شناسهٔ خبر: 66921484 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

کدام تخلفات باعث توقیف وسایل نقلیه می‌شود؟

رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ دلایل و تخلفاتی که می‌تواند منجر به توقیف وسایل نقلیه شود را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح دلایل و تخلفاتی که می‌تواند منجر به توقیف وسایل نقلیه شود، از توقیف حدود ۱۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه به دلیل تخلفات راهنمایی و رانندگی در پایتخت در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

ایسنا در خبری نوشت: سرهنگ علی اصغر شریفی درباره تماس‌های مردم با پلیس در حوزه مربوط به راهنمایی و رانندگی گفت: روزانه هشت هزار شهروند تهرانی با پلیس راهور تماس می‌گیرند و درباره حوزه‌های تخصصی این پلیس از همکاران من سوال می‌پرسند، برخی هم تخلفات و تصادفات را گزارش می‌کنند. در این میان یکی از موضوعاتی که همیشه مردم از ما درباره آن سوال می‌کنند، دلایلی است که منجر به توقیف قانونی وسیله نقلیه می‌شود.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به دلایلی که باعث توقیف خودرو از سوی پلیس راهور می‌شود؛ گفت:‌ تصادفات منجر به جرح و فوت، عدم پرداخت جرائم معوقه بیش از ۱۰ میلیون ریال، دستور قضایی و رانندگی در حالت مستی یا استفاده از مواد مخدر و روان گردان از جمله دلایلی است که باعث می‌شود همکاران من وسایل نقلیه را به پارکینگ انتقال دهند.

شریفی گفت: همچنین رانندگی با وسیله نقلیه فاقد پلاک یا پلاک غیرمجاز، رانندگی بدون گواهینامه و رانندگی بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث نیز از جمله این موارد هستند که منجر به توقیف خودرو خواهد شد.

وی افزود: بر اساس ماده ۷ رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، اگر راننده‌ای به صورت همزمان دو تخلف حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز، انجام حرکات مارپیچ و نمایشی و ... را انجام دهد؛ حداکثر به مدت ۷۲ ساعت وسیله نقلیه توقیف خواهد شد.

رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در همه موارد ذکر شده، راننده حضور داشته و پلیس در حضور راننده، وسیله نقلیه را توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کند؛ اما در مواردی پلیس می‌تواند بدون حضور راننده نیز، خودرو را به پارکینگ منتقل کند.

شریفی گفت: اگر وسیله نقلیه در اماکنی پارک شده باشد که توقف ممنوع بوده یا تابلوی حمل با جرثقیل در آنجا وجود داشته باشد و نیز در شرایطی که راننده در پیاده رو خودرو خود را پارک کرده باشد؛ پلیس در این صورت می‌تواند بدون حضور راننده یا مالک، خودرو را به پارکینگ منتقل کرده و آن را توقیف کند.

وی با بیان اینکه توقیف موتورسیکلت‌ها نیز از نظر قانونی دلایل خود را دارد؛ افزود: پلیس می‌تواند به ۹ علت موتورسیکلت‌ها را توقیف کند. حرکت در پیاده رو، حرکت خلاف جهت مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیر متعارف، انجام حرکات مارپیچ و تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی از جمله دلایلی است که باعث توقیف موتورسیکلت می‌شود.

رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ درباره آمار توقیف وسایل نقلیه به دلیل ارتکاب تخلفات‌های سال گذشته ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۴۹ هزار وسیله نقلیه به خاطر انجام تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و... توقیف شدند. همچنین بیش از شش هزار وسیله نقلیه برای ارتکاب تخلفات ساکن و ۳۳ هزار دستگاه وسیله نقلیه هم برای تخلفات مربوط به پلاک به پارکینگ منتقل شده‌اند.

شریفی گفت: همچنین رانندگان بیش از ۱۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه، فاقد مدرک بوده یا مدارکشان ناقص بوده که این خودروها نیز به همراه بیش از ۹ هزار وسیله نقلیه برای داشتن خلافی بالا، به پارکینگ‌ها منتقل شدند. در مجموع در سال گذشته حدود ۹۷ هزار دستگاه خودروی سواری به دلیل تخلفات توقیف شده‌اند.

وی افزود: در دوماه اخیر سال ۱۴۰۳ نیز، بیش از پنچ هزار خودرو برای تخلفات حادثه ساز، بیش از سه هزار دستگاه وسیله نقلیه برای تخلفات مربوط به پلاک، بیش از هزار خودرو برای نقص در مدارک و بیش از هزار وسیله نقلیه نیز به خاطر خلافی بالا به پارکینگ منتقل شده و توقیف شده‌اند. مجموعا بیش از ۱۰ هزار خودرو در این مدت توقیف شده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما