شناسهٔ خبر: 66921598 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

کشف گورهای مرموز باستانی از اسب‌های متعلق به ۲ هزار سال پیش

۹ گور بزرگ حاوی بقایای اسب‌هایی متعلق به حدود ۲ هزار سال پیش را کشف کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

باستان‌شناسان در فرانسه می‌گویند ۹ گور بزرگ حاوی بقایای اسب‌هایی متعلق به حدود ۲ هزار سال پیش را کشف کرده‌اند.

به گزارش یورونیوز، ٢٨ اسب نر که همگی حدوداً شش ساله بوده‌اند، مدت کوتاهی پس از مرگشان در کنار هم و در گودال‌هایی بزرگ به گونه‌ای اسرارآمیز دفن شده بودند. در نزدیکی یکی از این گودال‌ها بقایای دو سگ نیز پیدا شده است.

کارشناسان مؤسسه ملی تحقیقات باستان‌شناسی فرانسه می‌گویند که قدمت بقایای این اسب‌ها به زمان جنگ‌های گالی و آغاز امپراتوری روم باستان در حدود قرن یک پیش از میلاد می‌رسد.

نبرد‌های گالیا توسط ارتش جمهوری روم به رهبری امپراطور ژولیوس سزار و به منظور تصرف سرزمین گالیا (شامل نواحی مرکزی و شمالی کشور کنونی فرانسه) در سال‌های ۵۸ تا ۵۰ قبل از میلاد انجام شدند.

باستان‌شناسان فرانسوی در حال بررسی استخوان‌ها هستند تا مشخص کنند آیا این حیوانات پس از کشته شدن در جنگ در این گودال‌ها دفن شده‌اند یا به عنوان بخشی از یک مراسم پیچیده آئینی در خاک گذاشته شده‌اند.

از آنجا که فقط اسب‌های بالغ نر در این گور‌ها دفن شده‌اند، علت بیماری حیوانی برای مرگ بعید تلقی شده است. با این حال بقایای این اسب‌ها برای بررسی احتمال وجود عامل انگلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.

این کشف زمانی انجام شد که باستان‌شناسان محوطه‌ای متعلق به قرن پنجم تا ششم را در «ویل‌ادیو-سور-اندر» (Villedieu-sur-Indre) در مرکز فرانسه حفاری می‌کردند. پیش از این در این محل بناها، خندق‌ها و یک جاده قرون وسطایی یافت شده است.

اولین گودال کشف‌شده حاوی ۱۰ اسکلت اسب کامل بود که با دقت در دو ردیف در عمق گور کنار هم قرار گرفته بودند. این حیوانات تنها ۱.۲ متر طول داشتند که با توجه به نژاد اسب‌های باستانی، نمونه‌ای از اسب‌های گالی در آن زمان به حساب می‌آیند.

کارشناسان می‌گویند صحنه‌سازی تدفین شبیه به اکتشافات قبلی در سایر نقاط فرانسه است. در «پوی‌-دو-دوم» در گرونوبل در سال ۲۰۰۲ باستان‌شناسان یک قبر مستطیل شکل حاوی اجساد هشت جنگجوی عصر آهن و اسب‌های آن‌ها را در جایی که به نظر می‌رسید محل تدفینی متعلق به قبایل سلت‌ها است، کشف کردند.

کشف گورهای مرموز باستانی از اسب‌های متعلق به ۲ هزار سال پیش

«بقایای اسب‌های متعلق به ۲ هزار سال پیش»

در این مکان مرد‌ها همه به پهلوی راست دراز کشیده بودند. مورخان بر این باورند که آن‌ها احتمالا همراهان جنگجوی یک پادشاه سلتی بوده‌اند که پس از مرگ او خود را کشته‌اند.

ایزابل پیشون، رئیس عملیات حفاری مؤسسه ملی تحقیقات باستان‌شناسی فرانسه، گفت که این کشف «فوق‌العاده ...، اما یک راز» است.

او گفت: «از روی محل دفن آن‌ها، ما فکر می‌کنیم این اسب‌ها به جنگ‌های گالی، که توسط ژولیوس سزار در قرن اول قبل از میلاد برپا شد، مرتبط هستند. هرچند این هنوز فقط یک فرضیه است.»

خانم پیشون اضافه کرد: «ما می‌دانیم که نبرد مهمی رخ داده و ارتش روم از حوالی نه چندان دوری از اینجا عبور کرده است، اما شواهد کمی داریم و تا کنون چیزی برای نشان دادن چگونگی کشته شدن آن‌ها پیدا نکرده‌ایم. در عین حال ما نمی‌توانیم رد کنیم که این یک تدفین تشریفاتی بوده است، حتی اگر اشیائی در کنار اسب‌ها دفن نشده باشد.»

قرار است نمونه‌های دی‌ان‌ای از استخوان‌ها و همینطور نمونه‌هایی از رسوبات اطراف آن‌ها گرفته شود تا کارشناسان به اطلاعات دقیق‌تری در مورد این بقایا دست پیدا کنند.

نظر شما