شناسهٔ خبر: 66921550 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«نامه‌ای از امام موسوی کاشف الغطاء» بررسی می‌شود

ندا ولی‌پور

«نامه‌ای از امام موسوی کاشف الغطاء (ولایت فقیه)» نوشته روح‌الله الموسوی الخمینی معرفی و بررسی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سیزدهمین کتاب از «صد کتاب ماندگار قرن» به معرفی و بررسی کتاب یاد شده اختصاص دارد که روز یکشنبه، ۱۳ خرداد از ساعت ۱۰ در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود. همچنین نشست به صورت زنده از آپارات و اینستاگرام  کتابخانه ملی پخش خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان از یاران دیرین امام خمینی(ره) و سیدسجاد ایزدهی استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

در معرفی «نامه‌ای از امام موسوی کاشف الغطاء (ولایت فقیه)» آمده است: ‏کتاب «ولایت فقیه» که اینک متن مصحح آن همراه با پانوشته‌های توضیحی و‏‎ ‎‏مجموعه‌ای از فهرست‌ها به جامعۀ اهل فضل و تحقیق و مشتاقان آثار حضرت امام تقدیم‏‎ ‎‏می‌شود، مجموعۀ سیزده سخنرانی است که حضرت امام خمینی (ره) در فاصلۀ‏‎ ‎‏سیزده ذیقعده ۱۳۸۹ تا دوم ذیحجه ۱۳۸۹ (مطابق با ۱ / ۱۱ / ۱۳۴۸ تا‏‎ ‎‏۲۰ / ۱۱ / ۱۳۴۸ش.) در ایام اقامت در نجف اشرف ایراد کرده است. این سخنرانی‌ها در‏‎ ‎‏همان ایام به صور مختلف، گاهی کامل و گاه به صورت یک یا چند درس تکثیر و منتشر‏‎ ‎‏شده است. و در پاییز ۱۳۴۹ ش. پس از ویرایش و تأیید حضرت امام برای چاپ آماده‏‎ ‎‏شد و نخست توسط یاران امام در بیروت به چاپ رسید و پنهانی به ایران فرستاده شد و‏‎ ‎‏همزمان برای استفادۀ مسلمانان انقلابی به کشورهای اروپایی و امریکا و پاکستان و‏‎ ‎‏افغانستان ارسال شد. این کتاب قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۵۶ ش.‏‎ ‎‏در ایران با نام «نامه‌ای از امام موسوی کاشف الغطاء» به ضمیمۀ «جهاد اکبر» چاپ شده‏‎ ‎‏است. کتاب «ولایت فقیه» همچون دیگر آثار امام خمینی در رژیم شاه در صدر لیست‏‎ ‎‏کتب ممنوعه قرار داشت و چه بسیار بودند کسانی که به جرم چاپ و تکثیر این کتاب و‏‎ ‎‏حتی به جرم همراه داشتن و یا مطالعه این اثر به زندان افتاده و زیر شکنجه قرار می‌گرفتند‏‎ ‎‏ولی علی رغم فشار ساواک و تضییقات رژیم شاه، جانبداری از اندیشه حکومت اسلامی که‏‎ ‎‏مبانی فقهی آن در کتاب حاضر به وسیلۀ حضرت امام خمینی تبیین شده بود به سرعت‏‎ ‎‏در میان نیروهای مسلمان و انقلابی در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز گسترش‏‎ ‎‏یافت و ایدۀ تشکیل حکومت اسلامی بر اساس ولایت فقیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین‏‎ ‎‏آرمان‌های قیام پانزده خرداد و نهضت امام خمینی جلوه‌گر شد.‏

انتهای پیام 

نظر شما