شناسهٔ خبر: 66911005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در تب و تاب انتخابات؛ کدام چهره‌ها می‌آیند؟

دستور آغاز فرایند چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، فردا در شرایطی صادر خواهد شد که تنها ۱۰ روز از شهادت هشتمین رئیس‌جمهور خادم کشور و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد می‌گذرد و این روزها اخبار مختلفی از حضور یافتن یا نیافتن چهره های مختلف در انتخابات شنیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دستور آغاز فرایند چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، یکسال زودتر از موعد، فردا در شرایطی صادر خواهد شد که تنها ۱۰ روز از شهادت هشتمین رئیس‌جمهور خادم کشورمان، شهید آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد می‌گذرد. پس از این سانحه تلخ و شوکه‌کننده، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند فرایندهای اداره کشور به سرپرستی معاون اول رئیس‌جمهور بدون اختلال جلو رفت و در همین راستا مطابق قانون اساسی، کشور بلافاصله آماده برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست‌جمهوری شد، انتخاباتی که مطابق قانون باید تا ۵۰ روز پس از فوت ناگهانی رئیس‌جمهور، یعنی تا هشتم تیر برگزار شود.

طبق جدول زمان‌بندی برگزاری انتخابات ثبت‌نام از داوطلبان از تاریخ دهم تا چهاردهم ماه جاری انجام می‌شود.

در تب و تاب انتخابات/ کدام چهره‌ها می‌آیند؟

در همین شرایط، احمد وحیدی، وزیر کشور در نشست هم‌اندیشی استانداران سراسر کشور با تسلیت مجدد حادثه ناگوار سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهانشان گفت: اگرچه این مصیبت عزای بسیار عمیقی بر همه ما بود، اما عنایت الهی و جوشش مردم تسکینی بر قلوب همه شد و مردم یک بازشناسی جدید از رئیس‌جمهور و خادمان شهید داشتند.

وی افزود: در این شرایط این خود موجب امیدواری است که مردم بار دیگر ثابت کردند که انقلاب اسلامی پرشور و همچنان پابرجا است.

وزیر کشور در بخش دیگری از این نشست، خطاب به استانداران با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: سرمایه‌های اجتماعی که در روزهای اخیر در سراسر کشور شاهد آن بودیم باید حفظ شود و با همین سرمایه نیز برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آماده شده‌ایم.

وحیدی مشارکت حداکثری در انتخابات را مورد توجه و تاکید قرار داد و گفت: استانداران سراسر کشور مشارکت در انتخابات را با همه ابعاد باید دنبال کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: داوطلبان انتخابات قبل ثبت‌نام از دارا بودن شرایط مطمئن باشند

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز به داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری توصیه کرد که پیش از مراجعه به ستاد برای ثبت‌نام، حتماً اطلاعیه شماره یک این ستاد را که ناظر بر شرایط ثبت‌نام است، مطالعه کنند.

در شرایطی که کمتر از ۲۴ ساعت تا آغاز رسمی فرایند ثبت نام نامزدها زمان باقی است، اخبار مختلفی از حضور یافتن یا نیافتن چهره‌های جریانات مختلف سیاسی برای ثبت‌نام به عنوان کاندید ریاست‌جمهوری شنیده می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در تب و تاب انتخابات/ کدام چهره‌ها می‌آیند؟

محسن رضایی هنوز تصمیمی نگرفته است

دفتر محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیانیه‌ای در خصوص اخبار منتشرشده مبنی بر حضور یا عدم‌حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است:

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

اخیراً اخبار و نقل‌قول‌ها مبنی بر حضور یا عدم حضور دکتر محسن رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده است، به اطلاع می‌رساند ایشان تاکنون هیچ اظهارنظری در این رابطه نداشته‌اند و در زمان حاضر مشغول رایزنی و ایجاد وحدت بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب هستند.»

در این پیام همچنین خاطرنشان شده است: در صورتی که ایشان به تصمیمی برسند به‌صورت رسمی اعلان خواهد شد.

وحیدی و مخبر کاندیدا نخواهند شد

حجت‌الاسلام حسین جلالی، نماینده دور یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: طبق اعلام شخص مخبر، ایشان در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند، البته منعی ندارند، اما ایشان برگزارکننده انتخابات است و در این راستا حتی وزیر کشور نیز حضور پیدا نخواهد کرد.

