شناسهٔ خبر: 66919763 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنج هزار خودرو در پایتخت بدلیل تخلفات حادثه ساز توقیف شدند

تهران بزرگ - ایرنا - رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار دستکاه خودرو بدلیل تخلفات حادثه ساز در معابر پایتخت توقیف شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سرهنگ علی اصغر شریفی روز چهارشنبه در گفت وگویی افزود: در همین مدت آمار توقیف خودروهایی که اقدام به پوشش پلاک کرده بودند نیز حدود سه هزار وسیله نقلیه و تعداد خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی که فاقد مدارک مانند فاقد گواهینامه و بیمه نامه معتبر بوده‌اند نیز حدود یک هزار مورد بوده است.

وی ادامه داد: همچنین آمار توقیف وسایل نقلیه‌ای که بالای یک میلیون تومان خلافی داشته‌اند، حدود یک هزار خودرو و موتورسیکلت است.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: نحوه ترخیص وسایل نقلیه به این صورت است که مالک و یا متصرف قانونی به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و نیازی به حضور فیزیکی در ستادهای ترخیص نیست.

وی یادآور شد: اگر در مراکز پلیس +۱۰ مشکلات مالکیتی و نقص مدارک وجود داشته باشد کاربر این مرکز فرد را به ستاد ترخیص ارجاع می‌دهد و نکته مهم این است که مشکل باید قانونی و قابل رفع باشد.

سرهنگ شریفی این را هم گفت که روزانه حدود هشت هزار تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در خصوص موضوعات ترافیکی داریم که در حوزه حمل و نقل و ترافیک در شهر تهران است که یکی از این موضوعات توقیف وسایل نقلیه است.

وی یادآور شد: اگر تصادف منجر به خسارت شود حتما باید وسایل نقلیه به حاشیه راه هدایت شوند ولی در تصادفات منجر به جرح و مرگ، خودروها را نباید حرکت داد و باید تا رسیدن کارشناس در محل حضور داشت.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص دلایل انتقال خودرو به پارکینگ اضافه کرد: دستور مقام قضایی نیز می‌تواند خودروی شما را راهی پارکینگ کند و تست مثبت الکل توسط دستگاه مخصوص در حین رانندگی نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل توقیف خودروها باشد.

سرهنگ شریفی ادامه داد: یکی دیگر از تخلفاتی که باعث توقیف و انتقال وسیله نقلیه و موتورسیکلت به پارکینگ‌ها می‌شود، تخلف پلاک است و رانندگان خودروها و راکبان موتورسیکلت‌هایی که اقدام به دستکاری و مخدوش نمودن پلاک وسیله نقلیه خود می‌کنند مرتکب جرم شده و برابر قانون وسیله نقلیه آنها به پارگینگ منتقل می‌شود.

سرهنگ شریفی افزود: رانندگی بدون گواهینامه نیز یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که توسط پلیس رصد می‌شود چرا که راننده باید طبق قانون به همراه داشته باشد و بدون داشتن گواهینامه، رانندگی جرم است و خودرو به پارکینگ منتقل و فرد خاطی به دادگاه معرفی می‌شود.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: رانندگانی نیز هستند که گواهینامه دارند ولی وسیله نقلیه آنها بیمه نامه شخص ثالث و معتبر ندارد؛ برابر قانون بیمه تردد با این خودروها که فاقد بیمه نامه معتبر هستند ممنوع است.

ارتکاب ۲ تخلف منجر به انتقال خودرو به پارکینگ می‌شود

وی افزود: اگر راننده‌ای همزمان ۲تخلف سرعت، سبقت حرکت دنده عقب که جزء تخلفات حادثه ساز هستند را انجام دهد خودروی وی پارکینگ منتقل می‌شود.

سرهنگ شریفی گفت: تخلف ساکن عبارت است اینکه خودرو داخل پیاده رو، زیر تابلو، حریم تقاطع‌ها، پارک دوبل نیز جزء تخلفات ساکن است که در سال ۱۴۰۲ حدود ۶ هزار وسیله نقلیه به همین خاطر به پارکینگ منتقل شده‌اند.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: همچنین در این بازه زمانی حدود ۳۳ هزار خودرو و موتورسیکلت بدلیل ارتکاب جرم مخدوشی و تخلفات پلاک به پارکینگ منتقل شده‌اند.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ و در شهر تهران حدود ۱۰ هزار وسیله نقلیه بدلیل نقص در مدارکی مانند نداشتن بیمه نامه معتبر، نداشتن گواهینامه توقیف و روانه پارکینگ‌ها شدند.

سرهنگ شریفی افزود: در خصوص ارسال پیامک برای مالکان و متصرفان وسایل نقلیه‌ای که خلافی آنان بالای یک میلیون تومان است نیز حدود ۹ هزار دستگاه خودرو که بعد از دریافت پیامک هیچ گونه اقدامی در خصوص تسویه مبلغ صورت وضعیت خلافی خودروی خود انجام نداده بودند نیز به پارکینگ منتقل شدند.

وی ادامه داد: زمانی که خودرو و یا موتورسیکلت به پارکینگ منتقل می‌شود یک سری مراحل قانونی وجود دارد که رانندگانی که مشکل مدارک ندارند می‌بایست به مراکز پلیس + ۱۰ و اگر افرادی که مشکل نفص مدارک دارند می‌بایست به ستادهای ترخیص مراجعه کنند.

سرهنگ شریفی گفت: در ماده هفت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی چنین آمده است که اگر راننده‌ای ۲ تخلف حادثه ساز و همزمان مانند سرعت و سبقت غیر مجاز و یا حرکات مارپیچ داشته باشد باعث توقیف این خودرو به مدت ۷۲ ساعت در پارکینگ می‌شود.

نظر شما