شناسهٔ خبر: 66917478 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفت‌وگو با دانشجو مطرح شد؛

عباسی‌مهر: شهید رئیسی دانشگاه را فرصت می‌دانست نه تهدید/ شهید جمهور به دنبال حل مسائل کف جامعه بود +فیلم

تعداد جلسات شهید رئیسی و ارتباطات ایشان با نخبگان گاهی از دامنه محاسبات ما خارج می‌شد. در کنار اینها سفرهای استانی و دیدار با نخبگان در هر کدام از این سفرها را باید افزود.

صاحب‌خبر -

عباسی‌مهر: شهید رئیسی دانشگاه را فرصت می‌دانست نه تهدید/ شهید جمهور به دنبال حل مسائل کف جامعه بود +فیلم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سعید جلیلی: جایگاه دانشگاه و دانشجو در دیدگاه مسئولین امری تعیین کننده در نسبت میان دولت و نهاد علمی دانشگاه است که فاصله حرف تا عمل را کوتاه می‌کند. به واسطه قشر نخبگانی و جامعه دانشگاهی است که می‌توان هم در زمینه کشف نظام مسائل کشور نقش ایفا کرد و هم اینکه دانشگاهیان برای حل مشکلات به ارائه راهکارهای عملی اقدام کنند.

 

شهادت رئیس دولت سیزدهم، سیدابراهیم رئیسی، باعث شد نحوه تعامل این دولت با دانشجویان و دانشگاهیان مورد بازخوانی قرار بگیرد. برخی موقعیت‌ها و نعمت‌ها تنها زمانی به صورت برجسته احساس می‌شوند که با فقدان آنها روبرو باشیم. رابطه شهید جمهور با جامعه دانشگاهی نیز به این صورت بوده است. جلسات متعدد برگزار شده در طول سه سال اخیر که با پرسش و پاسخ میان مسئولین و دانشجویان همراه بود، گواهی بر این مسئله است که تا امروز کمتر به جزئیات آن پرداخته شده است.

 

  • بیشتر بخوانید: نگاهی به سیاست‌ورزی «شهید جمهور» در دانشگاه‌ها؛ تبدیل دانشگاه گره‌گشا به اتاق فکر دولت با تدبیر «خادم‌الرضا»

 

مهدی عباسی‌مهر، مدیر سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها درباره اهمیت دانشجو در دیدگاه شهید رئیسی می‌گوید: الگوی این توجه به جامعه نخبگان برگرفته از نحوه رفتار رهبر انقلاب اسلامی است که در سه دهه اخیر تا امروز بیش از ۲۵۰ جلسه با دانشجویان و دانشگاهیان داشتند، حتی در شرایط سخت مثل کرونا که دیگر جلسات لغو می‌شد. خود این رویکرد نیز برگرفته از الگوی حکومتی ائمه اطهار و امیرالمومنین(ع) است. از این نظر جمهوری اسلامی رکورد دار و صاحب نظریه‌ای است که می‌گوید "برای اداره جامعه خودم باید با جامعه دانشگاهی ارتباط داشته باشم."

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2292172" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149451/2292172?width=400&height=300"></script></div>
 

وی در ادامه توضیح داد: شاگردان امام نیز طبیعی است در این مسیر قدم بردارند. یکی از افرادی که خیلی تلاش کرد در این مسیر گام بردارد، شهید رئیسی بود. این رفتار فقط مربوط به دوره ریاست جمهوری ایشان هم نمی‌شود. از وقتی حکم تولیت سازمان آستان قدس رضوی را دریافت کردند، ارتباط با دانشجویان را در این جایگاه داشتند. آن زمان برگزاری این جلسات با تشکل‌های دانشجویی با آن شرایط زمانی سیاسی دولت، یک علامت سوال بود.

آقای رئیسی در فضای دانشگاه تنفس ایجاد کرد و گفت ما دنبال برخورد سخت نیستیم بلکه دنبال فضای آزاد و قانونمدار هستیم.


عباسی‌مهر که در ادوار مختلف در جمع دانشجویان تشکیلاتی حضور داشته و شاهد جلسات مختلف و حضور رئیس جمهور در جمع دانشجویان بود، در خصوص رویکرد شهید رئیسی در ماجرای آبان ۱۳۹۸ گفت: گروه‌های مختلف و اقشار متعدد در مقابل رئیس جمهور حضور پیدا کردند و حرف خود را زدند. این صرفا منحصر به یک جلسه نبود، دیدگاه شهید رئیسی به دانشگاه مانند یک فرصت بود که ما باید از نگاه تهدید محور به دانشگاه فاصله بگیریم و ارتباطات خودمان را با دانشگاه بیشتر کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2292177" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149451/2292177?width=400&height=300"></script></div>


وی افزود: حضور شهید رئیسی در شانزده آذر سال ۱۳۹۸ در زمانی که هیچ فعال سیاسی رغبت به حضور در فضای دانشگاهی نداشت، آن هم یک تنه به عنوان رئیس دستگاه قضایی در سیاسی‌ترین دانشکده و دانشگاه کشور، یک حرکت بسیار بزرگ بود. شهید رئیسی دانشگاه را فرصت میدانست و نه تهدید. حضور برخی چهره‌های با سلیقه‌های متفاوت با نقد‌های جدی به نظام جمهوری اسلامی، نشان از این داشت که می‌خواست حرف‌های همه را بشنود. در اتفاقات آن سال با وقایعی که رقم خورد، برخی افراد محکومیت گرفتند، اما ایشان با پیگیری دستور عفو برای آن‌ها گرفت که بی سابقه بود. این دستور عفو‌ها برای اولین بار بود که رقم میخورد.

 

عباسی‌مهر می‌گوید: حاج آقای رئیسی نه از منظر یک نیروی تسامح‌گر و تساهل‌گر، بلکه از منظر یک پدری که دوست دارد دانشگاه به جایگاه خودش برگردد و توسط خود دانشگاهیان اداره شود، یک نقش بسیار کلیدی را ایفا کرد که مورد تحسین تمام جریان‌های سیاسی قرار گرفت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2292180" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149451/2292180?width=400&height=300"></script></div>


وی در ادامه توضیح داد: تعداد جلسات شهید رئیسی و ارتباطات ایشان با نخبگان گاهی از دامنه محاسبات ما خارج می‌شد. در کنار این‌ها سفر‌های استانی و دیدار با نخبگان در هر کدام از این سفر‌ها را باید افزود. حداقل در سال سه جلسه ثابت دانشجویی داشتند. ارتباط مسئولین در دولت‌های قبل با گذر زمان کم شده تا اینکه قطع می‌شد و شاهد بودیم جلسات در آیین آغاز سال تحصیلی خلاصه می‌شود. شهید رئیسی صرفا به دنبال مخابره کردن یک سری جلسات نمادین نبود.

سال ۱۴٠۱ شهید رئیسی با دعوت خصوصی از بچه‌هایی که در دانشگاه جانانه از آرمان‌های انقلاب دفاع می‌کردند، تشکر کرد تا بگوید من به عنوان رئیس جمهور شما را می‌بینم.


عباسی‌مهر افزود: در ایام پس از وقایع سال ۱۴۰۱ شهید رئیسی یک جلسه خصوصی با فعالین دانشجویی که جانانه در دانشگاه از انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند، برگزار کرده تا آن‌ها را ملاقات کرده و بگوید خدا قوت و من به عنوان رئیس جمهور شما را می‌بینم ایشان به دنبال التیام مسائل کف جامعه، تصحیح روابط و دنبال کم کردن فاصله‌ها بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2292182" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149451/2292182?width=400&height=300"></script></div>


وی ادامه داد: ما بعضا حسرت دوره بهشتی و رجایی را میخوریم، اما امروز هم می‌بینیم کسی بر مسند کار قرار گرفته که الگوی ایشان همان شهیدان است. در این جلسات نقد‌های خیلی جدی مطرح می‌شود و مسئولین به شدت با زبان آرمانخواه دانشجو مورد نقد قرار می‌گیرند با این حال مسئول از آن جلسه احساس رضایت دارد، چون یک هدف دنبال میکند. همه ایران برای شهید رئیسی مهم بود و نظر همه را می‌شنیدند. تجلی مهم بودن دانشگاه برای شهید رئیسی در اهتمام ایشان و دستور به مسئولین برای حل مسائل و مشکلات معیشتی، پژوهشی و... دانشجویان است. آقای رئیسی الگوی زنده و نمایان جلوی روی ما بود.

عباسی‌مهر درباره خصوصیت دیگر همراهان شهید جمهور از جمله شهید امیرعبداللهیان گفت: عملکرد ایشان برای فعال کردن تمام ظرفیت‌های جهانی برای حل مسئله فلسطین و حضور ایشان در دانشگاه مثال زدنی است.

دانشجوها به واسطه این رفتارهای پدرانه آقای آل هاشم بعد از شهادت ایشان احساس یتیمی کردند. حاج آقا فقط امام مصلا نبود بلکه امام خیابان و دانشگاه هم بود.

 


عباسی‌مهر در پایان درباره خصلت خاص شهید آل هاشم نیز گفت: عملکرد آقای آل هاشم در نوع خودش بی‌سابقه است. حاج آقا اسم دانشجو‌ها را حفظ بود و در شخصا در خوابگاه حضور پیدا میکرد. حاج آقا خودش با دانشجویان تماس برقرار می‌کرد. به واسطه همین رفتار‌های پدرانه بود که دانشجو‌ها بعد از شهادتشان احساس یتمی پیدا کردند. این نشان داد خط فکری و رویکرد اصیل جمهوری اسلامی در حال ادامه پیدا کردن است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2292097" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149451/2292097?width=400&height=300"></script></div>
فیلم کامل برنامه

نظر شما