شناسهٔ خبر: 66890957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

توصیه خاتمی؛ محمد صدر با ۷۳ سال سن جدی‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان برای ریاست جمهوری!

رار شده که اصلاح‌طلبان با نامزد اختصاصی وارد رقابت‌های انتخابات تیرماه امسال شوند.شریف تأکید کرده که نشست فوق‌العاده این جبهه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری نیز برای ورود به مصادیق ادامه دارد.

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: یکشنبه‌شب جلسه شورای عالی اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاحات ایران) به‌منظور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به ریاست آذر منصوری در حالی برگزار شد که این تشکیلات انتخاباتی در انتخابات سه ماه پیش پارلمان بروز و نمودی از خود نشان نداد و به تعبیری تحریم انتخابات را در پیش گرفت.

به گزارش صبح نو، در این جبهه بیش از 20 حزب اصلاح‌طلب به‌عنوان اعضای حقوقی و 15 عضو حقیقی عبارت‌اند از: بهزاد نبوی، فخرالسادات محتشمی‌پور، محسن امین‌زاده، محمدرضا جلایی‌پور، عماد بهاور، بدرالسادات مفیدی، سیدحسن رسولی، معروف صمدی، اسماعیل گرامی‌مقدم، فاطمه سعیدی، محسن هاشمی، غلامرضا ظریفیان، محمد مقدم، آذر منصوری و محسن آرمین حضور دارند.

با اینکه در نشست دیشب طبق اطلاعی که خبرنگار «صبح نو» کسب کرده بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب تأکید بر مشارکت فعال اصلاح‌طلبان داشتند؛ اما با امر و نهی برخی از تندروها در جلسه رو‌به‌رو شدند. تندروها در جلسه تأکید داشته‌اند که اگر قرار باشد در انتخابات مشارکتی داشته باشیم هم مشروط خواهد بود.

طبق روایتی که احمد شریف، عضو جبهه اصلاحات ایران به خبرگزاری برنا داده است، قرار شده که اصلاح‌طلبان با نامزد اختصاصی وارد رقابت‌های انتخابات تیرماه امسال شوند.شریف تأکید کرده که نشست فوق‌العاده این جبهه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری نیز برای ورود به مصادیق ادامه دارد.

صفر اسلامی دیگر عضو جبهه اصلاحات نیز توضیحاتی از جلسه دیشب به فارس داده و تصریح کرد: «در این جلسه کم و کیف ورود جبهه اصلاحات برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری به بحث گذاشته شد و چندین نظر بیشتر از بقیه نظرات مطرح بود.»

وی گفت: «یک نظر مهم این بود که جبهه اصلاحات به صورت مشروط وارد انتخابات شده و نظر مهم دوم این بود که نامزدهای اصلاح‌طلب برای ثبت‌نام در انتخابات اقدام کنند و بعد در رابطه با جزئیات حضور؛ نتیجه‌گیری و نظر قطعی جبهه اصلاحات اعلام شود.» وی افزود: «البته در این جلسه این موضوع به رأی گذاشته نشد و نظر قطعی و رأی‌گیری در این رابطه به جلسه آینده جبهه اصلاحات که در دو سه روز آینده برگزار می‌شود، موکول شد.»

به گفته این عضو جبهه اصلاحات، یکی دیگر از تحلیل‌ها و نظراتی که در این جلسه مطرح شد، امکان رقابت سه‌ضلعی در انتخابات پیش‌رو بود و اعضا معتقد بودند در صورت تأیید صلاحیت برخی چهره‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب، مردم شاهد رقابت بین اصول‌گرایان، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان خواهند بود و جبهه اصلاحات صرفا در صورت تأیید از کاندیدای شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب حمایت خواهد کرد.

