شناسهٔ خبر: 66910728 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چالشهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از عوامل موثر در افزایش خشونت است

اصفهان - ایرنا - روانشناس بالینی در اصفهان گفت: چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از عمده عوامل موثر در افزایش سطح خشونت در بین افراد جامعه است.

صاحب‌خبر -

افسانه برومند روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: خشونت یکی از آسیب‌های اجتماعی است‌ که شدت یافتن آن، به نزاع و درگیری و در نهایت پیامدهای ناگوار منجر می شود.
وی اظهار داشت: زندگی ماشینی و درگیری های زیاد کاری و مسائل زیست محیطی و دیگر متغیرهای محیطی باعث شده تا آستانه تحمل افراد بسیار پایین آید و روابط عاطفی سابق جای خود را به خشونت، پرخاشگری و برخوردهای خشک و بی روح بدهد.
این روانشناس یادآور شد: در برخی از موارد که کیفیت زندگی پایین می‌آید، افراد در پی کاهش رضایت‌مندی، روحیه شان را نیز از دست می دهند و از نظر اجتماعی هنجارها را رعایت نمی کنند، در نتیجه با پرخاشگری شرایط زیستن را برای خود و دیگران با مشکل مواجه می کنند.
وی، میزان خشونت را در تابستان با توجه به افزایش گرمی هوا نسبت به دیگر فصل‌های سال بیشتر عنوان کرد و گفت: در حقیقت گرما به صورت غیر مستقیم در پرخاشگری نقش دارد و تاثیرات خود را از طریق یکسری عوامل بر فرد اعمال می‌کند.
برومند افزود: در چنین شرایطی معمولا افرادی که نمی توانند مشکلات خود را حل کنند و احساس ناراحتی می کنند و از فشار روانی رنج می برند در کانون جامعه رفتار مخربی از خود بروز می دهند.
به‌گفته وی، در چنین حالتی در جامعه شاهد شکل گیری خشونت هستیم؛ افراد با زور و جبر حرف خود را می زنند, به منافع دیگران بی توجه هستند، هنجار ها را اعمال نمی کنند و تصور دارند با زور و جبر است که می شود حرف خود را پیش ببرند.
این روانشناس با تاکید بر آموزش مدیریت حالت‌های روحی از جمله خشم در نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین مدارس و دانشگاه ها گفت: آموزش شیوه های تمرکز روی کردار و گفتار، شناسایی محرک‌های عصبی و عوامل موثر بر خشم و پرداختن به تفکر و ورزش در کاهش شدت خشم و افزایش آرامش افراد موثر است.

نظر شما