شناسهٔ خبر: 66910475 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روش مطالعه دانش‌آموزان در امتحانات چگونه باید باشد تا عملکرد بهتری داشته باشند؟

مشاور تحصیلی رسمی آموزش‌وپرورش گفت: دانش‌آموزان در شرایط عادی و روزهای استراحت پیش از امتحانات که به‌طور معمول یک هفته است، فرصت خود را برای رفع اشکال و تثبیت مطالب درسی اختصاص دهند و از زمان‌های دیگر برای مرور استفاده کنند، سپس به سراغ رفع اشکال و حل کردن نمونه سوال بروند.

صاحب‌خبر -

سید محمدعلی ظفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ایام امتحانات با توجه به شرایط و قوانین جدید در دوره متوسطه دوم که نمرات در سوابق تحصیلی دانش‌آموزان لحاظ می‌شود و بر معدل کنکور آن‌ها تأثیر دارد، بهتر است درس خواندن به روش اصولی و هدفمند باشد.

وی افزود: دانش‌آموزان باید در فرصت‌هایی که میان امتحانات وجود دارد، مطالعه‌ای مروری بر مباحثی که در طول سال متوجه نشدند، داشته باشند یا در دروس دارای اشکال که با صرف خواندن کتاب رفع نمی‌شود، از کلاس‌ها، فیلم‌ها و منابع آموزش مجازی استفاده کنند.

مشاور تحصیلی و کنکور با بیش از ۱۵ سال سابقه با بیان اینکه تجربه نشان داده است که حدود ۴۰ درصد سوالات هر سال تکرار یا در قالب‌های مختلف مجدد مطرح می‌شود، ادامه داد: به صورت کلی در زمان امتحانات، دانش‌آموزان باید کتاب درسی را مطالعه کنند و سعی در تسلط یافتن بر مباحث و دروس داشته باشند، سپس به سراغ پاسخ دادن به نمونه سوالات امتحانی و شبه‌امتحانی بروند، چراکه دانش‌آموز با نمونه سوالات سال‌های گذشته آشنا می‌شود و اعتماد به نفس او افزایش می‌یابد.

ظفر با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان در شب امتحان نباید مطالعه درسی داشته باشند، بلکه باید نمونه سوال حل کنند تا عملکرد بهتری در آزمون‌ها داشته باشند، عنوان کرد: میزان تنوع سوالات تشریحی از یک موضوع و مبحث درسی گسترده نیست، به همین سبب دانش‌آموزان با حل کردن نمونه سوال می‌توانند علاوه بر تثبیت مطالبی که مطالعه کرده‌اند، با نمونه سوالات هر درس آشنا شوند و در زمان امتحان در مواجهه با سوالات، عملکرد بهتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان در شرایط عادی و روزهای استراحت پیش از امتحانات که به‌طور معمول یک هفته است، فرصت خود را برای رفع اشکال و تثبیت مطالب درسی اختصاص دهند و از زمان‌های دیگر برای مرور استفاده کنند، سپس به سراغ رفع اشکال و حل کردن نمونه سوال بروند.

عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور خاطرنشان کرد: امکان دارد برخی دانش‌آموزان تا روز امتحان فرصت تثبیت و مرور مطالب را نداشته باشند، این افراد باید از بودجه‌بندی اعلام شده دروس استفاده کنند و با توجه به نمره هر درس شروع به مطالعه کنند و با گزینش و اولویت‌بندی، دروسی که از نمره و ضریب بالاتری برخوردار است را در برنامه مطالعاتی خود جای دهند.

ظفر با بیان اینکه سبک امتحانات نهایی با امتحانات مدارس متفاوت است، افزود: به‌طور معمول سبک امتحانات مدارس اینگونه است که هر سوال دارای دو یا سه نمره است، اما در دروس تخصصی و عمومی امتحانات نهایی به این ترتیب است که با افزایش تعداد سوالات، ارزش نمره‌ای هر سوال کاهش می‌یابد و به‌طور معمول هر سوال در امتحانات نهایی از ۰.۲۵ یا ۰.۵ نمره برخوردار است.

وی تاکید کرد: در امتحانات مدارس با یک برگه یا یک ورق سوال مواجه بوده‌ایم، اما در امتحانات نهایی که به صورت مشترک برگزار می‌شود، با حدود چهار برگه روبه‌رو هستیم و این موضوع می‌تواند موجب ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان شود، اما این مسئله مزیتی برای دانش‌آموزان است، چراکه اگر دانش‌آموز بر مبحثی تسلط نداشته باشد یا درسی را در زمان آزمون فراموش کند، نمره زیادی را از دست نخواهد داد، همچنین در آزمون‌های نهایی برای پاسخ به سوالات، پاسخ‌نامه وجود دارد و همین برگه پاسخ‌نامه نمره دانش‌آموز را مشخص می‌کند و در معدل او تأثیرگذار است، اما در امتحانات مدارس در طول سال به‌طور معمول پاسخ‌ها کنار سوالات نوشته می‌شود.

مشاور رسمی آموزش‌وپرورش و مدارس شاهد استان اصفهان در خصوص روش مطالعه انواع دروس با بیان اینکه میان مطالعه دروس تخصصی که فرمول‌محور و دروس عمومی که اغلب حفظی هستند، تفاوت‌هایی وجود دارد، گفت: امکان دارد دانش‌آموزان برای مطالعه دروس در ایام امتحانات با مشکل کمبود و محدودیت زمان مواجه شوند، به همین سبب پیشنهاد می‌کنیم برای دروس حفظی مطالب را مطالعه کنند و آن دسته از مطالب که زود فراموش می‌شوند را با نوشتن فلش کارت و مرور آن پیش برند تا بتوانند آن مطالب را در حافظه خود تثبیت کنند.

ظفر عنوان کرد: اشتباهی که دانش‌آموزان دچار آن می‌شوند، این است که دروس تحلیلی مانند ریاضی که دارای فرمول هستند را به صورت حفظی مطالعه می‌کنند، اما برای مطالعه این دروس باید با فرا گرفتن اصل محتوای درس به سراغ حل نمونه سوال برویم تا با به‌کارگیری مطالب آن را تثبیت کنیم.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان برای یادگیری بهتر باید پنج مرحله آموزش اولیه درس از طریق مدرسه، کلاس اضافه یا فیلم آموزشی، مطالعه متن درس و درس‌نامه، حل نمونه سوال و تحلیل آن، آزمون دادن و ارزیابی و تکرار را به یاد داشته باشند، اگر این پنج مرحله به‌موقع انجام شود، دانش‌آموز دیگر مشکلی برای یادگیری مطالب و محتواهای درسی ندارد.

نظر شما