شناسهٔ خبر: 66905142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته اخبار انتخاباتی ایمنا؛

۳۰ روز تا انتخابات؛ تعدد بی‌خبران از اعلام کاندیداتوریشان

در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر کشور دستور شروع انتخابات زودهنگام دوره چهاردهم ریاست جمهوری را صادر کرد که در این مدت شاهد افزایش فعالیت‌های انتخاباتی احزاب و جریان‌های سیاسی برای برگزاری این رویداد هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانبندی فرایند انتخابات شامل زمان تشکیل هیأت‌های اجرایی، ثبت نام نامزدها، تبلیغات و روند برگزاری آن در جلسه سران قوا مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که ۳۱ اردیبهشت به میزبانی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شده بود مقرر شد انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، پس از ثبت نام داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، اسامی ثبت نام شده در ستاد انتخابات وزارت کشور به شورای نگهبان ارسال می‌شود و این شورا از ۱۵ تا ۲۱ خرداد ماه اقدام به احراز صلاحیت داوطلبان خواهد کرد و ۲۲ خرداد ماه فهرست اسامی تأیید شدگان از سوی شورای نگهبان به ستاد انتخابات وزارت کشور عودت داده می‌شود.

همچنین ۲۳ خرداد تا ۶ تیر به تبلیغات اختصاص یافت که در روز ۷ تیر تبلیغات ممنوع است و در روز ۸ تیر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

بنا بر تقویم مصوب در صورت کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم، ۱۵ تیر مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات: داوطلبان ریاست جمهوری فاقد شرایط ۱۲ گانه را ثبت‌نام نمی‌کنیم

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز _سه شنبه هشتم خرداد_ با تاکید بر اینکه افراد فاقد شرایط دوازده‌گانه ریاست جمهوری ثبت‌نام نمی‌شوند، به داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد: پیش از مراجعه به ستاد برای ثبت نام، حتماً اطلاعیه شماره یک این ستاد را که ناظر بر شرایط ثبت نام است، مطالعه و از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: در صورت وجود هرگونه مغایرت مانند سن، مدرک تحصیلی و… ثبت نام در ستاد انتخابات کشور انجام نخواهد شد.

برای ثبت نام از داوطلبان که از روز پنجشنبه این هفته مصادف به دهم خرداد ماه به مدت ۵ روز آغاز می‌شود، ۳۰ تا ۴۰ کاربر پیش بینی شده است که به گفته اسلامی فرآیند ثبت نام برای هر داوطلب هم حدود ۴۰ دقیقه طول خواهد کشید.

۳۰ روز تا انتخابات؛تعدد بی‌خبران از اعلام کاندیداتوریشان

وزیر کشور: استانداران مشارکت در انتخابات را با همه ابعاد باید دنبال کنند

احمد وحیدی، وزیر کشور در نشست هم‌اندیشی با استانداران سراسر کشور، مشارکت حداکثری در انتخابات را مورد تاکید قرار داد و گفت: استانداران سراسر کشور مشارکت در انتخابات را با همه ابعاد باید دنبال کنند.

وی خطاب به استانداران با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: سرمایه‌های اجتماعی که در روزهای اخیر در سراسر کشور شاهد آن بودیم باید حفظ شود و با همین سرمایه نیز برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آماده شده‌ایم.

وزیر کشور مشارکت حداکثری در انتخابات را مورد توجه و تاکید قرار داد و گفت: استانداران سراسر کشور مشارکت در انتخابات را با همه ابعاد باید دنبال کنند.

۳۰ روز تا انتخابات؛تعدد بی‌خبران از اعلام کاندیداتوریشان

آخرین خبرها از فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی:

دبیر شورای مرکزی ائتلاف امنا: بررسی ویژگی‌ها و جلسات ائتلاف امنا با نامزدهای ریاست جمهوری آغاز شد

سید نظام الدین موسوی، دبیر شورای مرکزی ائتلاف امنا گفته است: این ائتلاف ضمن بررسی سوابق و برنامه کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری، در تعامل با سایر طیف‌های جبهه انقلاب برای رسیدن به یک چارچوب وحدت آفرین در انتخابات تلاش می‌کند.

وی بر ضرورت استمرار گفتمان آیت الله رئیسی و دولت ایشان در دولت آینده تاکید کرد و افزود: رئیس جمهور و دولت آینده، می‌بایست به لحاظ گفتمانی از جنس دولت آیت الله رئیسی باشند.

دبیر شورای مرکزی ائتلاف امنا تاکید کرد: علاوه بر شرایط قانونی و متعارف رئیس جمهور، از منظر جریان‌های انقلابی از جمله ائتلاف امنا، رئیس جمهور باید دارای ویژگی‌های مهمی همچون ولایتمداری، عدالت محوری، تحول خواهی، سخت‌کوشی، مردم گرایی، زیست اخلاقی و معنوی، استکبارستیزی و عدم انفعال در سیاست خارجی، توجه ویژه به محرومان و مستضعفان، داشتن برنامه و تیم اجرایی قوی و منسجم نیز باشد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به فرصت اندک، ائتلاف امنا از اکنون فهرستی از کاندیداهای احتمالی انتخابات را تهیه و کار بررسی سوابق، تجارب و ویژگی‌های آنان را آغاز نموده است؛ ائتلاف امنا معتقد است که با توجه به شرایط کشور و جهت رقم زدن مشارکتی باشکوه و تشکیل دولتی مقتدر، جریان انقلابی باید در انتخابات هشتم تیر ۱۴۰۳ با انسجام حداکثری وارد میدان شود که به این منظور، چارچوب وحدتی آماده شده که به کاندیداها و سایر جریان‌ها و طیف‌های جبهه انقلاب ارائه خواهد شد.

۳۰ روز تا انتخابات؛تعدد بی‌خبران از اعلام کاندیداتوریشان

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه هم با اشاره به آغاز مذاکرات اعتدال و توسعه با احزاب اعتدال‌گرای اصلاح‌طلب و اصولگرا، گفت: شورای مرکزی این حزب به نوبخت و واعظی هم پیشنهاد حضور در انتخابات را داده است.

معاون حزب اعتدال و توسعه نیز درباره رویکرد این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت اولین اقدام حزب ما برای مشارکت در انتخابات، صحبت با علی لاریجانی بود که روز چهارشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد. من به همراه آقای واعظی و نوبخت و جنتی، جلسه دو ساعته‌ای را با وی داشتیم.

۳۰ روز تا انتخابات؛تعدد بی‌خبران از اعلام کاندیداتوریشان

گفته می‌شود شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم در جریان بررسی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به تصمیم اولیه خود برای حمایت از محسن هاشمی رفسنجانی رسید.

در همین ارتباط یکی از اعضای حزب کارگزان سازندگی با اشاره به جلسه اخیر شورای مرکزی این حزب گفته است که بنابر مصوبه کمیته سیاسی و تصویب اعضای شورای مرکزی برای دعوت از چند نفر از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب برای ثبت‌نام در انتخابات به جمع‌بندی رسیدیم که این افراد عبارتند از محسن هاشمی، حسین مرعشی، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، عبدالناصر همتی و علی‌اکبر صالحی.

این در حالیست که سید محمود علیزاده طباطبایی از دیگر اعضای شورای مرکزی این حزب با اشاره به اینکه جلسه‌ای در روزهای گذشته به صورت مجازی برگزار شده است، اظهار کرد: در آن جلسه تصمیمی برای معرفی نامزد حزب گرفته نشد و قرار شد جلسه در روز پنج‌شنبه برگزار شود.

۳۰ روز تا انتخابات؛تعدد بی‌خبران از اعلام کاندیداتوریشان

آخرین اخبار از کاندیداتوری شخصیت‌ها:

با توجه به گمانه زنی‌های زیادی که درباره حضور یا عدم حضور محسن رضایی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی در کانال‌های خبری منتشر شده بود؛ دفتر وی در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: «اخیرا اخبار و نقل‌قول‌ها مبنی بر حضور یا عدم حضور دکتر محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده است، به اطلاع می‌رساند ایشان تاکنون هیچ اظهارنظری در این رابطه نداشته‌اند و در حال حاضر مشغول رایزنی و ایجاد وحدت در بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب هستند. در صورتی که ایشان به تصمیمی برسند به صورت رسمی اعلان خواهد شد.»

۳۰ روز تا انتخابات؛تعدد بی‌خبران از اعلام کاندیداتوریشان

شنیده‌ها حاکی از آن است که مجمدجواد ظریف کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده و احتمال ورود سعید محمد به عرصه انتخابات تقویت شده است.

همچنین منابع خبری اعلام کرده‌اند که محمود احمدی نژاد در تلاش برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی است.

۳۰ روز تا انتخابات؛تعدد بی‌خبران از اعلام کاندیداتوریشان

برخی نزدیکان علی لاریجانی نیز می‌گویند که او تصمیم جدی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. با این حال اخبار رسیده حاکیست که او علیرغم عزم شخصی برای نامزدی، اما نسبت به حمایت جریان‌های سیاسی از خود دچار تردید است و به همین دلیل اعلام نامزدی خود را به تعویق انداخته است. وی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است در اولین واکنش خود درباره احتمال کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ببینیم.

۳۰ روز تا انتخابات؛تعدد بی‌خبران از اعلام کاندیداتوریشان

امروز همچنین در پی انتشار اخباری مبنی بر احتمال حضور محسن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری، وی خبر حضورش در انتخابات را تأیید نکرد. رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی چنین توضیح داد که باید ابتدا جلسه شورای مرکزی حزب برگزار شود. باید جلسه جبهه اصلاحات هم برگزار شود. در اخباری که امروز من در فضای مجازی مشاهده کردم، آمده که شورای مرکزی از نامزدی من حمایت کرده است، نه اینکه من نامزد شده باشم.

۳۰ روز تا انتخابات؛تعدد بی‌خبران از اعلام کاندیداتوریشان

محسن رهامی از فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت‌وگویی به تحلیل چهره‌های مطرح در جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و با اشاره به اینکه فعلاً در جریان اصلاحات به نتیجه و اجماعی درباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نرسیده‌ایم و بحث‌ها ادامه دارد، افزود: افرادی مثل محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمد صدر، مجید انصاری و محمد شریعتمداری مطرح هستند. البته تاکنون هیچ‌کدام از آنها هنوز به صورت رسمی و قطعی اعلام حضور نکرده‌اند. از سویی این دیدگاه هم مطرح است که اگر قرار باشد سمت افراد معتدل برویم، علی لاریجانی موقعیت خوبی دارد.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهور چهاردهم

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، ۱۰ خرداد تا ۱۴ خردادماه به‌مدت ۵ روز موعد ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود. سپس شورای نگهبان از ۱۵ الی ۲۱ خرداد صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند و روز ۲۲ خرداد اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات، مهلت تبلیغات کاندیداها از ۲۳ خرداد الی ۶ تیرماه است و رأی‌گیری برای انتخابِ نهمین رئیس‌جمهور ایران در روز ۸ تیر ۱۴۰۳ انجام خواهد گرفت.

لازم به ذکر است، با اصلاح قانون، انتخابات شوراها سال آینده برگزار می‌شود عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق طرح اصلاح ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه امسال و انتخابات شوراها سال آینده برگزار می‌شود.

نظر شما