شناسهٔ خبر: 66927362 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بزرگ‌ترین طرح توسعه آب و خاک کشور:

سامانه گرمسیری در آستانه بهره برداری

خبرگزاری صدا و سیما

سامانه گرمسیری، بزرگ‌ترین طرح توسعه آب و خاک کشور است که مرحله اول آن با رسیدن آب به سد کنجان چم، آماده بهره برداری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ معاون اجرایی طرح گرمسیری گفت: کل این سامانه ۳۶۵ کیلومتر است و کار اجرای آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.

صادقی نژاد افزود: این طرح جزء مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است که از سال ۹۷ به دلیل مشکلات مالی پیشرفت چندانی نداشت؛ اما در بازدید رئیس جمهور شهید از آن، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافت. 
وی تصریح کرد: این طرح در ایلام شامل ۲ مرحله است که در مرحله اول، آب به سد کنجان چم و مهران می‌رسد و در مرحله دوم دشت‌های دهلران را سیراب می‌کند.
صادقی نژاد تشریح کرد: این طرح تاکنون و در مجموع، ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مرحله اول آن با آب گیری ۴۷ میلیون مترمکعبی سد کنجان چم، آماده افتتاح است.
معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاوزی استان ایلام نیز با اشاره به مزایای اجرای این طرح، گفت: با بهره برداری از این طرح، محصولات کشاوزی، ۵۰ هزار تن افزایش خواهند داشت و علاوه بر آن، ۱۷ هزار و ۵۵۹ هکتار از اراضی دیم استان به سیستم آبیاری نوین مهجز می‌شوند.
گراوند تأکید کرد: اشتغال زایی برای ۳ هزار نفر در بخش کشاورزی، تنوع و افزایش در کشت محصول نیز از دیگر مزایای اجرای این طرح است.
علیمرادی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان نیز گفت: با اجرای طرح گرمسیری، حدود ۲۸۶ میلیون متر مکعب آب در سال به ظرفیت آبی استان اضافه خواهد شد.

<div id="video-display-embed-code_11167059"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4247334/11167059?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما