شناسهٔ خبر: 66918500 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه: گردشگری مذهبی فراتر از وابستگی به اوقات فراغت است

مشهد- ایرنا - استادیار گروه آموزشی جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد گفت: زیارت و گردشگری مذهبی به مفهوم تخصصی خود فراتر از وابستگی آن به زمان و اوقات فراغت است و ریشه در اعتقادها و باورهای مذهبی و ایمان به خدا دارد.

صاحب‌خبر -

محمد قاسمی خوزانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برپایی نخستین همایش ملی برنامه ریزی و توسعه گردشگری با محوریت توسعه و تسهیل زیارت و گردشگری در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: انگیزه‌های مذهبی یکی از قدیمی‌ترین و پر رونق‌ترین عوامل گردشگری در سراسر جهان است، در واقع پیشینه سفرها و گردش های مذهبی به قدمت فرهنگ دینی در فرهنگ‌های باستانی و جدید همواره جلوه‌گر است.

وی بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که علت وجودی، اهمیت و کارکرد زیارتی و گردشگری مذهبی- فرهنگی شهر مشهد برخاسته از باورداشت شیعه دوازده امامی به اصل امامت و اعتقاد به شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.

دبیر علمی همایش ملی برنامه ریزی و توسعه گردشگری توسعه و تسهیل زیارت و گردشگری با اشاره به برگزاری این همایش در روز دهم خردادماه اظهار کرد: حوزه نفوذ سفرهای زیارتی، سراسر جهان را فرا گرفته و با همه اجزا و گونه های مختلف در متن گردشگری جهانی جای دارد؛ چنانکه بر اساس آمار منتشر شده در دهه گذشته توسط سازمان جهانی گردشگری(UNWTO)، هدف بازدید تنها ۲۸ درصد گردشگران مذهبی، دیدار دوستان و خدمات سلامت بوده است.

وی گفت: ساختار و کارکرد بنیادی مشهد در مقیاس‌های بین‌المللی و ملی، تحولات قابل توجهی را در سده اخیر تجربه کرده است و به اقتصاد پایه شهر بر اثر باورهای اعتقادی دینی- مذهبی و نیازهای روزمره زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا(ع) در این مکان جغرافیایی از شهر شکل گرفته و همواره در پویایی اقتصاد شهر اثر بخش بوده است.

قاسمی خوزانی بیان کرد: نخستین همایش برنامه ریزی و توسعه گردشگری با محوریت توسعه و تسهیل زیارت و گردشگری به همت گروه جغرافیایی دانشگاه فردوسی مشهد و با مشارکت سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مرکز پژوهش های آستان قدس رضوی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تأسی از مشهد الرضا به عنوان مقصد بزرگترین کلانشهر زیارتی و گردشگری مذهبی جهان اسلام برگزار می شود.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: هدف اصلی این همایش این است که چگونه می توان ضمن برخورداری از منافع حاصل از زیارت و گردشگری مذهبی- فرهنگی شهر از مسائل و مشکلاتی همچون تفاوت در برداشت های نظری زیارت و گردشگری مذهبی، فرهنگی، چند پارچگی مدیریت زیارت و گردشگری، ضعف زیرساخت و خدمات زیارتی شامل حمل ونقل، آب آشامیدنی، ترافیک و آلودگی هوا، فقر شهر و اسکان غیر رسمی، جرم و جنایت و تمایزهای فرهنگی کاست تا به پایداری شهر و منطقه دستیابی پیدا کرد.

وی ادامه داد: نقش بقاع متبرکه در ایجاد آرامش معنوی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و پایداری فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی، بررسی بازارهای هدف زیارت و گردشگری مشهد و آلودگی های زیست محیطی زیارت از دیگر مواردی است که در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نظر شما