است، ابراز کنیم، اطلاعات بیشتری را درخواست کنیم و از آن‌ها بخواهیم تحقیقات کامل را انجام دهند.» دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش صهیونیستی در توجیه جنایاتی که نیرو‌های این رژیم مرتکب شده‌اند، مشابه امریکایی‌ها، بر در دست بررسی بودن واقعه تکیه کرد و گفت که تل‌آویو در حال بررسی این احتمال است که حمله یک‌شنبه ممکن است به‌طور ناخواسته تسلیحات احتمالی ذخیره شده را در محوطه‌ای در نزدیکی محل حمله منفجر کرده و متعاقباً یک آتش‌سوزی بزرگ که اردوگاه آوارگان را نابود کرده، رخ داده است. 

 بمب‌های امریکایی بر سر مردم رفح.
اما و اگر‌های واشینگتن و تل‌آویو در شرایطی است که گزارش شبکه خبری امریکایی سی‌ان‌ان با استناد به تصاویر و ویدئو‌هایی که از حمله اخیر رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح منتشر شده، هیچ شک‌و‌شبهه‌ای باقی نگذاشت که اسرائیل از مهمات ساخت امریکا در جنایت شامگاه یک‌شنبه استفاده کرده است. در ویدئویی که سی‌ان‌ان به تطبیق جزئیات آن پرداخته، دم یک بمب با قطر کوچک SDB/ GBU- ۳۹ ساخت ایالات متحده مشهود است. ریس کاب اسمیت، کارشناس تسلیحات انفجاری به این شبکه خبری گفت که 
GBU- ۳۹ که بوئینگ آن را تولید می‌کند، یک مهمات با دقت بالا و طراحی شده برای حمله به اهداف نقطه‌ای مهم استراتژیک است و منجر به خسارات جانبی کم می‌شود. کاب تصریح کرد: «با این حال، استفاده از هر مهمات، حتی با این اندازه، همیشه خطراتی را در یک منطقه پرجمعیت غیرنظامی به همراه خواهد داشت.» تروور بال، یکی از اعضای ارشد سابق تیم خنثی‌سازی مهمات انفجاری ارتش ایالات متحده، هم گفت: «بخش کلاهک [مهمات]متمایز است و بخش هدایت و بال در مقایسه با سایر مهمات بسیار منحصر به فرد است. بخش‌های هدایت و بال مهمات اغلب بقایایی هستند که حتی پس از انفجار باقی می‌مانند. من بخش فعال‌سازی دم را دیدم و فوراً فهمیدم که یکی از انواع SDB/GBU- ۳۹ است.» سی‌ان‌ان در این گزارش به اقدام زمینی صهیونیست‌ها علیه مردم رفح هم اشاره کرد و نوشت که تانک‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه برای اولین بار در جنگ هفت ماهه علیه غزه در حال پیشروی بیشتر به سمت رفح بودند که این نشان‌دهنده مرحله جدیدی است که اسرائیل با حمله جنجالی و مخرب خود به آن ادامه می‌دهد. 


 استفاده از تجهیزات بدون سرنشین
ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز حملات زمینی به رفح به دلیل واهمه از خسارات جانی سنگین به استفاده از تسلیحات و تجهیزات بدون سرنشین متوسل شده و اذعان کرده است که به منظور کاهش تلفات خود در حمله زمینی به رفح از نفربر‌های زرهی M- ۱۱۳ که قابلیت کنترل از راه دور دارند، استفاده می‌کند. یک افسر صهیونیست در این باره گفت: «نفربر‌های زرهی با قابلیت کنترل از راه دور از ابتدای جنگ در غزه مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند.» وی گفت: «این نفربر‌ها مجهز به سلاح ضد زره و تانک هستند که از راه دور فعال می‌شود و این قابلیت به نیرو‌های زمینی در عملیات کمک می‌کند.» این افسر صهیونیست در ادامه گفت که دلیل استفاده از این نفربر‌ها کاهش تلفات در میان نظامیان ارتش است. پیش‌تر نیز منابع رسانه‌ای از استفاده از تجهیزات بدون سرنشین توسط ارتش رژیم صهیونیستی در جریان درگیری‌ها در اردوگاه «جبالیا» در شمال نوار غزه پرده برداشته بودند.

نظر شما