شناسهٔ خبر: 66903675 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جزییات سوالات امتحان نهایی در سال 1403

امتحانات نهایی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) پس از چند روز تاخیر از پنجم خردادماه 1403 آغاز شد و حدود ۲ میلیون داوطلب رقابت خود را برای کسب بهترین نتیجه به عنوان بخشی از فرآیند کنکور آغاز کرده اند.

صاحب‌خبر -

جی پلاس؛  مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: با وجود اینکه آغاز امتحانات از مدت‌ها قبل برنامه ریزی و ۳۰ اردیبهشت ماه اعلام شده بود اما به دلیل حادثه تلخ اخیر و سقوط بالگرد رئیس جمهور که منجر به شهادت ایشان و دیگر همراهان شد، چند روزی به تعویق افتاد.

هر چند که بنابر اظهارات والدین، اولیای مدرسه و دانش آموزان این اتفاق تلخ و شهادت آیت الله رئیسی و دیگر مسئولان همراه ایشان، ذهن آنها را درگیر کرده بود اما با درایت و برنامه ریزی دست اندرکاران و متولیان آموزش و پرورش این بحران به خوبی مدیریت شد و از طریق کانال ها و فضای مجازی، مطالب انگیزشی و امیدوارکننده در اختیار دانش آموزان قرار گرفت تا آنها بتوانند با آرامش و امید بیشتر به آینده روشن، خود را برای حضور در امتحانات نهایی آماده کنند.

با توجه به این اتفاقات، به سرعت از سوی وزارت آموزش و پرورش برنامه امتحانی جدیدی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و از آنجا که امسال برای اولین بار امتحانات دوره دوم متوسطه به ویژه پایه های دهم و یازدهم به این شکل و روش برگزار شده است، دانش آموزان اندکی سردرگم بودند که در این رابطه نیز مدارس توانستند با ارائه اطلاعات کامل و دقیق از فرآیند برگزاری امتحانات و نشانی حوزه های امتحانی به گونه ای برنامه ریزی کنند که وضعیت حوزه های امتحان نهایی بنا به گفته رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش بسیار مطلوب باشد و دانش آموزان با کمترین مشکلی در جلسه امتحانات حضور یابند.

امین رضوی نژاد به این مطلب هم اشاره کرد که با تلاش های صورت گرفته شاهد برگزاری امتحانات نهایی در فضایی آرام در همه استان ها هستیم و با توجه به حادثه تلخ اخیر و شهادت آیت الله رئیسی و همراهان شان سعی داریم امور بدون وقفه پیش رود.

با در نظر گرفتن این نکته که دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم نیز امسال به جمع شرکت کنندگان در امتحانات نهایی در کنار پایه دوازدهم اضافه شده اند، این حجم از جمعیت نیازمند برنامه ریزی در تمامی مراحل داشت و تاکنون امتحانات بدون هر گونه مشکلی در سراسر کشور برگزار شده است.

تاکنون دانش آموزان دروس عربی - زبان قرآن ۱، ۲ و ۳ ، عربی ۱، ۲ و ۳، شیمی ۱ و ۲، علوم و فنون ادبی ۱، ۲ و ۳ را امتحان داده اند و طی امروز و روزهای آینده نیز بر اساس جدول ارائه شده، امتحانات نهایی ادامه دارد.

دانش آموزان تا قبل از آغاز امتحانات از این مساله نگران بودند که ممکن است سوالات آزمون نهایی دشوار و سخت باشد و با کیفیت تدریس معلمان در کلاس‌های درس مطابقت نداشته باشد که با برگزاری امتحانات تمامی این نگرانی ها رفع شد.

در این میان، دانش آموزانی که این روزها خود را برای شرکت در یک رقابت تنگاتنگ که تاثیر ۵۰ درصدی در کنکور و ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دارد، آماده کرده اند و سخت در حال مطالعه دروس دارند از تجربه خود در این زمینه می گویند.

دانش آموز پایه یازدهم انسانی که در امتحان عربی شرکت کرده است، درباره محتوای سوالات گفت که در سطح کتاب طراحی شده و آسان بود و همانگونه که معلمان گفته بودند، طراحی شده بود و من مشکلی در این زمینه نداشتم و راضی بودم.

در ادامه دانش آموز پایه یازدهم تجربی نیز درباره تجربه خود از اولین روز برگزاری امتحانات نهایی اظهار داشت: آزمون خوبی برگزار شد و سوالات سخت نبود و مطالب از محتویات کتاب انتخاب شده بود و ابهامی در این رابطه وجود نداشت.

دیگر دانش آموز پایه یازدهم هم یادآورشد: با توجه به اینکه امسال اولین سالی بود که در امتحانات نهایی شرکت می کنم سطح سوالات خوب بود و با یک مطالعه دقیق می شد نمره قابل قبولی از امتحانات کسب کرد و نظم جلسه هم خوب بود و دانش آموزان در آرامش به سوالات پاسخ دادند.

دانش آموز دیگری هم از پایه دهم که برای اولین بار خود را برای امتحانات به این روش آماده کرده است، آزمون را خوب و سوالات را آسان دانست و افزود: اگر کسی واقعا درس خوانده بود به راحتی می توانست به سوالات جواب بدهد، سطح سوالات خوب بود و از نظم هم راضی بودم.

از دانش آموز دیگری هم درباره نحوه برگزاری امتحانات نهایی و میزان رضایت او پرسیده شد که وی گفت: اگر دانش آموزی کتاب درسی را کاملا مسلط بود به راحتی می توانست به همه سوالات پاسخ بدهد و با مدیریت مطلوب آزمون در شرایط آرام و خوبی برگزار شد و مشکلی وجود نداشت.

یکی از دانش آموزان هم نظرش در رابطه با امتحانات نهایی را اینطور بیان کرد که هیچ گونه استرسی نداشتم و سوالات از داخل کتاب بود و به راحتی باتوجه به اعلام قبلی حوزه امتحانی را پیدا کردم و مراقبان هم برخورد بسیار خوبی با دانش آموزان داشتند.

دیگر دانش آموز شرکت کننده در امتحانات نهایی از پایه دوازدهم هم گفت، هر چند آزمون با این سبک و روش استرس و اضطراب خاص خود را دارد اما با توجه به تمهیداتی که از سوی مسئولان اندیشیده شده بود در شرایط خوبی امتحانات برگزار می شود و سوالات کتاب محور بود و موردی خارج از کتاب نبود و برخی سوالات مفهومی هم بود اما در کل مشکلی وجود نداشت.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز پیش از این بارها اعلام کرده بودند که جای هیچ گونه نگرانی در طراحی سوالات و فرآیند برگزاری امتحانات نهایی وجود ندارد در این رابطه محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت که به دنبال برگزاری آزمون استاندارد در طراحی، اجرا، تصحیح و نمره دادن هستیم و حرکت آن از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است.

وی ادامه داد: در مرحله طراحی سوالات، قرنطینه کامل طراحان سوال انجام می‌شود و در مرحله اجرا تمام پیش بینی‌های لازم برای تأمین امنیت آزمون‌ها انجام شده است و دستورالعمل حفاظت آزمون مصوبه شورای عالی امنیت کشور را دارد .

وی خاطر نشان کرد: همه ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی از مدارس تا دانشگاه فرهنگیان و سالن‌های ورزشی استفاده شده است.

زارعی همچنین به این مطلب هم اشاره کرد و ادامه داد راهنمای عمل برای دانش‌آموزان همراه با توصیه‌ها درباره امتحانات نهایی قبلا منتشر شده و در اختیار مدارس قرار گرفته و یک راهنمای عمل هم برای معلمان تدوین و ارائه شده است و دانش‌آموزان و خانواده‌ها نگران نباشند چراکه طراحی سوالات بر اساس کتاب‌های درسی است و معلمانی مانند معلم خودشان و براساس خزانه سوالاتی که موجود است، سوالات را طراحی می‌کنند .

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش بر این موضوع هم تاکید کرد که قرار نیست سختگیری بی مورد برای دانش‌آموزان انجام دهیم و در چهارچوب کتاب درسی و درسی که معلم داده است، از آنها آزمون خواهیم گرفت و دانش‌آموزانی که به خوبی مطالعه کرده و دروس را یاد گرفته‌اند، موفق می شوند بنابراین نباید مطالعه برای امتحانات نهایی را به شب امتحان موکول کنند.


 

نظر شما