شناسهٔ خبر: 66919911 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

ضرورت فرهنگ‌سازی برای حفظ و پاسداشت زبان فارسی

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ: فرهنگ‌سازی برای حفظ و پاسداشت زبان فارسی یک ضرورت است

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس محمدیان در نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی مازندران  که با حضور  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و جمعی از مسئولان سازمان‌های  ذیربط مانند پلیس نظارت بر اماکن فراجا، اتاق اصناف، سازمان ثبت اسناد و  شهرداری  روز سه شنبه ۸ خرداد  برگزار شد.ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای خدمت با بیان اینکه در راستای پاسداشت زبان فارسی یک عقب افتادگی بیش از ۲۰سال داریم که قانون از سال ۱۳۷۵تاکنون برزمین مانده است، اظهار کرد: چالش هایی برای احیای این قانون ایجاد شد.

محمدیان برلزوم فرهنگ‌سازی در حوزه حفظ، پاسداشت و ترویج زبان فارسی تاکید کرد و گفت: استفاده از سیاست‌های تشویقی برای فرهنگ‌سازی در حوزه پاسداشت زبان فارسی نیز باید مورد توجه باشد.

 
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جلوگیری از ترویج زبان بیگانه و حفظ زبان مادری(فارسی) باقوت در دستور کار قرار دارد، افزود: دی ماه سال گذشته در کمیته مرکزی تبلیغات کشور دستورالعمل طرح ملی پاسداشت زبان فارسی تدوین شد.

محمدیان بیان کرد: صیانت و حفظ هویت ملی و زبان فارسی یکی از ارکان مهم در برنامه‌های دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی است و در این زمینه دبیرخانه‌های اجرایی پاسداشت زبان فارسی در استان‌ها فعال شده است.
 

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ برلزوم فرهنگ‌سازی در حوزه حفظ، پاسداشت و ترویج زبان فارسی تاکید کرد و گفت: اولین جشنواره قند پارسی برگزار شد.
 

وی به اهمیت انجام گشت‌های مشترک برای اجرای درست فارسی سازی تابلوهای واحدهای صنفی و تجاری اشاره کرد و خاطرنشان شد: باتوجه به پتانسیل مازندران این استان می تواند پیشرو در حوزه پاسداشت زبان فارسی باشد.  
 

محمدیان به پیشینه دینی، ورزشی، علمی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مردم مازندران اشاره کرد و گفت: امید است بزودی شاهد برگزاری جشن ملی پاسداشت زبان فارسی در استان مازندران باشیم.
 

وی خاطرنشان شد:  با تاکید رهبر معظم انقلاب بر پاسداشت زبان فارسی، وزارت فرهنگ احساس دغدغه کرده تا در این حوزه به طور جدی این عقب افتادی را جبران کند.  
 

محمدیان تاکید کرد: همه ما نسبت با پاسداشت زبان و ادب فارسی مسئول هستیم و امروز حراست از زبان فارسی یک وظیفه است. 
 

وی برلزوم استفاده از سیاست‌های تشویقی برای فرهنگ‌سازی در حوزه پاسداشت زبان فارسی تاکید کرد.

گفتنی است،  قانون پاسداشت زبان پارسی سال ۷۵ اعلام شد که طی آن ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مطرح بود و سال ۷۸ آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شد. اکنون با گذشت بیش از ۲۰سال به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم این قانون در حال احیا و اجراست. در این بین رمضان غلامی اواتی-فرماندار شهرستان سوادکوه که یکی از فرمانداران پیشتاز در بحث عملیاتی شدن این قانون در حوزه استحفاظی‌ شهرستانی خود بود درحاشیه نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی مازندران از سوی مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت. همچنین فرمانداران شهرستان‌های رامسر، محمودآباد، جویبار و سوادکوه شمالی نیز در زمره این تقدیر شدگان هستند. 

نظر شما