شناسهٔ خبر: 66907969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

قالیباف رئیس مجلس دوازدهم شد؛

بازی‌سازی مستقلین

صاحب‌خبر -

در دومین جلسه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف با ۱۹۷ رأی برای یک سال به ریاست مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. متکی ۵ رأی و  ذوالنوری  ۶۰ رأی کسب کردند.

به گزارش خبرآنلاین، دو  منتخب طیف مستقل در مجلس دوازدهم، روایت‌های مختلفی از رأی محمدباقر قالیباف برای رسیدن به جایگاه ریاست مجلس بیان کردند.

قسیم عثمانی، منتخب بوکان در مجلس دوازدهم با اشاره به انتخابات هیأت رئیسه گفت: «ائتلاف کردیم، مستقلین به آقای قالیباف رأی دادند، ممکن است فردی هم به صورت شخصی به ایشان رأی داده باشد اما همه مستقلین به ایشان رأی دادند.»

وی همچنین درباره رقابت‌ها در کرسی نواب رئیسی و عدم حضور کاندیدایی از طیف مستقل گفت: «ما کاندیدایی نداشتیم.»

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به حضور کمرنگ چهره‌های تندرو در جایگاه هیأت رئیسه مجلس بیان کرد: «شناخت زیادی از نمایندگان ندارد.»

اما، هادی قوامی، منتخب اسفراین، ائتلاف میان طیف مستقلین و کاندیداهای ریاست مجلس را رد می‌کند و از رأی آتش به اختیار نمایندگان به قالیباف می‌گوید. این نماینده ادوار درباره برگزاری انتخابات هیأت رئیسه گفت: «فضای خوبی بود. نمایندگان آتش به اختیار رأی دادند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره ائتلاف میان مستقلین و قالیباف گفت: «توصیه صورت نگرفته بود و هر که خودش تصمیم گرفت بین کاندیداها رأی بدهد. رایزنی با کاندیداها نداشتیم.»

قوامی هم تاکید کرد که مستقلین برای انتخابات هیأت رئیسه، کاندیدایی نداشتند.

 یک اصلاح‌طلب در هیأت رئیسه مجلس

در جریان انتخابات دیروز هیأت رئیسه مجلس، غلامرضا نوری قزلجه، رییس فراکسیون اقلیت مجلس یازدهم و از اعضای هیأت موسس فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم (متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب و میانه‌رو) به عضویت هیأت ‌رئیسه مجلس درآمد.

در جریان انتخاب ناظران هیات رئیسه، قزلجه با ۱۳۰رأی در جایگاه نخست و بالاتر از دو گزینه اصولگرا (علیرضا سلیمی با ۸۲رأی و میرمحمدی با ۶۱رأی) قرار گرفت.

به نظر می‌رسد رأی قزلجه را می‌توان سقف رأی فراکسیون مستقلین به همراه طیفی از نمایندگان منفرد و بخشی از اصولگرایان حامی قالیباف که گرایش نزدیک‌تری به میانه‌روها دارند، تحلیل کرد.

باید دید در روند تحولات مجلس، این فراکسیون و نیروهای نزدیک به آن تاچه‌حد می‌توانند موثر واقع شوند.

 

نظر شما