شناسهٔ خبر: 66922027 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تنش میان غرب و روسیه بر سر اوکراین تشدید شد

رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز سه‌شنبه به غرب هشدار داد که «اعضای ناتو در اروپا با پیشنهاد اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به عمق خاک روسیه که قابلیت تبدیل شدن به درگیری جهانی را دارد، در حقیقت بازی با آتش است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه شنبه ۲۸ مه (۸ خرداد) پس از امضای قرارداد امنیتی بلندمدت با بلژیک که شامل دریافت ۳۰ جت جنگنده اف-۱۶ تا سال ۲۰۲۸ است، گفت: «اوکراین برای حمله به خاک روسیه با تسلیحات اهدایی، به قید فوریت نیاز دارد.»

در همین حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه از کشورها خواست تا ترس از تشدید تنش را در مقابل نیاز اوکراین به دفاع از خود متعادل کنند و گفت «طبق قوانین جنگی» کی‌یف حق استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به روسیه را دارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که اعضای این ائتلاف باید اجازه دهند اوکراین با تسلیحات غربی به عمق خاک روسیه حمله کند، دیدگاهی که برخی از اعضای ناتو از آن حمایت می‌کنند ولی ایالات متحده هنوز از آن حمایت نکرده است.

در همین حال، رهبران فرانسه و آلمان نیز روز سه‌شنبه در آلمان اعلام کردند که اوکراین باید اجازه داشته باشد تا سایت‌های نظامی در داخل مرزهای روسیه را که از آن جا به خاک اوکراین موشک شلیک می‌شود را هدف قرار دهد، اما اهداف دیگر را نه.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت: «ما از اوکراین حمایت می کنیم و خواهان تشدید تنش نیستیم، در نتیجه این موضع‌ تغییری نکرده است.»

شولتس نیز گفت که او با ماکرون موافق است و تا زمانی که اوکراین به شرایط ارائه شده توسط کشورهایی که سلاح‌ها را تامین می‌کنند، از جمله ایالات متحده، و قوانین بین‌المللی احترام بگذارد، اجازه دارد از خود دفاع کند.

تهدید پوتین با سلاح‌های راهبردی و هشدار به کشورهای کوچک ناتو

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز سه‌شنبه به غرب هشدار داد که «اعضای ناتو در اروپا با پیشنهاد اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به عمق خاک روسیه که قابلیت تبدیل شدن به درگیری جهانی را دارد، در حقیقت بازی با آتش است.»

پوتین به خبرنگاران در تاشکند گفت: «تشدید مداوم تنش می‌تواند عواقب جدی در بر داشته باشد. حال اگر این پیامدهای جدی در اروپا رخ دهد، آن وقت با توجه به برابری ما در تسلیحات استراتژیک [هسته‌ای]، ایالات متحده چگونه پاسخ خواهد داد؟»

پوتین افزود: «سخت است پاسخ این سوال را بگوییم – اما آیا آنها خواهان جنگ جهانی هستند؟»

تشدید مداوم تنش می‌تواند عواقب جدی در بر داشته باشد. حال اگر این پیامدهای جدی در اروپا رخ دهد، آن وقت با توجه به برابری ما در تسلیحات استراتژیک [هسته‌ای]، ایالات متحده چگونه پاسخ خواهد داد؟ سخت است پاسخ این سوال را بگوییم – اما آیا آنها خواهان جنگ جهانی هستند؟

پوتین گفت که «حمله به خاک روسیه با تسلیحات دوربرد، به تجهیزات ماهواره‌ای، اطلاعات و کمک نظامی غرب نیاز دارد - بنابراین غرب مستقیماً درگیر خواهد شد.» او همچنین گفت که «اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین گامی به سوی درگیری جهانی خواهد بود.»

پوتین در مورد سایر اعضای ناتو در اروپا گفت که کشورهای کوچک در آنجا «باید از آنچه در حال بازی هستند آگاه باشند، زیرا آنها دارای وسعت سرزمینی کوچک و جمعیت بسیار متراکم هستند.»

پوتین گفت: «این عاملی است که آنها باید قبل از صحبت در مورد حمله به عمق خاک روسیه در نظر داشته باشند.»

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما