شناسهٔ خبر: 67965573 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شی به مادورو تبریک گفت

اکرم ترابی

رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند برخلاف تردید و انتقاد برخی از رهبران آمریکای لاتین و ایالات متحده، رئیس‌جمهور چین انتخاب مجدد نیکولاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور جدید ونزوئلا تبریک گفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا گفتند که مادورو با کسب ۵۱ درصد آرا برای سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و ربع قرن حاکمیت سوسیالیستی را ادامه می‌دهد، هرچند اپوزیسیون این پیروزی انتخاباتی را بدون سند و مدرک به چالش می‌کشد و درگیری‌هایی رخ داده و اعتراضات ضد دولتی در سراسر این کشور به خشونت کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در پیام خود به مادورو روابط دوستی را تکرار کرد و گفت که مادورو دولت و مردمش را در مسیر توسعه مطابق با شرایط ملی هدایت کرده است.

شی گفت: چین مانند همیشه قاطعانه از تلاش‌های ونزوئلا برای حفاظت از حاکمیت ملی، عزت ملی و ثبات اجتماعی و هدف عادلانه مخالفت با مداخله خارجی در ونزوئلا حمایت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین سه‌شنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره موضع چین در مورد انتخاب مجدد مادورو گفت: همه طرف‌ها باید به انتخاب‌های مردم ونزوئلا احترام بگذارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لین جیان، سخنگوی این وزارتخانه چین افزود: ما معتقدیم که دولت و مردم (ونزوئلا) قادر به رسیدگی به امور داخلی خود هستند.

با این حال، دولت‌های آمریکای لاتین و همچنین ایالات متحده نسبت به پیروزی مادورو ابراز تردید کردند و دولت بایدن او را به دستکاری در انتخابات متهم کرد و پرو دیپلمات‌های ونزوئلا را اخراج کرد. کاراکاس هم در واکنش به این اتهام‌زنی‌ها، روابطش را با پرو قطع می‌کند و چندین دیپلمات‌ خود را از دیگر کشورها فراخوانده است. روسیه، کوبا، هندوراس و بولیوی از نتایج انتخابات حمایت کرده‌اند.

انتهای پیام  

نظر شما