شناسهٔ خبر: 66926089 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

وزن تندروها در مجلس همین بود که در انتخابات هیات رئیسه دیدید

علت کاندیدا نشدن پزشکیان در انتخابات نایب رئیسی مجلس از زبان فرید موسوی

قالیباف درحالی روزگذشته به ریاست مجلس دوازدهم رسید که نتیجه حاصل شده حکایت از آن دارد که او از سبد رأی طیف مستقلین در مجلس استفاده کرده است.

صاحب‌خبر -

علت کاندیدا نشدن پزشکیان در انتخابات نایب رئیسی مجلس از زبان فرید موسوی /حمایت از حاجی بابایی تشکیلاتی نبود

فرید موسوی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس از دلیل کاندیدا نشدن پزشکیان و حضور کم تعداد تندروها در هیات رئیسه مجلس روایت کرده است.

 قالیباف درحالی روزگذشته به ریاست مجلس دوازدهم رسید که نتیجه حاصل شده حکایت از آن دارد که او از سبد رأی طیف مستقلین در مجلس استفاده کرده است. هادی قوامی، منتخب اسفراین در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، ائتلاف میان طیف مستقلین و کاندیداهای ریاست مجلس را رد می کند و از رأی آتش به اختیار نمایندگان به قالیباف روایت کرد.

فرید موسوی هرچند رأی شخصی را رد نمی کند اما رایزنی ها بین فراکسیون و قالیباف را نیز تایید می کند.

وی با اشاره به انتخابات نواب رئیسی گفت: «کاندیدایی نداشتیم. آقای پزشکیان گفتند با توجه به اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه داشته و احتمالا ثبت‌نام کنند، اخلاقی نمی‌دانند در انتخابات هیأت رئیسه حضور پیدا کنند.»

مشروح گفتگوی فرید موسوی، منتخب مراغه در مجلس را در خبرآنلاین می خوانید.

********

* آقای موسوی، انتخابات هیأت رئیسه مجلس امروز برگزار شد، تحلیل شما از ترکیب اعضای هیأت رئیسه چیست؟

یکی از مشخصه‌های انتخابات هیأت رئیسه مجلس دوازدهم نسبت به اجلاسیه‌های گذشته، این است که خوشبختانه یا متاسفانه فراکسیون‌ها نقش پررنگی را نداشتند. این ترکیب مبتنی بر رفاقت‌ها و ارتباطات محدودی که نمایندگان با هم دارند، شکل گرفت. معمولا در ابتدای مجلس در دوره‌های گذشته نشست‌هایی را برنامه‌ریزی کرده، ورزا و مسئولان اطلاعاتی درباره مسائل مختلف کشور به نمایندگان ارائه می‌کردند. در حاشیه این جلسات که قبل از شروع مجلس شکل می‌گرفت، نمایندگان با روحیات و سلایق هم آشنا می‌شدند. این دوره این اتفاق رخ نداد و نمایندگان با هم ناآشنا بودند.

یک وزن کشی سلایق سیاسی اتفاق افتاد

ما در فراکسیون مستقلین جلساتی را به صورت منسجم اما محدود برگزار کردیم، زیرا برای برخی از دوستان امکاناتی فراهم نشده بود که در تهران مستقر شوند و خروجی آن به این شکل درآمد. نمایندگان بر اساس شناخت محدودی که خودشان از دوستان داشتند، رأی دادند. تقریبا عمده موضوعات بر روی رئیس مجلس متمرکز شده بود و سایر اعضای هیأت رئیسه مورد بحث واقع نمی‌شد.

بر اساس همان اطلاعات اولیه، فکر می‌کنم که یک وزن کشی سلایق سیاسی اتفاق افتاد و وزن تفکرات مختلف یا گروه‌هایی که ۴ سال کنار هم می‌توانند همکاری‌های داشته باشند، مشخص شد.


فراکسیون سکوت اختیار کرد

* آقای موسوی، پیش از انتخابات هیأت رئیسه، شنیده می‌شد که طیف مستقلین با آقای قالیباف رایزنی‌هایی را انجام دادند، درباره این رایزنی‌ها توضیح می‌دهید.

من جز تیم رایزنی نبودم اما رایزنی‌ها اتفاق افتاده بود. جزئیات جلساتی که با هر سه بزرگوار گذاشته شده بود، به فراکسیون ارائه می‌شد اما نظر فراکسیون این بود که سکوت اختیار کرده و دوستان خودشان اعلام نظر کنند.
پزشکیان گفت اخلاقی نمی‌داند در انتخابات هیأت رئیسه بیاید چون...

* برای نواب رئیسی، کاندیدایی نداشتید یا ...؟

کاندیدایی نداشتیم. آقای پزشکیان گفتند با توجه به اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه داشته و احتمالا ثبت‌نام کنند، اخلاقی نمی‌دانند در انتخابات هیأت رئیسه حضور پیدا کنند.

* آیا حمایتی از آقای حاجی‌بابایی از سوی مستقلین صورت گرفت.

تشکیلاتی عمل نشد. برخی از دوستان به آقای مصری، نیکزاد، ذوالنوری یا حتی تک رأی، رأی دادند.

* آقای موسوی، ما شاهد حضور کمرنگ چهره‌های تندرو و اعضای لیست امنا در جایگاه هیأت رئیسه هستیم، این حضور کمرنگ چه پیامی دارد؟

وزن دوستان این است. برخلاف سر و صداهایی که دارند و توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کنند، من نمی‌گویم حذف شوند بالاخره سلایق جامعه هستند و باید شنیده شوند اما وزن آنان همین است.

نظر شما