البته پس از روایتی که از سوی برخی از اعضا درباره جلسه فوق‌العاده یکشنبه شب منتشر شد، آذر منصوری طی توئیتی تأکید کرد: «جبهه اصلاحات ایران هنوز هیچ مصوبه‌ای در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته است. گفت‌وگوها ادامه دارد و مواضع جبهه در این ارتباط از طریق بیانیه، اطلاعیه و سخنگوی این تشکیلات اعلام می‌شود. کلیه اخبار یا نقل‌قول‌های دیگری که در این زمینه منتشر می‌شود، فاقد اعتبار است.»

این توئیت منصوری بدین معنی است که آنها درصدد هستند که همچون انتخابات‌های 98، 1400 و 1402 مشارکت اصلاح‌طلبان را فیلترشده و در صورت لزوم متوقف کنند.

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات ايران نیز طی گفت‌وگویی بار دیگر از مشارکت مشروط سخن گفته و تصریح کرده است: «حضور ما بستگی به رفتار حکومت دارد که چه برخوردی با انتخابات تیرماه کند.»

وى با اشاره به اين‌كه این روز‌ها کشور دچار بحران شده و امیدواریم که هرچه زودتر مسیر درستی از انتخابات را به تصویر ببینیم، افزود: «اگر بخواهند از انتخابات گذشته عبرت بگیرند، باید نگاهی به وضعیت نابسامان کشور و افزایش ناکارآمدی‌ها و فاصله مردم و حکومت بیندازند و تصمیم‌گیری را به مردم واگذار کنند؛ اما اگر قصدشان عدم عبرت گرفتن باشد و اکثریت را کنار بگذارند، قاعدتا در به همان پاشنه قبلی خواهد چرخید و این مسأله موجب افزایش نگرانی‌ها، ناکارآمدی‌ها و بحران‌های پی‌درپی خواهد شد.»

جواد امام با تأكيد بر اين‌كه آقای خاتمی بارها آشتی ملی را پيشنهاد كرد؛ اما موضعی که نسبت به ايشان اتخاذ شد موضع همدلانه‌ای نبود، گفت: «آقاى خاتمى خيلى تلاش كرد تا انحرافات ایجاد شده در جمهوريت متوقف شود؛ اما هیچ اتفاقی رخ نداد و متأسفانه در سه انتخابات اخیر نتيجه اين رفتارها را در کاهش مشارکت مردم ديديم. واقعا کدام‌یک از نظرات آقای خاتمی شنیده شده یا اصلاحی صورت گرفته است؟ برعكس مى‌بينيم هر کسی را كه با آقای خاتمی تماس داشته و همراه بوده، ردصلاحیت می‌کنند.»

سخنگوى جبهه اصلاحات ايران با بيان اينكه ما هرچه جلوتر می‌رویم، فاصله‌ها بیشتر می‌شود و برخورد‌های حذفی نیز افزایش می‌یابد، اضافه كرد: «فراموش نکنیم که بیش از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و اهمیت انتخابات پیش‌رو، تجدید‌نظر حاکمیت و ایجاد شرایط لازم برای حضور حداکثری مردم مهم است. این انتخابات می‌تواند امتحان و فرصتی برای حاکمیت باشد که سیاست‌های یکدست‌سازی را متوقف و زمینه بازگشت همه سلایق و جریان‌های سیاسی را فراهم کند.» شهاب طباطبایی نیز در اینستاگرام خود از حضور بهزاد نبوی، رئیس سابق جبهه اصلاحات ایران در این نشست خبر داده است. 

حضور بهزاد نبوی در حالی صورت می‌گیرد که او مدت‌هاست در جلسات اصلاح‌طلبان شرکت نمی‌کرد که برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند: «با توجه به اینکه بهزاد نبوی در طیف اصلاح‌طلبان انتخابات‌محور دسته‌بندی می‌شود احتمالا حضور او برای غلبه بر تندروهای اصلاحات و خروج جبهه اصلاحات از انفعال سیاسی و انتخاباتی است.» 

