شناسهٔ خبر: 66922926 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

طرح موزه اسلامی بیرمنگهام برای کتابت گروهی قرآن کریم

موزه هنرها و میراث اسلامی بیرمنگام فراخوانی را برای کتابت گروهی آیات قرآن کریم صادر کرده است. این طرح به علاقمندان این فرصت را می‌دهد تا یکی از آیات قرآن را کتابت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از بیرمنگام میل، موزه هنرها و میراث اسلامی بیرمنگام (MIAH) از مردم این شهر برای کتابت یک نسخه خطی جدید قرآن به عنوان بخشی از یک پروژه ویژه دعوت کرده است. 

مسلمانان و غیرمسلمانان به طور یکسان این فرصت را خواهند داشت که یکی از آیات قرآن را روی کاغذ خوشنویسی ویژه، کتابت کنند.

این پروژه با همکاری مؤسسه Culture Forward و موزه هنرها و میراث اسلامی (MIAH) انجام می‌شود. 
 
ساکنان این شهر از همه ادیان می‌توانند برای آشنایی با انواع مختلف خوشنویسی عربی که در طول قرن‌ها در نسخه‌های خطی قرآن به چشم می‌خورد در کارگاه شرکت کنند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند آیات قرآن را بر روی کاغذ خوشنویسی سنتی کتابت کنند. پس از کتابت، این نسخه قرآن با استفاده از تکنیک‌های سنتی و مواد محلی، صحافی و دوخت می‌شود.
 
نیلم حسین، مدیر موزه هنرها و میراث اسلامی (MIAH) و متصدی نسخه‌های خطی خاورمیانه در کتابخانه تحقیقاتی Cadbury، گفت: این قرآن به خط ساکنان شهر بیرمنگام و از آن مردم این شهر خواهد بود.
 
وی افزود: سنت کتابت قرآن از زمان نزول وجود داشته است. به عنوان مثال در قرن 7 تا 20 میلادی، نسخه‌های خطی قرآن در سراسر چین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا موجود بوده است، بنابراین ما سنت کتابت را زنده نگه می داریم.
 
اکنون قرن بیست و یکم است، بنابراین ما از همه، از مسلمان گرفته تا غیرمسلمان، می‌خواهیم که در این طرح شرکت کنند و سنت کتابت را در بیرمنگام ادامه دهند.
 
سارا جونز، مدیر مؤسسه Culture Forward گفت: هدف این سازمان افزایش تعامل با مجموعه‌های فرهنگی کمیاب و گرانبها مانند قرآن تاریخی بیرمنگام است.
 
این طرح بخشی از برنامه «قرآن ما در شهر» است که از ماه رمضان آغاز شد و در اول ژوئن به پایان می‌رسد. همچنین گالری هنرهای اسلامی MIAH کارگاه‌های آموزشی منظمی را هر شنبه ساعت 12 تا 2 بعد از ظهر در بالسال هیث برای همه افراد بالای 11 سال برگزار می‌کند.
انتهای پیام

نظر شما