همسر شهید رئیسی کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شود

تابناک نوشت: مسئول دفتر آیت‌الله علم الهدی اعلام کرد که موضوع حضور و کاندیدا شدن همسر شهید آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاً صحت ندارد، همچنین دفتر آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد که خانواده شهید آیت‌الله رئیسی از کاندیدی در انتخابات پیش رو حمایت نخواهد کرد.

نامزدی سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری قطعی شد

بر اساس آنچه که برخی از خبرگزاری‌ها مانند تسنیم روایت کردند، سعید جلیلی برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری که جمعه ۸ تیر برگزار خواهد شد، تصمیم قطعی گرفته است.

سید امیرحسین قاضی‌زاده کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟

برنا نوشت: طبق پیگیری‌ها امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهد کرد.

فتاح کاندیدا می‌شود؟

علاوه‌بر این، پیش‌تر اخباری مبنی بر تصمیم فتاح برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده بود که به گفته برخی رسانه‌ها، فتاح به ادامه مأموریت فعلی خود تمایل دارد و قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد، البته برخی دیگر منابع خبری اعتقاد دارند که رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد.

شمخانی قصد کاندیداتوری دارد

شنیده‌ها حاکی است که علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.

سعید محمد می‌آید

شماری از رسانه‌ها نیز به نقل از یکی از منتخبان مجلس دوازدهم اعلام کردند سعید محمد در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم ثبت‌نام می‌کند.

ضرغامی، زاکانی و بذرپاش در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند؟

روزنامه فرهیختگان نوشت: برخلاف اخبار منتشرشده، عزت‌الله ضرغامی هنوز تصمیمی مبنی‌بر حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نگرفته است و گویا تمایل چندانی نیز برای حضور ندارد.

برخلاف عزت‌الله ضرغامی به‌نظر می‌رسد علی زاکانی، شهردار تهران قصد حضور و نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد و این تصمیم هم قطعی است.

جبهه شریان از جمله گروه‌های سیاسی نزدیک به دولت نیز این روزها به‌طور رسمی ستاد انتخاباتی ریاست‌جمهوری را راه‌اندازی کرده و در حال فعالیت است. به‌نظر می‌رسد این گروه به افرادی از جمله مهرداد بذرپاش نزدیک است.

در تب و تاب انتخابات/ کدام چهره‌ها می‌آیند؟

اسحاق جهانگیری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟

برنا نوشت: برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از احزاب مختلف اصلاح‌طلب به‌طور جدی بر کاندیداتوری اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی به اجماع رسیده‌اند.

علاوه بر حزب کارگزاران سازندگی، برخی شخصیت‌ها در احزاب دیگر نیز بر کاندیداتوری اسحاق جهانگیری به اجماع رسیده‌اند، اما او نیز همچون علی لاریجانی منتظر انجام مذاکراتی در سطوح بالا برای اطمینان از تأیید توسط شورای نگهبان است.

ظریف کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟

ایلنا نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات قصدی برای کاندیداتوری دارید، گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: خیر.

غضنفری: در حال بررسی شرایط هستم

مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی هم از احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت و اظهار کرد: برای حضور قطعی در انتخابات ریاست‌جمهوری فعلاً زمان داریم؛ من در حال بررسی شرایط هستم؛ برخی دوستان و همکاران سابق من پیشنهادهایی در این باره داده‌اند، اما حضورم در حد گمانه‌زنی است.

وی گفته است: اگر کسی بخواهد در این حوزه وارد شود نیازمند بررسی همه‌جانبه و رصد شرایط موفقیت برای رای‌آوری و به‌دست گرفتن دولت به منظور بسامان کردن کارها و حل مشکلات و تراز رساندن ناترازی‌هاست. بلند کردن این تفکر نیازمند تفکر همه‌جانبه است تا فرد با اطمینان خاطر در کارزار رقابت وارد شود و با هدف تحقق برنامه هفتم توسعه اقداماتی را انجام دهد.

فرزین کاندیداتوری‌اش را تکذیب کرد

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران درباره انتشار اخباری مبنی بر حضور وی در انتخابات گفت: قصدی برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم.

ثبت‌نام پزشکیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری قطعی شد

خبر دیگر اینکه، تصمیم مسعود پزشکیان برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری چهاردهم قطعی شد.

پیش‌تر برخی رسانه‌ها از اعلام کاندیداتوری مسعود پزشکیان خبر داده بودند و اکنون شنیده‌ها حاکی از آن است که تصمیم مسعود پزشکیان برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری چهاردهم قطعی شده و در جلسه روز هشتم خرداد صحن مجلس، برخی منتخبان اصلاح‌طلب با حضور وی جلسه‌ای داشتند و در رابطه با ستادها و فعالیت‌های انتخاباتی وی بحث و بررسی‌ها شد.

