شناسهٔ خبر: 67336273 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در مناظره میان دو طیف سیاسی مطرح شد؛

شرکت در انتخابات به عملکرد کاندیداها بستگی دارد

پریسا عابدی

در مناظره میان دو طیف مختلف سیاسی بر شرکت در انتخابات و بها دادن به دغدغه های مردم از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری تاکید شد.

صاحب‌خبر -

مرتضی طهرانی، رئیس جبهه اصلاحات در استان اصفهان در مناظره «آرایش انتخاباتی جریان‌های سیاسی کشور» که صبح امروز در سالن شهید سلیمانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه مردم وقتی در انتخابات شرکت می‌کنند که ایده‌های خود را در عملکرد کاندیداها و بعد از آن رئیس‌جمهور ببینند، اظهار کرد: زمانی که مردم ایده‌آل‌ها، دغدغه‌ها و مسائل خود را در سخنان و عملکرد کاندیداها و مسئولان نبینند، از رأی دادن ناامید می‌شوند.

او ادامه داد: ما امروز در ستادهای تبلیغاتی با مسائل و سوالات زیادی از سوی مردم مواجه هستیم، مواجهه و پاسخ به این موج ناامیدی و سوالات مختلف مردم از جمله اینکه چرا سیاست خارجی و منطقه‌ای ما تهاجمی است؟ چرا بسیاری از سفرای ما نظامی هستند و تا کی نظامیان بر امورات جامعه حاکم هستند؟‌ مواجه هستیم. 

طهرانی ادامه داد: از نکات دیگر مورد پرسش کنار گذاشتن مسیر توسعه است، گویا اصلا نسبت به کلمه توسعه حساسیت وجود دارد که اسم آن را هم به تعالی تغییر داده‌اند، در حالی که توسعه یک اصطلاح عمومی، جهانی و پذیرفته‌شده است که تعریف آن برآورد نیازها به نحوی که به نسل آینده و داشته‌های آنها آسیب وارد نشود، اما چرا با آن مخالفت می‌شود و جزء گفتمان اصلی مسئولان نیست و همین‌ها مخالفت می‌آورد. بیانیه‌ای موسوم به گام دوم از سال ۹۵ منتشر شده که هیچ کجا تصویب نشده‌است.

همچنین احمد زمانی، عضو جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هم در این جلسه با بیان اینکه یکی از مسائل عمده ما مشکلات اقتصادی است، ادامه داد:  اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از اصول مهم در زمینه فعالیت‌های اقتصادی است که در مجلس خبرگان قانون اساسی سال ۵۸ ایجاد شد، دولت شهید رجایی به دلیل جنگ نتوانست به مسائل اقتصادی ورود کند و از اواسط دولت آقای موسوی این مسائل مطرح شد و بعد از آن مقام معظم رهبری، سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴را ابلاغ کردند، اما می‌بینیم که بین نخبگان، مسئولان و حتی کاندیداها کسی این اصل و سیاست‌های اجرایی آن را که در مسائل اقتصادی و بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی راهگشاست، نخوانده و مطالعه نکرده است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین نقطه ضعف ما عدم توجه به همین داشته‌ها و عدم اجرای قوانین است.

طهرانی ادامه داد: رفتارهای خشنی که امروز بعضا در جامعه و در برخورد با مردم دیده می‌شود به هیچ عنوان ایده‌آل جمهوری اسلامی نیست، قرار نبود نظامیان در امور مملکت دخالت کنند، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شعار ما بود که باید محقق می‌شد، اما الان تفسیر به رأی‌ها مانع از تحقق واقعی آن شده است؛ دانش نتیجه فعالیت بشر است و ما نمی‌توانیم خود را از دانش بشری محروم کنیم چون زاده غرب است، همان‌طور که علوم فیزیک، شیمی، پزشکی و فنی را از غرب و دنیا می‌پذیریم باید علوم انسانی و علم توسعه را هم بپذیریم و به کار ببریم. یک زمان شرق و خاورمیانه مرکز علم بود و علم و دانش از شرق به غرب رفت. باید توسعه را مبنا قرار دهیم و از ابزار توسعه استفاده کنیم.

این فعال سیاسی گفت: باید ببینیم کشورهای اطراف ما قبلا چگونه بودند و امروز چه شرایطی دارند؟ کشورهایی مثل ترکیه، عربستان و امارات و...برخی فکر می‌کنند با توسعه دین مردم آسیب می‌بیند، در حالی که  ۱۴۰۰ سال است که مردم دین را نگه داشته‌اند؛ این در حالی است که اگر نتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم و اعتماد مردم به هر دلیل فرو بریزد، حاکمیت هرچه بگوید مردم نمی‌پذیرند. 

طهرانی گفت: حزاب باید در کشور ما شکل بگیرند و گرداندن انتخابات و حذف و اضافات در میان احزاب باشد، کار حزبی باید شکل بگیرد، اما متاسفانه حزب و کار حزبی در کشور ما ابتر است و شکل نمی‌گیرد.

زمانی، فعال سیاسی اصولگرا هم بیان کرد: نمونه خوب حزب در کشور حزب جمهوری اسلامی بود که سعی کرده بود همه گرایش‌های اسلامی را وارد حزب کند، ولی برخی در آن زمان شدیدا به آن تاختند، به‌طوری که حزب بعد از ترورها منحل شد و بعد از آن هنوز ما نتوانسته‌ایم لزوم حزب و کار حزبی را به جامعه بفهمانیم.

وی افزود: دولت آقای رئیسی کاملا در جهت گسترش روابط کشورهای منطقه و جهان تلاش می‌کردند و اینطور نیست که گفته می‌شود. عمده اطرافیان آقای پزشکیان همراهان و اطرافیان آقای روحانی بوده‌اند، چطور مردم باور کنند که دولت آقای پزشکیان دولت سوم روحانی نیست؟

در ادامه طهرانی با بیان اینکه مشی اصلاح‌طلبی خصوصیاتی دارد، گفت اصلاح‌طلبی اهل گفت‌وگو، تعامل، مدارا و خشونت پرهیز است. ما با هیچ تجمعی رابطه نداریم و هیچ‌گاه دعوت به تجمع نکرده‌ایم، اما با سرکوب تجمعات هم مخالفیم، ‌مردم سوال و اعتراض دارند و برای بیان اعتراض به خیابان می‌آیند. نباید با آنها خشن برخورد کرد، چرا که دولت‌ها متعلق به مردم‌اند نه مردم متعلق به دولت‌ها. نسبت ما با ولایت فقیه مشخص است و ما به‌عنوان اصلاح‌طلب هرآنچه در قانون اساسی گفته شده می‌پذیریم، ‌نه کمتر نه بیشتر.

انتهای پیام

نظر شما