بهزاد نبوی در انتخابات 1400 علی‌رغم اینکه تندروهای جریان اصلاحات در نهایت جبهه اصلاحات را وادار به انفعال کرده بودند، پای صندوق رأی حاضر شد و رأی خود را به نام عبدالناصر همتی  در صندوق انداخت. او پس از تندتر شدن فضای حاکم در جبهه اصلاحات ایران از کاندیداتوری برای ریاست منصرف شد و در جلسات این جبهه علی‌رغم عضو بودن حضور نیافت. 

حالا اما حضور مجدد او در جبهه اصلاحات ایران این پیام را مخابره می‌کند که بهزاد نبوی برای جمع‌بندی و حمایت اصلاح‌طلبان از یک کاندیدای خاص به دنبال کنشگری فعال در نهاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان است.

«صدر» در صدر
تاکنون اسامی چهره‌های مختلفی از اردوگاه اصلاحات برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری تیرماه سال جاری مطرح شده است. سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیپلمات باسابقه دولت اصلاحات، جدیدترین و جدی‌ترین گزینه‌ای است که نام او برای کاندیداتوری و نامزدی در انتخابات مطرح شده است.

فردی که برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی شده‌اند که به توصیه رئیس دولت اصلاحات قرار است در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کند.

یکی از نزدیکان سیدمحمد صدر امروز به خبرگزاری تابناک گفته است که او هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است و منتظر حضور دیگر اصلاح‌طلبان برای نام‌نویسی در انتخابات است و در صورت لزوم نام‌نویسی خواهد کرد. محمد صدر به نظر گزینه‌ای است که می‌تواند دو طیف رایکال و عملگرای جبهه اصلاحات را به یکدیگر نزدیک کند.

معاونان اول دولت اصلاحات و اعتدال در صف پاستور
اسحاق جهانگیری، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و معاون اول دولت حسن روحانی و محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان و معاون اول دولت اصلاحات دو گزینه محتملی هستند که قرار است در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کنند؛ اما اصلاح‌طلبان خیلی به حمایت از آنان تمایلی ندارند.برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند که محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری در صورت کاندیداتوری، شانسی برای پیروزی نخواهند داشت؛ چراکه هر دوی آنان دولت‌هایی را نمایندگی می‌کنند که کارنامه آنان پیش‌روی مردم بوده و البته کاندیدایی هم بودند که تا آخر در انتخابات نماندند و برای پیروزی فرد دیگری، کنار کشیده‌اند و همین امر سبب شده تا این‌بار نیز از سوی مردم خیلی جدی گرفته نشوند و سبد آرای بسیار ضعیف و شکننده‌ای داشته باشند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت اعتدال، محمد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت اعتدال، شهیندخت مولاوردی معاون زنان حسن روحانی، معصومه ابتکار معاون رؤسای سازمان محیط زیست در دولت‌های اصلاحات و اعتدال، مجید انصاری سخنگوی مجمع روحانیون مبارز، مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده مردم تبریز در مجلس و نایب رئیس مجلس دهم، سورنا ستاری معاون تحقیقات و فناوری دولت روحانی و شهید رئیسی، عبدالناصر همتی عضو حزب کارگزاران سازندگی و نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله افرادی هستند که نام آنها برای نامزدی در انتخابات پیش‌رو مطرح است.

باید دید که از 10 الی 14 خردادماه بالاخره کدام چهره اصلاح‌طلب در ساختمان خیابان فاطمی حضور می‌یابد و نام‌نویسی خواهد کرد و در نهایت آیا دود سفید از اردوگاه اصلاح‌طلبان برای حمایت از نامزد یا نامزدهای اصلاح‌طلب بلند خواهد شد و یا باز هم ساز و کار تشکیلاتی و انتخاباتی اصلاح‌طلبان می خواهد چون سه انتخابات گذشته، رفتار منفعلانه را در پیش بگیرد و تماشاچی انتخابات باشد و دیگر عناصر سیاسی و حزبی اصلاح‌طلبان را هم از هر گونه کنشگری سیاسی و انتخاباتی بر حذر دارد و پدرسالارگونه رفتار کند.

نظر شما