حزب اعتدال و توسعه: بر حضور نوبخت و واعظی اصرار داریم / ‏‬ با لاریجانی گفت‌وگو می‌کنیم

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با ایلنا از درخواست اعضای حزب مبنی بر حضور نوبخت و واعظی برای حضور در انتخابات و آغاز رایزنی‌ها با علی لاریجانی خبر داد.

وی اعلام کاندیدای مدنظر این حزب را به بعد از بررسی صلاحیت‌ها موکول کرده و گفته است: ما با بسیاری از افراد و نخبگان جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب صحبت‌هایی را داشتیم و رایزنی‌ها به صورت انفرادی و جمعی انجام شده و به صورت نسبی به نتایجی رسیدیم. اما موضع قطعی حزب زمانی خواهد بود که شورای مرکزی از میان رایزنی‌ها و مشورت‌ها به جمع‌بندی نهایی برای کاندیداها برسد.

هروی می‌گوید: حزب اعتدال و توسعه اصرار بر حضور آقایان نوبخت و واعظی دارد. از خود آقایان هم دعوت و خواسته شده تا حضور داشته باشند، اما هر دو به ادامه رایزنی‌ها و اینکه بتوانند به یک جمع‌بندی برسند منوط کردند. بنابراین همه این رایزنی‌ها در داخل و بیرون حزب موکول به این خواهد بود که بتوانیم در شورای مرکزی تصمیم‌گیری کنیم. وی گفت‌وگوی حزب اعتدال و توسعه با علی لاریجانی را هم تأیید کرد و گفت: حزب وظیفه خود را به عنوان یک دستور کار سیاسی انجام می‌دهد و پیگیر موضوع است.

واکنش لاریجانی به احتمال نامزدی‌اش

علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد. لاریجانی در حاشیه افتتاحیه مجلس دوازدهم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ببینیم. حالا!

تصمیم حزب کارگزاران برای حمایت از کاندیداتوری «محسن هاشمی»

در همین شرایط، شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در جریان بررسی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به تصمیم اولیه برای حمایت از محسن هاشمی رفسنجانی رسیده و این تصمیم مورد وثوق همه اعضای شورای مرکزی این حزب قرار گرفته است.

محسن هاشمی درباره این تصمیم گفته است که مخالفتی با کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. بر همین اساس، مقرر شده است که حزب کارگزاران جلساتی با جبهه اصلاحات داشته باشد تا در صورت توافق، کارگزاران با جبهه اصلاحات به یک گزینه برسند؛ کارگزاران محسن هاشمی را به عنوان گزینه پیشنهادی خود به جبهه اصلاحات معرفی کرده است و منتظر است در جلسات آتی با جبهه اصلاحات به یک جمع‌بندی درباره نامزد نهایی برسد.

محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در همین زمینه گفت: آنچه درباره کاندیداتوری من گفته شده نظر شورای مرکزی حزب کارگزاران است که به جبهه اصلاحات هم اعلام شده است. وی ادامه داد: حزب کارگزاران در قالب جبهه اصلاحات عمل می‌کند و هماهنگ با این جبهه است و تصمیم نهایی نیز به صورت هماهنگ با جبهه اصلاحات گرفته خواهد شد.

انصاری: سید حسن خمینی تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد

محمدعلی انصاری از اعضای سابق دفتر امام خمینی (ره) نیز در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص احتمال کاندیداتوری حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: اجمالاً می‌دانم که ایشان بنایی برای کاندیداتوری ندارند.

ابطحی: در انتخابات مشارکت فعالی داریم / روحانی آسیب زیادی به جریان اصلاح‌طلب وارد کرد

ایسنا نوشت «محمد علی ابطحی» سیاستمدار اصلاح‌طلب و معاون «سید محمد خاتمی» در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: جریان اصلاح‌طلب این بار تصمیم گرفته که برخلاف دوره‌های قبلی مشارکت فعالی در انتخابات پیش‌رو داشته باشد.

وی افزود: اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند از نامزدهای غیر اصلاح‌طلب حمایت نکنند، زیرا او (روحانی) آسیب زیادی به جریان اصلاح‌طلب وارد کرد، نام نامزدهای اصلاح‌طلب احتمالی اکنون در حال بررسی است.

نظر شما