شناسهٔ خبر: 66929559 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بررسی‌های نیویورک‌تایمز و کارشناسان سلاح نشان داد

بمب‌های تراژدی رفح، آمریکایی بودند

دنیای اقتصاد : به گفته کارشناسان اسلحه و شواهد بررسی‌شده توسط نیویورک‌تایمز، بمب‌های مورد استفاده در حمله اسرائیل که منجر به کشته شدن ده‌ها فلسطینی در اردوگاه آوارگان در نزدیکی رفح در روز یکشنبه شد، در ایالات متحده ساخته شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز دریافت که بقایای مهمات فیلم‌برداری‌شده در محل حمله در روز بعد، بقایای یک بمب GBU-۳۹ بود که در ایالات متحده طراحی و ساخته شده بود. مقامات آمریکایی به اسرائیل فشار آورده‌اند تا از این نوع بمب بیشتر استفاده کند که به گفته آنها می‌تواند تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

 «رابین استین»، «کریستیان تریبرت» و «هیلی ویلیس» در گزارش ۲۹مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، به گفته «تِرِوِر بال»، تکنسین سابق خنثی‌سازی مهمات انفجاری ارتش آمریکا که پیش از این چنین تسلیحاتی را در X شناسایی کرده بود، جزئیات کلیدی در بقایای این تسلیحات، «سیستم تحریک دُم» بود که باله‌هایی را که GBU-۳۹ را به سمت هدف هدایت می‌کند، کنترل می‌کند. به گفته بال، الگوی پیچ منحصر به فرد سلاح و شکافی که باله‌های تاشو در آن قرار می‌گیرند، به وضوح در زباله‌ها قابل مشاهده بود.

قطعات مهمات که توسط «عالم صادق»، روزنامه‌نگار فلسطینی فیلم‌برداری شده است، با یکسری اعداد که با «۸۱۸۷۳» شروع می‌شود، مشخص شده است. این کد شناسایی منحصربه‌فرد است که توسط دولت ایالات متحده به «وودوارد»، یک سازنده هوافضا مستقر در کلورادو که قطعات بمب‌هایی از جمله GBU-۳۹ را تامین می‌کند، اختصاص داده شده است. به گفته وزارت بهداشت غزه، حداقل ۴۵نفر در «کمپ شماره ۱ السلام» کویت که در اوایل ژانویه ساخته شده بود، بر اثر انفجار و آتش‌سوزی‌های متعاقب آن کشته شدند. بیش از ۲۴۰نفر هم زخمی شدند. مقامات آمریکایی ماه‌هاست که ارتش اسرائیل را تشویق می‌کنند تا استفاده از بمب‌های GBU-۳۹ را در غزه افزایش دهند؛ زیرا این بمب‌ها به‌طور کلی دقیق‌تر و مناسب‌تر از بمب‌های بزرگ‌تر، از جمله بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی ساخت آمریکا هستند که اسرائیل از آنها استفاده می‌کند. پرزیدنت بایدن در اوایل این ماه گفت که ایالات متحده تحویل بمب‌های بزرگ‌تر را متوقف می‌کند.

دریادار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «حمله به رفح با استفاده از دو بمب با کلاهک‌های کوچکِ مناسب برای این حمله هدفمند انجام شد.» او گفت: «این بمب‌ها حاوی ۱۷کیلوگرم مواد منفجره بودند. این کوچک‌ترین مهماتی است که جت‌های ما می‌توانند از آن استفاده کنند.» ارتش اسرائیل در پاسخ به سوالات روزنامه نیویورک‌تایمز از مشخص کردن مهمات مورد استفاده خودداری کرد. بمب‌های GBU-۳۹ دارای وزن خالص انفجاری حدود ۱۷کیلوگرم یا ۳۷پوند است. هاگاری گفت که ارتش اقداماتی را برای هدف قرار دادن دو رهبر حماس که به گفته او در این حمله کشته شدند، انجام داده است و انتظار ندارد مهمات به غیرنظامیان مجاور آسیب برساند. این بمب‌ها روی سوله‌های داخل اردوگاه آوارگان انداخته شد و بسیاری از چادرها در نزدیکی آن قابل مشاهده بودند. فیلم نشان می‌دهد که این بمباران باعث آتش‌سوزی مرگبار شد. هاگاری گفت: «مهمات ما به تنهایی نمی‌توانست آتشی به این بزرگی را مشتعل کند.»

 جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «اسرائیلی‌ها گفته‌اند که از بمب‌های ۳۷پوندی استفاده کرده‌اند. اگر در واقع همان چیزی باشد که آنها استفاده کردند، قطعا نشان‌دهنده تلاش محتاطانه، هدفمند و دقیق است.» لری لوئیس، مشاور سابق پنتاگون و وزارت امور خارجه که چندین گزارش فدرال درباره آسیب به غیرنظامیان نوشته است، گفت که به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل در این مورد اقداماتی را برای کاهش خطر برای غیرنظامیان انجام داده است. لوئیس گفت که تصمیم به حمله در آن زمان این سوال را ایجاد می‌کند که آیا ارتش اسرائیل «تلفات احتمالی غیرنظامیان را می‌دانسته و پذیرفته است» یا متوجه مردم نشده است که نشان‌دهنده مشکلات احتمالی در اقدامات پیشگیرانه آنها است.

«زولان کانو یونگز» هم در گزارش دیگری در نیویورک‌تایمز نوشت، مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند که حمله اسرائیل که منجر به کشته شدن ده‌ها فلسطینی در جنوب غزه شد، یک تراژدی بود؛ اما «خط قرمز» رئیس‌جمهور بایدن برای جلوگیری از ارسال سلاح به اسرائیل را نقض نکرد. این تراژدی پس از آن اتفاق افتاد که بایدن در اوایل این ماه هشدار داد که اگر اسرائیل مناطق پرجمعیت را در رفح هدف قرار دهد، ایالات متحده از انتقال برخی تسلیحات جلوگیری خواهد کرد. جان اف کربی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که این اقدام و تعداد کشته‌های آن به راستی «ویرانگر» بودند؛ اما ابعاد این حمله برای تغییر سیاست ایالات متحده کافی نیست. کربی به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد عملیات زمینی بزرگ باشیم. ما چنین چیزی را ندیده‌ایم.» 

کربی همچنین گفت که تانک‌های اسرائیلی در حومه شهر «برای اعمال فشار بر حماس» بودند. این مقام آمریکایی افزود: «ما ندیده‌ایم که آنها با واحدهای بزرگ و تعداد زیادی نیرو در ستون‌ها و آرایش‌ها در نوعی مانور هماهنگ علیه اهداف متعدد روی زمین وارد شوند. همه چیزهایی که می‌بینیم به ما می‌گوید که آنها در یک عملیات زمینی بزرگ در مراکز جمعیتی در شهر رفح حرکت نمی‌کنند.» با این حال، حمله روز یکشنبه به رفح خشم بین‌المللی، از جمله خشم رهبران اتحادیه اروپا، سازمان ملل، مصر و چین را برانگیخت. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور وقتی روز سه‌شنبه درباره رفح مورد پرسش قرار گرفت، درباره اینکه آیا این حمله عبور از خط قرمز بایدن است، پاسخی نداد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت که ایالات متحده تحقیقات اسرائیل را از نزدیک زیر نظر دارد. میلر افزود: «اسرائیل گفته است که ممکن است یک انبار مهمات حماس در نزدیکی منطقه‌ای که آنها حمله کردند، وجود داشته باشد. این یک سوال واقعی بسیار مهم است که باید به آن پاسخ داده شود.»

نظر شما